Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: Řecké sochařství a malířství PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: kúros kóré kóré dynamika soch dynamika soch expresivita soch expresivita soch černofigurový styl černofigurový styl červenofigurový styl červenofigurový styl JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař
Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad vývoje řeckého sochařství a vázového malířství v období starověku na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad vývoje řeckého sochařství a vázového malířství v období starověku na vyšším stupni gymnázia.
Periodizace řeckého sochařství archaické období: 7.–6. století př. n. l. archaické období: 7.–6. století př. n. l. klasické období: 5.–4. století př. n. l. klasické období: 5.–4. století př. n. l. helénistické období: 3.–1. století př. n. l. helénistické období: 3.–1. století př. n. l.
Sochařské materiály typický mramor či bronz typický mramor či bronz občas také drahé kovy, slonovina, detaily z drahých kamenů občas také drahé kovy, slonovina, detaily z drahých kamenů sochy často polychromované (barevné) sochy často polychromované (barevné) většinou ale zachovány v podobě římských kopii většinou ale zachovány v podobě římských kopii
Hlavní téma a motiv sochařství zobrazení krásy, harmonie ( Venuše z Mélu ) zobrazení krásy, harmonie ( Venuše z Mélu ) vychází z myšlenky tzv. kalokagathie (harmonický rozvoj ducha i těla) vychází z myšlenky tzv. kalokagathie (harmonický rozvoj ducha i těla) obr. 1 obr. 1
Sochařství v archaickém období obr. 2 velký vliv Egypta velký vliv Egypta vzpřímené sochy bez pohybu vzpřímené sochy bez pohybu těžiště na obou nohou, ruce podél těla těžiště na obou nohou, ruce podél těla typ kúros – nahý, stojící mladík typ kúros – nahý, stojící mladík
Sochařství v archaickém období typ kóré typ kóré stojící dívka oblečená v dlouhý šat stojící dívka oblečená v dlouhý šat obr. 3 obr. 3
Sochařství v archaickém období PRÁCE S OBRÁZKY Srovnej řeckou sochu mladíka (obr. 4) s egyptskou sochou faraona Menkaureho (obr. 5), najdi shodné znaky. Srovnej řeckou sochu mladíka (obr. 4) s egyptskou sochou faraona Menkaureho (obr. 5), najdi shodné znaky. obr. 4 obr.5
Sochařství v klasickém období 5. století – revoluce v sochařství Řekové přestávají napodobovat egyptské sochy, začínají experimentovat. Řekové přestávají napodobovat egyptské sochy, začínají experimentovat. od statičnosti k pohybu, živosti soch od statičnosti k pohybu, živosti soch objev kontrapozice – postoj, těžiště na jedné noze, druhá uvolněná objev kontrapozice – postoj, těžiště na jedné noze, druhá uvolněná ideál krásy těla sochy – uzákoněn poměr hlavy a velikosti těla (1:7, později 1:8) ideál krásy těla sochy – uzákoněn poměr hlavy a velikosti těla (1:7, později 1:8) obr. 6 obr. 6
Sochařství v klasickém období Myron socha Diskobola (na obrázku kopie) socha Diskobola (na obrázku kopie) maximalizace pohybu, dynamiky maximalizace pohybu, dynamiky obr. 7 obr. 7
Sochařství v klasickém období Feidias socha Apollona (římská kopie) socha Apollona (římská kopie) jemná kontrapozice jemná kontrapozice dokonalý poměr hlavy, těla a nohou dokonalý poměr hlavy, těla a nohou PRÁCE S OBRÁZKEM Kdo byl často modelem pro takovéto sochy? obr. 8 Kdo byl často modelem pro takovéto sochy? obr. 8
Sochařství v klasickém období Feidias socha Pallas Athény socha Pallas Athény (na obr. římská mramorová kopie) originál ukázkou pestrosti materiálu – dřevo, zlato, slonovina originál ukázkou pestrosti materiálu – dřevo, zlato, slonovina nadživotní velikost – 10 m nadživotní velikost – 10 m obr. 9 obr. 9
Sochařství v klasickém období Polykleitos socha Doryfora (římská kopie) socha Doryfora (římská kopie) mladý muž nesoucí kopí mladý muž nesoucí kopí autor vypracoval pravidla o proporcích lidského těla (hlava k tělu – 1:7) autor vypracoval pravidla o proporcích lidského těla (hlava k tělu – 1:7) obr. 10 obr. 10
Sochařství v klasickém období 4. století – objev jemnosti, elegance nový ideál krásy – od atletičnosti těla k jeho zjemnění, útlosti postav, k něžné eleganci nový ideál krásy – od atletičnosti těla k jeho zjemnění, útlosti postav, k něžné eleganci do popředí se více dostává ženské tělo, objevuje se ženský akt do popředí se více dostává ženské tělo, objevuje se ženský akt obr. 11 obr. 11
Sochařství v klasickém období Praxiteles socha Venuše Knidské socha Venuše Knidské sochař útlých, jemných figur sochař útlých, jemných figur sochař ideálu ženské krásy sochař ideálu ženské krásy obr. 12 obr. 12
Sochařství v klasickém období Lysippos socha Apoxyomenos (kopie) socha Apoxyomenos (kopie) pozměnil kánon o lidském těle (hlava ku tělu – 1:8) pozměnil kánon o lidském těle (hlava ku tělu – 1:8) obr. 13 obr. 13
Sochařství v období helénismu větší důraz na realismus větší důraz na realismus objev expresivity, znázornění pocitů, emocí objev expresivity, znázornění pocitů, emocí objev i záporných témat (ošklivost, bolest, stáří, strach, smrt…) objev i záporných témat (ošklivost, bolest, stáří, strach, smrt…) obr. 14 obr. 14
Sochařství v období helénismu Laokoon a jeho synové PRÁCE S OBRÁZKEM Jakou emoci prožívají hrdinové sousoší? Jakou emoci prožívají hrdinové sousoší? Dohledej příběh Laokoona, s jakým dílem řecké literatury souvisí? Dohledej příběh Laokoona, s jakým dílem řecké literatury souvisí? obr. 15 obr. 15
Řecké sochařství Sochaři jakých dvou uměleckých slohů (vyjma římského umění) úzce navazovali na své řecké vzory? Sochaři jakých dvou uměleckých slohů (vyjma římského umění) úzce navazovali na své řecké vzory? obr. 16 obr. 16
Řecké malířství na keramické nádoby na keramické nádoby nástěnné (prakticky se nedochovalo) nástěnné (prakticky se nedochovalo)
Řecké malířství Geometrický styl 11.–7. století př. n. l. 11.–7. století př. n. l. amfory zdobené jemnými geometrickými vzory amfory zdobené jemnými geometrickými vzory PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi na amfoře náznaky figurální malby. Najdi na amfoře náznaky figurální malby. obr. 17 obr. 17
Řecké malířství Černofigurový styl 6. století př. n. l. 6. století př. n. l. červený či žlutý podklad, černé figury, detailní kresba vyškrabávána červený či žlutý podklad, černé figury, detailní kresba vyškrabávána výjevy plné pohybu a života výjevy plné pohybu a života PRÁCE S OBRÁZKEM Porovnej živost malířských vyobrazení se sochami stejného století. Porovnej živost malířských vyobrazení se sochami stejného století. obr. 18 obr. 18
Řecké malířství Červenofigurový styl od přelomu 6. a 5. století př. n. l. od přelomu 6. a 5. století př. n. l. černé pozadí, červené figury černé pozadí, červené figury realistické ztvárnění postav realistické ztvárnění postav obr. 19 obr. 19
ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: Marsyas. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: Marsyas. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: Calliopejen1. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5: Calliopejen1. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: Marsyas. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 9: Marsyas. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 13: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Clementino_(Vatican).JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:0_Apoxy%C3%B3menos_-_Museo_Pio- Clementino_(Vatican).JPG Obr. 14: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 14: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: Jean-Pol GRANDMONT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
Obr. 16: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 17: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 17: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 18: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 18: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: