Základní společenstva – člověkem vytvořená místa Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_19_ZÁKLADNÍ SPOLEČENSTVA- ČLOVĚKEM VYTVOŘENÁ MÍSTA Téma: ROZMANITOST PŘÍRODY Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AutorMgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne20. dubna 2012 Odpilotováno dne18. června 2012ve tříděIV.B Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět Vzdělávací oborPřírodověda Tematický okruhRozmanitost přírody TémaZákladní společenstva – člověkem vytvořená místa Klíčová slovaumělá společenstva, pole, obce, města, domy, zahrady, dvory, skládky, paseky, lomy, doly, průvodci člověka, kopřiva, jitrocel, rdesno, křídlatka japonská, moucha domácí, myš, potkan, vši, blechy, štěnice, mandelinka bramborová, tropický deštný les, Borneo
Člověkem vytvořená místa Umělá společenstva: - pole, obce, města, domy, zahrady, dvory, skládky, paseky, lomy, doly... - často zde žijí průvodci člověka rostliny – kopřiva, jitrocel, rdesno, zavlečená - křídlatka japonskákopřivajitrocelrdesnokřídlatka japonská kopřiva jitrocel rdesno křídlatka
Člověkem vytvořená místa živočichové – moucha domácí, myš, potkan + další cizopasnícimoucha domácímyšpotkan (vši, blechy, štěnice), mandelinka bramborovávšiblechyštěnicemandelinka bramborová (zavlečená ve 20. století z Ameriky) moucha domácí myš potkan veš blecha štěnice mandelinka
Člověkem vytvořená místa Ve světě – nejvýznamnější společenstvo tropický deštný les:tropický deštný les -žije zde nejvíce druhů organismů -hlavně lesy udržují rovnováhu v přírodě (tvorba kyslíku plíce planety) lidé je však kácí a mění v pole (hlavně v Asii – ostrov Borneo)Borneo výskyt tropických lesů na Zemi
Člověkem vytvořená místa Odpovězte na otázky: Která místa v našem okolí jsou vytvořená člověkem? Co je na nich ještě přírodní a co už je zcela lidským výtvorem? Jací průvodci člověka žijí na lidmi vytvořených místech? Jaké společenstvo je v celém světě nejvýznamnější a proč? Proč lidé kácí stromy v tropických deštných lesích?
Mgr. Renáta Jehličková 20. dubna 2012 Určeno pro 4.ročník ANOTACE Výklad -Popis člověkem vytvořených míst (umělá společenstva) -Seznámení s průvodci člověka žijících v těchto místech (včetně obrázků z wikipedie) -Vysvětlení významu tropických deštných lesů jako nejvýznamnějšího společenstva Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si učiva
Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Dančák, Martin, Mgr., PhD.: Rozmanitost přírody: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, Olomouc, Modrá řada učebnic. ISBN Urtica_dioica06_ies.jpg Urtica_dioica06_ies.jpg Plantago_lanceolata3.jpg Plantago_lanceolata3.jpg Polygonum_bistorta_a1.jpg Polygonum_bistorta_a1.jpg Fallopia_japonica_MdE_1.jpg Fallopia_japonica_MdE_1.jpg 1.jpg/250px-Musca_domestica_September_ jpg 1.jpg/250px-Musca_domestica_September_ jpg House_mouse.jpg House_mouse.jpg Cimex_lectularius.jpg Cimex_lectularius.jpg Colorado_potato_beetle.jpg Colorado_potato_beetle.jpg Tropicke_lesy_sveta.png Tropicke_lesy_sveta.png