Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé
Slohotvorní neboli stylotvorní činitelé Je souhrn komunikativních podmínek v jedinečné komunikační situaci. Projev vzniká za určitých podmínek. Někdo – autor – někoho – adresát – někde – prostředí – o něčem – téma - s jistým záměrem – funkce projevu – pomocí výrazových prostředků – verbální i neverbální – informuje.
Subjektivní slohotvorní činitelé Jsou definováni osobností autora. Pohlaví Věk Všeobecné vzdělání Odborné vzdělání, zaměstnání Psychický typ Zájmy a záliby Stanovisko autora k tématu Celkově vytvářejí individuální styl autora
Objektivní slohotvorní činitelé Mají obecnou platnost, autor je jimi vázán. Cíl a funkce projevu Časový prostor, situace – připravenost, nepřipravenost Kontakt s adresátem – přítomnost či nepřítomnost adresáta Dialog či monolog Prostředí – oficiální či soukromé Zřetel k adresátovi – komu je projev určen Projevy mluvené či písemné
Úkoly Přečtěte si pozorně první ukázku. Pod vlivem jakých moderních básnických směrů básník psal svoji báseň? Definujte znaky těchto směrů! Pojmenujte, jaká realita vedla básníka k napsání básně, dekódujte báseň, jaké motivy se v básni objevují? Použijte metodu podvojný deník.
První ukázka „ marš tmavých domů ráz dva zastavit stát úsvit na mandolínu hrá proč dívko proč se červenáš pojedem vozem 120 HP na konec světa nebo do Singapore zastavte zastavte vůz letí naše veliká láska v prachu leží dívka zlomený květ labutí šíje ňadra buben činely proč tolik pláču“
Úkoly Přečtěte si pozorně druhou ukázku. Charakterizujte její slohový útvar.
Druhá ukázka „Já v tom jaksi nemohu poznat, že dne 15. července ve čtyři hodiny ráno v Žitné ulici přejelo autot to a to šedesátiletou opilou žebračku Boženu Macháčkovou, raněná byla převezena do všeobecné nemocnice a zápasí se smrtí. O těchle faktech se vaše báseň, pane, pokud jsem pozoroval, nezmiňuje.Tak.…mínil dr. Mejzlík kriticky.“
Úkoly Vysvětli, proč nerozuměl dr. Mejzlík textu básně. Jaké jsou pro to argumenty? Srovnej pomocí metody Vennovy diagramy svoji verzi/ viz jaká realita vedla básníka k napsání básně/ a verzi Karla Čapka. Nastala nějaká shoda? A proč?
Anotace Tato prezentace je určena pro výuku 3. ročníku střední školy. Pracuje s textem Karla Čapka povídka Básník z Povídek z jedné kapsy. Na této ukázce opakuje a upevňuje vědomosti z oblasti stylistiky, konkrétně téma slohotvorní činitelé.Využívá předchozích vědomostí o básnických směrech počátku 20. století. Žáci pracují s metodami RWCT.
Identifikační údaje: Autor: Ivana Tláskalová Vytvořeno dne: Odpilotováno dne: Ve třídě : 3.C Tematický okruh: Stylistika Téma: Subjektivní a objektivní činitelé Klíčová slova: Karel Čapek, povídka Básník, Povídky z jedné kapsy, Vennovy diagramy, podvojný deník, slohový útvar, básnické směry
Odkazy: Sochrová, M.: Český jazyk v kostce pro střední školy, Fragment Havlíčkův Brod 1996 ISBN Čapek K.: Povídky z jedné kapsy, ČS Praha 1961 Metody RWCT Kritické myšlení o.s. Praha