VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Martina Najmanová Vytvořeno: Ročník: III. Vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace Anotace: Prezentace a obsah v ní slouží k poznání slovních druhů, jejich názvy a značení.
SLOVNÍ DRUHY Slovní druhy rozdělujeme: OHEBNÉNEOHEBNÉ (časujeme, (nemění tvar) skloňujeme) KAŽDÝ SLOVNÍ DRUH MÁ SVŮJ VLASTNÍ DOMEČEK A SVÉ VLASTNÍ ČÍSLO, VE KTERÉM BYDLÍ.
1.PODSTATNÁ JMÉNA 2.PŘÍDAVNÁ JMÉNA 3.ZÁJMENA 4.ČÍSLOVKY 5.SLOVESA 6.PŘÍSLOVCE 7.PŘEDLOŽKY 8.SPOJKY 9.ČÁSTICE 10.CITOSLOVCE
PODSTATNÁ JMÉNA Vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů Můžeme si na ně ukázat slovy: TEN (chlapec) TA (dívka) TO (dítě) Označujeme číslem 1
Vyhledej a podtrhni všechna podstatná jména U školy pobíhalo koťátko. Najednou přiběhl veliký pes. Kotě se přikrčilo k zemi. Třáslo se strachem. Uviděla ho holčička, koťátko vzala do náruče a odnesla k mámě kočce, která byla nedaleko. ( správně 11)
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Přídavná jména vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí. Ptáme se na ně: JAKÝ? – JAKÁ? – JAKÉ? KTERÝ? – KTERÁ? – KTERÉ? ČÍ? Označujeme číslem 2
Přídavnými jmény označ vlastnosti podstatných jmen ______ džbán______ cesta ______ dítě______ les ______ slunce______ ozdoba ______ tužka______ mýdlo ______ lev______ auto ______ had______ sklenice př.: rozkvetlý strom
ZÁJMENA Zájmena zastupují ve větách podstatná jména nebo přídavná jména, nebo ukazují na osoby, zvířata a věci Označujeme číslem 3
Vyhledej ve větách zájmena, označ je číslem 3 a podtrhni My pojedeme do kina. Tato kniha je napínavá. Kdo zazpívá pěknou píseň? Tvůj výkres je velmi pěkný. Naše kočka tiše přede. Můj bratr hraje na housle. Někdo přišel pozdě. ( správně 7)
ČÍSLOVKY Číslovky označují počet nebo pořadí Rozdělujeme do skupin: »Základní ( jeden, dva, milion) »Řadové ( první, miliontý, stý) »Druhové ( patery, dvojí, několikerý) »Násobné ( dvakrát, pětkrát, dvojnásobný) Označujeme číslem 4
Do vět doplň číslovky, která sám zvolíš. Číslovky piš slovem Chodíme do _________ ročníku. V peněžence mám _______ korun. Mám ________ kamarády. Čtu v knize na _______ straně. Deset děleno ______ je pět. Obědváme ve ______ hodin. Byli jsme rozděleni do ______ skupin. Seděli jsme v ______ řadě.
SLOVESA Slovesa jsou slova, která vyjadřují, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje. Označujeme číslem 5.
Doplň vhodná slovesa Malíř ______. Kohout ______. Vlak _____. Učitel ______. Žába ______. Pračka ____. Spisovatel _____. Skřivan _____. Kolo____. Napiš deset sloves, která označují, co dělají děti ve škole: ______________________________________
Metodické pokyny Tato prezentace slouží jako výukový materiál při úvodu do slovních druhů. Žáci si mohou vyrobit své vlastní kartičky s názvy slovních druhů, kdy učitel říká slovní druh a žák zvedá příslušnou kartičku.