Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO Téma: Anatomie a fyziologie člověka – Buňka-tkáň- orgán Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
BUŇKA – TKÁŇ – ORGÁN
BUŇKA Základní stavební a funkční jednotka živého organismu Obsahuje genetické informace Buňky mají různý tvar a velikost Buňky mají různě dlouhou životnost V lidském těle žijí buňky volně – např. krvinky, nebo vázaně – tvoří tkáně Základní stavební a funkční jednotka živého organismu Obsahuje genetické informace Buňky mají různý tvar a velikost Buňky mají různě dlouhou životnost V lidském těle žijí buňky volně – např. krvinky, nebo vázaně – tvoří tkáně
TKÁNĚ Tkáň je soubor buněk přibližně stejného tvaru a jedné hlavní funkce Tkáně dělíme: 1. tkáň výstelková 2. tkáň pojivová 3. tkáň svalová 4. tkáň nervová 5. tkáň tekutá Tkáň je soubor buněk přibližně stejného tvaru a jedné hlavní funkce Tkáně dělíme: 1. tkáň výstelková 2. tkáň pojivová 3. tkáň svalová 4. tkáň nervová 5. tkáň tekutá
Tkáň výstelková - epitelová Buňky na sebe těsně naléhají Pokrývá povrch těla Podle tvaru buněk rozlišujeme: epitel plochý, cylindrický (válcový), kubický (krychlový) Podle počtu vrstev rozlišujeme: jednovrstevný a vícevrstevný epitel Epitely se dále dělí podle funkce: krycí, výstelkový, žlázový, resorpční a smyslový Buňky na sebe těsně naléhají Pokrývá povrch těla Podle tvaru buněk rozlišujeme: epitel plochý, cylindrický (válcový), kubický (krychlový) Podle počtu vrstev rozlišujeme: jednovrstevný a vícevrstevný epitel Epitely se dále dělí podle funkce: krycí, výstelkový, žlázový, resorpční a smyslový
Tkáň pojivová Buňky jsou od sebe vzdáleny Prostor mezi nimi vyplňuje mezibuněčná hmota Podle typu tkáně rozlišujeme: A) vazivo – vazy, šlachy, kloubní pouzdra, tukové vazivo v podkoží, mízní uzliny B) chrupavka – pevná a pružná, nemá schopnost regenerace C) kost – nejtvrdší pojivo Buňky jsou od sebe vzdáleny Prostor mezi nimi vyplňuje mezibuněčná hmota Podle typu tkáně rozlišujeme: A) vazivo – vazy, šlachy, kloubní pouzdra, tukové vazivo v podkoží, mízní uzliny B) chrupavka – pevná a pružná, nemá schopnost regenerace C) kost – nejtvrdší pojivo
Tkáň svalová Svalová tkáň se může zkrátit – kontrahovat V lidském těle jsou tři druhy svalových tkání: A) hladká – tvoří stěny vnitřních orgánů, nepodléhá naší vůli, smrštění je pomalé B) příčně pruhovaná – tvoří základ podkožního a kosterního svalstva, ovládáme naší vůlí C) srdeční – má schopnost automatického smrštění, nepodléhá naší vůli Svalová tkáň se může zkrátit – kontrahovat V lidském těle jsou tři druhy svalových tkání: A) hladká – tvoří stěny vnitřních orgánů, nepodléhá naší vůli, smrštění je pomalé B) příčně pruhovaná – tvoří základ podkožního a kosterního svalstva, ovládáme naší vůlí C) srdeční – má schopnost automatického smrštění, nepodléhá naší vůli
Tkáň nervová Má schopnost vytvářet,přijímat a vést vzruchy Neuron je základní stavební a funkční jednotkou nervové tkáně Neuron se skládá z těla nervové buňky, dlouhých a krátkých výběžků Podpůrné buňky – gliové – vytvářejí vhodné prostředí pro činnost nervových buněk Má schopnost vytvářet,přijímat a vést vzruchy Neuron je základní stavební a funkční jednotkou nervové tkáně Neuron se skládá z těla nervové buňky, dlouhých a krátkých výběžků Podpůrné buňky – gliové – vytvářejí vhodné prostředí pro činnost nervových buněk
Tělní tekutiny Tvoří tekutou tkáň Patří sem krev, míza, tkáňový mok Skládá se z : a) plazmy b) volných buněk – krvinky, mízní buňky Tvoří tekutou tkáň Patří sem krev, míza, tkáňový mok Skládá se z : a) plazmy b) volných buněk – krvinky, mízní buňky
Otázky 1. Co je základní stavební jednotkou v organismu? 2. Jaké znáš druhy tkání? 3. Která tkáň pokrývá povrch těla? 4. Patří bílé krvinky mezi tkáně? 1. Co je základní stavební jednotkou v organismu? 2. Jaké znáš druhy tkání? 3. Která tkáň pokrývá povrch těla? 4. Patří bílé krvinky mezi tkáně?
Odpovědi 1. prezentace str. č. 3 – buňka 2. prezentace str. č. 5 – pojivová, výstelková, nervová, tekutá, svalová 3. prezentace str. 7 – tkáň výstelková 4. prezentace str ano
ANOTACE Cíl hodiny: - osvojení významu pojmů - zvládnutí základních vztahů v organismu - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví. Cíl hodiny: - osvojení významu pojmů - zvládnutí základních vztahů v organismu - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví.
Použitá literatura, zdroje LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, ISBN IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, ISBN JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, ISBN EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, ISBN Zdroje : Vlastní tvorba