Název: Železniční doprava ve světě Autor: Jiří Čekal Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Dopravní zeměpis světa Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:říjen 2012
Anotace Prezentace je určena pro výuku na středních školách, především s dopravním zaměřením. Poskytuje stručný zeměpisný přehled o železniční dopravě ve světě.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA VE SVĚTĚ
k největšímu rozmachu stavby železnic ve světě docházelo v 19. století, zejména v jeho 2. polovině, v souvislosti s průmyslovou revolucí později se tempo rozvoje železniční sítě začalo zpomalovat, mj. i v souvislosti s rostoucí konkurencí silniční dopravy, a ve 2. polovině 20. století byla v některých zemích dokonce řada tratí rušena z důvodu nepotřebnosti či ztrátovosti nové tratě budují jen některé státy (např. Čína a Indie) v současné době se celosvětová délka železniční sítě odhaduje na cca 1,2 mil. km [1] výrazně nejdelší železniční síť mají USA (asi 226 tis. km) následuje Rusko, Čína a Indie [2]
největší význam železniční dopravy ve světovém dopravním systému je v současnosti především v nákladní přepravě, zejména nerostných surovin a objemných nákladů, na střední a velké vzdálenosti kromě toho má velký potenciál v kombinované nákladní dopravě její role v osobní přepravě je celkově nižší, ale v mnoha oblastech světa hraje nezanedbatelnou úlohu především v rychlé příměstské a meziměstské dopravě aktuálním trendem je rozvoj vysokorychlostních železnic - průkopníkem bylo Japonsko (Šinkanzen), následovala Francie (TGV) a některé další evropské země v současné době má již nejdelší síť vysokorychlostních železnic Čína (za několik posledních let vybudovala téměř 10 tis. km [2] )
MAGLEV - nejrychlejší vlak současnosti (přes 400 km/h) - princip elektromagnetické levitace - spojuje centrum Šanghaje s letištěm Pudong (Čína) Zdroj: [3]
Rozchody kolejí ve světě: 1)normální (Stephensonský) – 1435 mm vznikl ve Velké Británii, dnes tvoří asi 2/3 světové sítě převládá ve většině evropských zemí, Severní Americe a Číně 2)široké (asi 1/6 světové sítě) 1524 mm: území bývalého SSSR, Finsko 1600 mm (irský): Irsko, část Brazílie 1676 mm (iberský): Španělsko, Portugalsko a části dalších zemí 3)úzké (asi 1/6 světové sítě) 1067 mm (kapský): většina Japonska, N. Zélandu, Austrálie, JAR a dalších afrických zemí 1000 mm (metrový): nejčastěji zastoupen v Jižní Americe, Africe, J a JV Asii pozn: v mnoha (zejména rozvojových) zemích existuje více rozchodů kolejí
Další charakteristiky železniční sítě ve světě: nejvyšší hustota železnic na 100 km 2 : Německo, ČR, Švýcarsko, Belgie nejvyšší hustota železnic na 10 tis. obyvatel: Austrálie, Kanada, Švédsko nejvyšší podíl elektrifikovaných tratí: většina evropských zemí (především Švýcarsko, Belgie, Nizozemí) a Japonsko z vyspělých zemí jsou v podstatě bez elektrifikace USA a Kanada – zde dominuje dieselová trakce Úkol: Pokuste se zdůvodnit, proč v uvedených charakteristikách jsou na předních místech právě tyto země.
Zdroje: [1] Brinke, J. (1999): Úvod do geografie dopravy. Karolinum, Praha. [2] Seidenglanz, D. (2008): Geografie dopravy In: Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J. a kol.: Ekonomická a sociální geografie. Nakladatelství A. Čeněk, Plzeň. [3] obr. [cit ]. D ostupný z WWW: nternational_Airport,_Shanghai.jpg