Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
Advertisements

A jak je to u živočichů? (tkáně)
- Úvod do biologie člověka
BIOLOGIE ČLOVĚKA BUŇKA – TKÁŇ – ORGÁN.
Tkáně Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
VY_32_INOVACE_VkZ Základní složky potravy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Regenerační schopnost tkání. Zevní a vnitřní prostředí organismu.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Stavba a funkční třídění pojivové tkáně
Buňky, tkáně, orgány Buňka je základní stavební a funkční jednotkou živých organismů. - obsahuje genetickou informaci - umožňuje rozmnožování - podle činnosti.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
POHYBOVÁ SOUSTAVA Svaly tvoří zhruba 40 % váhy těla
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Inovace školství Šablona – název: I. Čtenářská a informační gramotnost.
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Buňky, tkáně a orgány lidského těla
Tkáně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
POJIVA Nejrozšířenější typ tkáně
Biologie člověka.
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Přírodopis Žáci byli poučeni o bezpečnosti práce, chování a hygienických zásadách v hodinách.
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
Tkáně
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOSTERNÍ SYSTÉM ČLOVĚKA
Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_TKÁNĚ1_P1-2
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Stavba lidského těla Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
Tělní tekutiny.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_PŘÍRODOPIS
SOMATOLOGIE Mgr. Pavlína Krbcová.
Základní stavba lidského těla
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
TKÁNĚ - EPITELY.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_PŘÍRODOPIS
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
STÉLKA předchůdce pletiv a orgánů chromista, rostliny, houby
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
ANATOMIE A FYZIOLOGIE HISTORIE LÉKAŘSKÝCH VĚD
Opěrná soustava Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Téma: Tkáně.
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO Téma: Anatomie a fyziologie člověka – Buňka-tkáň- orgán Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

BUŇKA – TKÁŇ – ORGÁN

BUŇKA Základní stavební a funkční jednotka živého organismu Obsahuje genetické informace Buňky mají různý tvar a velikost Buňky mají různě dlouhou životnost V lidském těle žijí buňky volně – např. krvinky, nebo vázaně – tvoří tkáně Základní stavební a funkční jednotka živého organismu Obsahuje genetické informace Buňky mají různý tvar a velikost Buňky mají různě dlouhou životnost V lidském těle žijí buňky volně – např. krvinky, nebo vázaně – tvoří tkáně

TKÁNĚ Tkáň je soubor buněk přibližně stejného tvaru a jedné hlavní funkce Tkáně dělíme: 1. tkáň výstelková 2. tkáň pojivová 3. tkáň svalová 4. tkáň nervová 5. tkáň tekutá Tkáň je soubor buněk přibližně stejného tvaru a jedné hlavní funkce Tkáně dělíme: 1. tkáň výstelková 2. tkáň pojivová 3. tkáň svalová 4. tkáň nervová 5. tkáň tekutá

Tkáň výstelková - epitelová Buňky na sebe těsně naléhají Pokrývá povrch těla Podle tvaru buněk rozlišujeme: epitel plochý, cylindrický (válcový), kubický (krychlový) Podle počtu vrstev rozlišujeme: jednovrstevný a vícevrstevný epitel Epitely se dále dělí podle funkce: krycí, výstelkový, žlázový, resorpční a smyslový Buňky na sebe těsně naléhají Pokrývá povrch těla Podle tvaru buněk rozlišujeme: epitel plochý, cylindrický (válcový), kubický (krychlový) Podle počtu vrstev rozlišujeme: jednovrstevný a vícevrstevný epitel Epitely se dále dělí podle funkce: krycí, výstelkový, žlázový, resorpční a smyslový

Tkáň pojivová Buňky jsou od sebe vzdáleny Prostor mezi nimi vyplňuje mezibuněčná hmota Podle typu tkáně rozlišujeme: A) vazivo – vazy, šlachy, kloubní pouzdra, tukové vazivo v podkoží, mízní uzliny B) chrupavka – pevná a pružná, nemá schopnost regenerace C) kost – nejtvrdší pojivo Buňky jsou od sebe vzdáleny Prostor mezi nimi vyplňuje mezibuněčná hmota Podle typu tkáně rozlišujeme: A) vazivo – vazy, šlachy, kloubní pouzdra, tukové vazivo v podkoží, mízní uzliny B) chrupavka – pevná a pružná, nemá schopnost regenerace C) kost – nejtvrdší pojivo

Tkáň svalová Svalová tkáň se může zkrátit – kontrahovat V lidském těle jsou tři druhy svalových tkání: A) hladká – tvoří stěny vnitřních orgánů, nepodléhá naší vůli, smrštění je pomalé B) příčně pruhovaná – tvoří základ podkožního a kosterního svalstva, ovládáme naší vůlí C) srdeční – má schopnost automatického smrštění, nepodléhá naší vůli Svalová tkáň se může zkrátit – kontrahovat V lidském těle jsou tři druhy svalových tkání: A) hladká – tvoří stěny vnitřních orgánů, nepodléhá naší vůli, smrštění je pomalé B) příčně pruhovaná – tvoří základ podkožního a kosterního svalstva, ovládáme naší vůlí C) srdeční – má schopnost automatického smrštění, nepodléhá naší vůli

Tkáň nervová Má schopnost vytvářet,přijímat a vést vzruchy Neuron je základní stavební a funkční jednotkou nervové tkáně Neuron se skládá z těla nervové buňky, dlouhých a krátkých výběžků Podpůrné buňky – gliové – vytvářejí vhodné prostředí pro činnost nervových buněk Má schopnost vytvářet,přijímat a vést vzruchy Neuron je základní stavební a funkční jednotkou nervové tkáně Neuron se skládá z těla nervové buňky, dlouhých a krátkých výběžků Podpůrné buňky – gliové – vytvářejí vhodné prostředí pro činnost nervových buněk

Tělní tekutiny Tvoří tekutou tkáň Patří sem krev, míza, tkáňový mok Skládá se z : a) plazmy b) volných buněk – krvinky, mízní buňky Tvoří tekutou tkáň Patří sem krev, míza, tkáňový mok Skládá se z : a) plazmy b) volných buněk – krvinky, mízní buňky

Otázky 1. Co je základní stavební jednotkou v organismu? 2. Jaké znáš druhy tkání? 3. Která tkáň pokrývá povrch těla? 4. Patří bílé krvinky mezi tkáně? 1. Co je základní stavební jednotkou v organismu? 2. Jaké znáš druhy tkání? 3. Která tkáň pokrývá povrch těla? 4. Patří bílé krvinky mezi tkáně?

Odpovědi 1. prezentace str. č. 3 – buňka 2. prezentace str. č. 5 – pojivová, výstelková, nervová, tekutá, svalová 3. prezentace str. 7 – tkáň výstelková 4. prezentace str ano

ANOTACE Cíl hodiny: - osvojení významu pojmů - zvládnutí základních vztahů v organismu - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví. Cíl hodiny: - osvojení významu pojmů - zvládnutí základních vztahů v organismu - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví.

Použitá literatura, zdroje  LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, ISBN  IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, ISBN  JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, ISBN  EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan,  JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, ISBN  Zdroje : Vlastní tvorba 