Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceŘízení Klíčová slovaŘízení, řídící tyč, spojovací tyč, převod, volant, řídítka PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Řízení 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_282
Řízení 2 Mechanizmus řízení je stejně důležitý, z hlediska bezpečnosti, jako jsou brzdy vozidla. Základní charakteristika řízení slouží k udržování přímého směru jízdy ke změně směru jízdy silničního motorového vozidla k otáčení vozidla Změnu směru jízdy provádí řidič vozidla, pomocí natáčení volantu nebo pomocí jiných mechanizmů do požadovaného směru. Dle způsobu ovládání je: řízení přímé – natáčení kol ovládané pouze silou řidiče řízení s posilovacím zařízení řízení nepřímé – elektronické, ovládání vozidel na dálku
Řízení 3 Požadavky na řízení musí umožnit měnit směr jízdy, a tím bezpečnou ovladatelnost vozidla, nesmí v něm vznikat nežádoucí rázy a kmity po projetí zatáčkou, by se měla řízená kola samovolně vrátit do přímého směru v mechanismu řízení nejsou přípustné, z důvodu ovladatelnosti žádné vůle, které by mohly mít vliv na stabilitu vozidla při přímé jízdě při selhání posilovacího zařízení, musí být vozidlo nadále řiditelné svalovou silou řidiče vysoká spolehlivost, neměnnost charakteristik řízení, velká životnost
Řízení 4 Požadavky na řízení počet otáček volantu nesmí být větší než 5 z krajní polohy do druhé krajní polohy kola co nejmenší poloměr zatáčení a umožnit natočení řídících kol tak, aby jejich úhly odpovídaly hodnotám pro průjezd zatáčkou Druhy řízení rozdělení Podle druhu ovládacího prvku: ovládané pomocí volantu (volantové) ovládání pomocí řídítek (řídítkové) pomocí pák ( pákové)
Řízení 5 Podle konstrukce řízení: natáčení kol přední nápravy - každé kolo se otáčí kolem vlastní osy, osy otáčení řízení – pomocí svislých čepů nebo kulových kloubů točnicové řízení - kola osy otáčení řízení se při zatáčení otáčejí kolem společného bodu otáčení – přívěsy s točnicí konstrukce řízení „Krabí chod“ Zlamovací podvozek (některé stavební stroje) u NA se dvěma předními osami se natáčí kola obou náprav řízení zadních kol se používá u některých pracovních strojů, návěsů, autobusů apod.
Řízení 6 Točnicové řízení zadních kol podvalníku – Goldhofer Točnicové řízení přívěsuPevné uložení řídící nápravy, otáčí se pouze kola pomocí pákového mechanismu (některé přívěsy)
Řízení 7 Ackermannova podmínka Při průjezdu zatáčkou je pravé a levé kolo natočeno v nepatrně jiném úhlu, to způsobuje geometrie řídícího mechanismu, která musí splňovat tzv. „Ackermannovu podmínku“. Tato podmínka je zásadním předpokladem správného odvalování řízených kol. Pro splnění tohoto teoretického požadavku se používá „lichoběžník řízení“, řídící páky spolu se spojovací tyčí mají tvar lichoběžníku. Ackermannova podmínka řízení říká, že střed otáčení musí ležet na prodloužené ose zadní nápravy.
Řízení 8 Ackermannova podmínka řízení říká, že střed otáčení musí ležet na prodloužené ose zadní nápravy.
Řízení 9 Vliv směrových úchylek kol na polohu středu otáčení r₁ r ≠ r₁
Řízení 10 Základní pojmy řízení rejd – je úhel vychýlení kola z přímého směru celkový rejd – je úhel od jedné do druhé krajní polohy kola, obvykle to je (3 - 5 otáček volantu) Převod řízení: je poměr mezi úhlem otočení volantu a úhlem otočení kol Směrová stabilita vozidla: schopnost udržet směr jízdy daný řízením i při působení menších vnějších sil Nedotáčivost vozidla při průjezdu zatáčkou: automobil vyžaduje větší natočení kol než je poloměr zatáčky Přetáčivost vozidla při průjezdu zatáčkou: automobil vyžaduje menší natočení kol než je poloměr zatáčky Tato směrová citlivost je ovlivněna polohou těžiště mezi nápravami a možnou deformací pneumatik v zatáčce.
Řízení 11 Jednotlivé části řízení přední nápravy 1.Volant 2.Volantová tyč 3.Převodka řízení 4.Spojovací tyč 5.Těhlice kola
Řízení 12 Prodloužení pomyslných os ramen řízení, musí směrovat na střed zadní nápravy, to je pól otáčení vozidla. pól otáčení vozidla.
Řízení 13 Renault Laguna GT - řízení Active Drive
14 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s teorií a možnými způsoby řízení, které se používá v automobilech. Řízení je nedílnou součástí všech vozidel, které se pohybují na pozemních komunikacích a jsou tudíž, velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1.Uveďte základní charakteristiku řízení. 2.Jaké jsou požadavky na řízení? 3.Vysvětlete „Ackermannovu podmínku“ na ovladatelnost a stabilitu vozidla při jízdě? Děkuji za pozornost
15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů :