Název: Železniční doprava ve světě Autor: Jiří Čekal Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Dopravní zeměpis světa Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Fi_III_14 Název Státy světa podle původu a počtu obyvatel Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
Advertisements

O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A03Z6-8_Rusko - lidé a hospodářství.
Analýza „mezikontinentální“ letecké přepravy 3. cvičení Katka Nedvědová.
STÁTY A JEJICH VLAJKY I.. ? BELGIE Oficiální název: Belgické království Hlavní město: Brusel Měna: Euro Obyvatelstvo: 10,5 miliónu.
Severské státy. Jazyková a kulturní blízkost podle jazykové blízkosti zde můžeme vyčlenit dvě skupiny – ze staré norštiny – z dánštiny finština.
FIL MISTROVSTVÍ SVĚTA V BOX LAKROSU PRAHA ČESKÁ REPUBLIKA 21.—28. května 2011.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Obyvatelstvo Asie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mezinárodní kontrolní operace 24-BLUE/RED GOLD na železnici
Doprava ve světě železniční doprava. Železniční doprava využívá se k přepravě hromadných nákladů na střední a velké vzdálenosti po 2. světové válce ústup.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_11_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Zemědělská výroba Základní škola Libina, příspěvková.
VY_32_INOVACE_Fi_III_26 Název Odlišný stupeň rozvoje států Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Norsko Základní škola Libina, příspěvková organizace,
Název: Automobilová doprava ve světě Autor: Jiří Čekal Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Dopravní zeměpis světa Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-19 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
VY_32_INOVACE_Fi_III_12 Název Svrchovanost státu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_19_Z7_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Ostrovy Karibského moře Základní škola Libina,
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
OECD: Výše daní: nejnižší daně jsou v Chile
Fyzika - referát Vlaky.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
ČESKÁ REPUBLIKA a státy světa.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_03_Z9_Skála
Obyvatelstvo Evropy Počet obyvatel – asi 731 mil. (2009)
ZEMĚPIS 8.ROČNÍK Sídla VY_32_INOVACE_ Název školy
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
Světová a národní gastronomie
EVROPA JAKO JEDEN ZE SVĚTADÍLŮ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Ivan Kraus.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Světadíly
Německo AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09_Z8_Skála
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_PŘEHLED SVĚTADÍLŮ
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: Základní škola T. G
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název: Účtování základních účetních případů Autor: Ing. Jan Štěpka
Geografie zemědělství
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Evropská unie Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Rozdělení zemí podle vyspělosti
CESTOVNÍ RUCH AUTOR: Mgr. Aleš Skála
USA – MNOHONÁRODNOSTNÍ STÁT
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
DOPRAVA VE SVĚTĚ Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací.
Britské impérium.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Zemědělství.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_ZEMĚPIS
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Velká Británie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_06_05_zeměpisná šířka a délka
Název školy: Základní škola T. G
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Evropská unie Autor: Mgr. Marta Samlerová.
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
Kolonialismus.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Transkript prezentace:

Název: Železniční doprava ve světě Autor: Jiří Čekal Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Dopravní zeměpis světa Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:říjen 2012

Anotace Prezentace je určena pro výuku na středních školách, především s dopravním zaměřením. Poskytuje stručný zeměpisný přehled o železniční dopravě ve světě.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA VE SVĚTĚ

k největšímu rozmachu stavby železnic ve světě docházelo v 19. století, zejména v jeho 2. polovině, v souvislosti s průmyslovou revolucí později se tempo rozvoje železniční sítě začalo zpomalovat, mj. i v souvislosti s rostoucí konkurencí silniční dopravy, a ve 2. polovině 20. století byla v některých zemích dokonce řada tratí rušena z důvodu nepotřebnosti či ztrátovosti nové tratě budují jen některé státy (např. Čína a Indie) v současné době se celosvětová délka železniční sítě odhaduje na cca 1,2 mil. km [1] výrazně nejdelší železniční síť mají USA (asi 226 tis. km) následuje Rusko, Čína a Indie [2]

největší význam železniční dopravy ve světovém dopravním systému je v současnosti především v nákladní přepravě, zejména nerostných surovin a objemných nákladů, na střední a velké vzdálenosti kromě toho má velký potenciál v kombinované nákladní dopravě její role v osobní přepravě je celkově nižší, ale v mnoha oblastech světa hraje nezanedbatelnou úlohu především v rychlé příměstské a meziměstské dopravě aktuálním trendem je rozvoj vysokorychlostních železnic - průkopníkem bylo Japonsko (Šinkanzen), následovala Francie (TGV) a některé další evropské země v současné době má již nejdelší síť vysokorychlostních železnic Čína (za několik posledních let vybudovala téměř 10 tis. km [2] )

MAGLEV - nejrychlejší vlak současnosti (přes 400 km/h) - princip elektromagnetické levitace - spojuje centrum Šanghaje s letištěm Pudong (Čína) Zdroj: [3]

Rozchody kolejí ve světě: 1)normální (Stephensonský) – 1435 mm  vznikl ve Velké Británii, dnes tvoří asi 2/3 světové sítě  převládá ve většině evropských zemí, Severní Americe a Číně 2)široké (asi 1/6 světové sítě)  1524 mm: území bývalého SSSR, Finsko  1600 mm (irský): Irsko, část Brazílie  1676 mm (iberský): Španělsko, Portugalsko a části dalších zemí 3)úzké (asi 1/6 světové sítě)  1067 mm (kapský): většina Japonska, N. Zélandu, Austrálie, JAR a dalších afrických zemí  1000 mm (metrový): nejčastěji zastoupen v Jižní Americe, Africe, J a JV Asii pozn: v mnoha (zejména rozvojových) zemích existuje více rozchodů kolejí

Další charakteristiky železniční sítě ve světě:  nejvyšší hustota železnic na 100 km 2 : Německo, ČR, Švýcarsko, Belgie  nejvyšší hustota železnic na 10 tis. obyvatel: Austrálie, Kanada, Švédsko  nejvyšší podíl elektrifikovaných tratí: většina evropských zemí (především Švýcarsko, Belgie, Nizozemí) a Japonsko  z vyspělých zemí jsou v podstatě bez elektrifikace USA a Kanada – zde dominuje dieselová trakce Úkol: Pokuste se zdůvodnit, proč v uvedených charakteristikách jsou na předních místech právě tyto země.

Zdroje: [1] Brinke, J. (1999): Úvod do geografie dopravy. Karolinum, Praha. [2] Seidenglanz, D. (2008): Geografie dopravy In: Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J. a kol.: Ekonomická a sociální geografie. Nakladatelství A. Čeněk, Plzeň. [3] obr. [cit ]. D ostupný z WWW: nternational_Airport,_Shanghai.jpg