VY_32_INOVACE_Vac_III_03 Vodstvo ČR 1 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Jarmila Vaculíková
Vodstvo ČR - 1 Pojmy k opakování: Hydrosféra, povodí úmoří, rozvodí, pramen, ústí, horní tok, dolní tok, střední tok
- úmoří: SM, ČM, BM - hlavní evropské rozvodí (Králický Sněžník – střecha Evropy) - hlavní zdroj vody pro naše řeky – srážková voda Mapa úmoří
Samostatná práce (v atlase nebo v učebnici vyhledej): a) nejdelší řeky ČR b) řeky s největším povodím c) najdi, kde pramení řeka Labe, Vltava, Morava Řešení: a) Vltava (433 km), Labe (357 km),Dyje (285 km) b) Labe, Vltava, Morava c) Labe (Krkonoše - Labská louka) Vltava (Šumava - jihojihozápadně od obce Kvilda, 600 m od hranice s Německem) Morava (Králický Sněžník)
c) Prameny našich řek Labe Vltava Morava
Pomocí atlasu doplňte do k číslům ve slepé mapě názvy řek: Obr
1.Vltava 2.Labe 3.Ohře 4.Berounka 5.Úhlava 6.Úslava 7.Radbuza 8.Mže 9.Střela 10.Teplá 11.Bílina 12.Jizera 13.Ploučnice 14.Cidlina 15.Sázava 16.Lužnice 17.Nežárka 18.Malše 19. Otava 20. Blanice 21. Dyje 22. Jihlava 23. Oslava 24. Svratka 25. Svitava 26. Morava 27. Bečva 28. Odra 29. Opava 30. Ostravice 31. Olše 32. Moravice 33.Chrudimka 34.Úpa 35.Metuje 36.Orlice
Hra Jak znáte naše řeky?
Zdroje 1) CHALUPA, Petr; HORNÍK, Stanislav; DEMEK, Jaromír. Zeměpis 9 pro základní školy : Česká republika. Praha : SPN a. s., s. 2) školní atlas České republiky. Praha : Kartografie Praha a. s., s. 3) Obr. 1 ______________________________________________________________________________________ Datum vytvoření: Ročník:osmý Předmět: zeměpis Anotace:prezentace slouží jako podpora výuky o vodstvu ČR. Důraz je kladen na dovednost využívat mapu.