PETROLOGIE Věda o horninách. Horniny Jsou anorganické nestejnorodé přírodniny, které jsou složené z nerostů. Př: žula = křemen + živec + slída.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

HORNINY.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vyvřelé (magmatické) horniny
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: VYVŘELÉ HORNINY
VYVŘELINY Mgr. Helena Tlapáková.
Dělení hornin Podle vzniku.
Název Petrologie 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
HORNINY VYVŘELÉ (magmatické)
HORNINY.
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
V YVŘELÉ HORNINY - MAGMATICKÉ Mgr. Michal Střeštík.
Vyvřelé horniny Mgr. Jitka Polášková ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace Projekt Peníze školám CZ. reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Zemská kůra a horniny. Zemská kůra Nejsvrchnější slupka pevného zemského tělesa Proměnlivá mocnost – Ø 30 – 40km Spodní souvislá vrstva – bazaltová (čedičová)
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_69 Vzdělávací.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Horniny vyvřelé Geologie vypracovala: Mgr Monika Štrejbarová.
VYVŘELÉ HORNINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HORNINY A NEROSTY.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Polodrahokamy a Drahokamy
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK VYVŘELÉ HORNINY Název školy
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
Horniny přeměněné - metamorfované
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, horniny Autor: Ing. Světlana Hřibalová Název.
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název materiálu: Nerostné suroviny
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
VYVŘELÉ HORNINY (MAGAMTIKÉ)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_ 07_ROZMANITOST PŘÍRODY ZŠ Zbytiny, okres Prachatice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola:. Základní škola Kladruby
VYVŘELÉ (MAGMATICKÉ) HORNINY
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Autor: Andrea Kolářová
Usazené horniny = sedimenty
Škola:. Základní škola Kladruby
VY_32_INOVACE_19_Horniny
VNITŘNÍ STAVBA ZEMĚ.
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
ORGANOGENNÍ USAZENINY
ÚLOMKOVITÉ USAZENINY.
HORNINY PŘÍRODOPIS 9.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Pedologie = půdoznalství
Transkript prezentace:

PETROLOGIE Věda o horninách

Horniny Jsou anorganické nestejnorodé přírodniny, které jsou složené z nerostů. Př: žula = křemen + živec + slída

Dělení hornin 1.) Horniny vyvřelé (magmatické) 2.) Horniny usazené (sedimentované) 3.) Horniny přeměněné (metamorfované)

Horninový cyklus

1.) Vyvřelé horniny Vznikají utuhnutím magmatu. Dělí se na: a) hlubinné (žula, gabro) b) výlevné ( čedič, znělec, andezit)

a) Hlubinné vyvřeliny Vznikly utuhnutím magmatu pod zemským povrchem, jsou středně až velkozrnné

Žula = granit Nejrozšířenější Má kvádrovou odlučnost (výhoda při těžbě) Složena z minerálů: křemene, živce, slídy Má všesměrnou stavbu Je velmi odolná Výskyt: Českomoravská vrchovina (Mrákotín, Skuteč), Liberecko, Středočeská pahorkatina Využití: stavebnictví, sochařství, obklady, dlažby

Žulový lom

Žulový monolit z Mrákotína na nádvoří Pražského hradu

Využití žuly

Gabro Tmavé (obsahuje augit a živce) Výskyt: Českomoravská vrchovina, Orlické hory, Posázaví Využití: silniční kámen, dekorace (obklady, pomníky)

Využití gabra