NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
VY_32_INOVACE_2C16 P OSILOVACÍ PROGRAM PRO DNEŠNÍ ŽENY.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Obratnostní schopnosti
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Silové schopnosti Pohybová schopnost překonávat, udržovat, nebo brzdit odpor svalovou kontrakcí při dynamickém, nebo statickém režimu svalové činnosti.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Pohybové schopnosti Vytrvalostní schopnosti Obratnostní schopnosti
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Trénink atletických skoků
Psychické stavy.
Kondiční příprava: Silová schopnost Rychlostní schopnost
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
TRÉNINKOVÝ PLÁN A REGENERACE
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Rychlostní disciplíny MUDr.Kateřina Kapounková
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Fyziologie sportovních disciplín
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_02_Rozvoj rychlosti TÉMA.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
jen pro vnitřní potřebu
POHYBLIVOST Michal Lehnert.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Vytrvalostní schopnosti
Pohybové schopnosti a dovednosti
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Kondiční příprava ve sportu
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: listopad 2013 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.  Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma pohybové schopnosti.  V prezentaci je rozváděno téma pohybové schopnosti.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na patřičnou část textu.  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v tělocvičně.

ÚVODEMRYCHLOSTVYTRVALOST SÍLAKOORDINACE OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ POHYBLIVOST

 Vrozené předpoklady (1).  Nelze je získat ani zapomenout (2).  Každý člověk je má na určité úrovni (3).

 Vytrvalost – schopnost překonávat únavu neboli dlouhodobě vykonávat pohybovou činnost nízké intenzity, resp. delší časový úsek se pohybovat s co nejvyšší intenzitou (4).  Síla – schopnost překonávat vnější odpor prostřednictvím svalové kontrakce (5).

 Rychlost – schopnost překonat krátký časový úsek v co možná nejkratší době a to s co nejvyšší intenzitou (6).  Koordinace – schopnost řídit a regulovat vlastní pohyb ve smyslu přesnosti (7).  Kloubní pohyblivost – schopnost provádět pohyb v maximálním rozsahu kloubního aparátu (8). ZPĚT

 Ve fyzice je rychlost dráha za čas, tj. v=s/t  Zajímavé. V etapě Tour de France, závodě Iron Man či maratonském běhu je však dráha za čas projevem spíše vytrvalostním, nikoli rychlostním.  Co to tedy ta rychlost vlastně je?  Podstatu rychlostních schopností ve sportu lze spojovat s: ◦ krátkým časovým úsekem (trvání s), ◦ maximální intenzitou (maximální úsilí), ◦ minimálním vnějším odporem (např. odpor větru při běhu na 100 m).

 Rychlostní schopnosti závisí na několika oblastech, které se dají více či méně v tréninku ovlivňovat.  Nervosvalová koordinace – střídat co nejrychleji kontrakci a relaxaci svalového vlákna, tj. svalový stah a uvolnění.  Typ svalových vláken – červená vlákna umožňují pracovat dlouho ale pomalu, bílá vlákna pracují rychle ale jen malou chvíli.  Velikost svalové síly – je důležitá pro mohutnost svalové kontrakce a tedy i její rychlost, tj. sprinter má jinou postavu nežli maratonec. ZPĚT

 Téměř každý sportovec potřebuje určitou úroveň vytrvalosti.  Zásadní roli má vytrvalost ve sportech jako je cyklistika, běh na lyžích, maraton apod.  Doplňkovou roli má ve sportovních hrách, úpolových sportech, veslování apod.  Okrajovou roli má např. ve střelbě, skocích na lyžích, vrzích a hodech v atletice.

 Co spojuje triatlon a sportovní hry?  Co spojuje cyklistiku a box?  Odpovědí je: ◦ schopnost odolávat únavě a co nejrychleji se zotavit (9), ◦ schopnost podávat co nejvyšší výkon po co nejdelší dobu (10).

 Jakou dobu by měl sportovec cvičit abychom mohli mluvit o vytrvalosti?  Závod na 100 m má přeci také určitý čas, jedná se však o vytrvalost?  Ne, závod na 100 m trvá kolem 10 až 11 s, za vytrvalost se považuje sportovní výkon trvající řádově desítky sekund až několik hodin.  Vytrvalost tedy dělíme na:  Krátkodobou – např. běh na 800 m,  Dlouhodobou – např. maraton, Iron man, etapa Tour de France.

 Krátkodobá vytrvalost – jedná se o anaerobní práci svalů, tj. hlavním energetickým zdrojem ve svalech není kyslík. Srdeční frekvence se pohybuje kolem 190 až 200 tepy za minutu. Při takto vysoké zátěži můžeme pracovat maximálně 3-4 minuty.  Dlouhodobá vytrvalost – jedná se o aerobní práci svalů, tj. hlavním energetickým zdrojem ve svalech je kyslík. Srdeční frekvence se pohybuje kolem 130 až 170 tepy za minutu. Pohybová činnost může trvat od 5. minut až hodiny. ZPĚT

 Ve fyzice lze sílu jednoduše definovat vzorcem F=a. m  Zde však hovoříme o síle jako o schopnosti překonávat vnější odpor svalovou kontrakcí.  Jakým způsobem můžeme vnější odpor (břemeno) překonávat?  Svalovou kontrakci rozlišujeme z hlediska průběhu pohybu na:  dynamickou – dochází k pohybu těla (kliky, dřepy atp.),  statickou – nedochází k pohybu těla (výdrž ve shybu, výdrž ve vzporu ležmo atp.).

 Statická síla – nedochází k pohybu, rozlišujeme: ◦ dobu svalového stahu (čas) ◦ velikost svalového úsilí (jak velké břemeno udržíme po jak dlouhou dobu)  Dynamická síla – dochází k pohybu, rozlišujeme: ◦ jak velká je daná hmotnost, kterou překonáváme ◦ kolikrát po sobě jí zvedneme, tj. počet opakování ◦ jak rychle jí budeme zvedat ZPĚT

 Jsou důležité pro nácvik sportovní techniky.  Koordinaci charakterizují: ◦ nároky na rychlost a přesnost pohybu (11), ◦ nároky přizpůsobení se vnějším podmínkám (12), ◦ nároky na vytvoření nového pohybu (13).

 Činnost analyzátorů – zrak, sluch, analyzátory ve svalech a kloubech, tj. proprioreceptory.  Činnost jednotlivých funkčních systémů – oběhový, dýchací, atp.  Nervosvalová koordinace – programové vybavení, tj. informace vedená z mozku nervy kdy a na jak dlouho se mají jednotlivé svaly kontrahovat.  Psychologické procesy – vůle, pozornost a motivace.

 Obecná koordinace – umožňuje účelně provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci (14 a 16).  Speciální koordinace – umožňuje provádět rozdílné pohyby v daném sportu rychle a bez chyb, lehce a precizně (15). ZPĚT

 Jednoduše řečeno ohebnost je schopnost, vykonávat pohyby ve velkém kloubním rozsahu (17-18).  Uplatňuje se ve sportech jako je moderní gymnastika, skoky do vody, synchronizované plavání, dále také např. karate (pohyblivost v kyčelním kloubu), plavání (pohyblivost v kloubu ramenním) atp.

 Tvar kloubu  Pružnost vazivového a kloubního aparátu  Aktivita reflexních systémů ve svalech a šlachách  Síla svalů kolem daného kloubu  Pohlaví  Denní doba  Teplota prostředí  Úroveň rozcvičení

 Dvě kritéria:  Aktivita pohybu ◦ Aktivní pohyb – je prováděn vlastními silami ◦ Pasivní pohyb – dané polohy se dosahují vnějšími silami (partner, gravitace)  Dynamika provedení ◦ Dynamické provedení – cviky jsou prováděny švihovým způsobem ◦ Statické provedení – jde o dosažení určité polohy a setrvání v ní (strečink) ZPĚT

1. Co to jsou pohybové schopnosti? Co to jsou pohybové schopnosti? 2. Jak pohybové schopnosti členíme? Jak pohybové schopnosti členíme? 3. Ve kterých sportech má vytrvalost zásadní roli? Ve kterých sportech má vytrvalost zásadní roli? 4. Na čem závisí rychlost? Na čem závisí rychlost? 5. Charakterizuj silovou schopnost? Charakterizuj silovou schopnost? 6. K čemu jsou důležité koordinační schopnosti? K čemu jsou důležité koordinační schopnosti? 7. Charakterizuj pohyblivost? Charakterizuj pohyblivost?

 Vrozené předpoklady. ZPĚT

 Na rychlost, sílu, vytrvalost, koordinaci a pohyblivost. ZPĚT

 Např. v bězích na dlouhé tratě, tj. maraton. ZPĚT

 Na nervosvalové koordinaci, typu svalových vláken a velikosti svalové síly. ZPĚT

 Schopnost překonat vnější odpor svalovou kontrakcí. ZPĚT

 K nácviku sportovní techniky. ZPĚT

 Schopnost vykonávat pohyby ve velkém kloubním rozsahu. ZPĚT

 ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studijní tělesnou výchovu. Praha: SPN, ISBN  PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, ISBN  Obrázek č.1 – NOVAK, Stano. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.2 - CARIOCA, Macho. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.3 - KOLLARS, Lono. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.4 - RADCIFFE, Paula. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ropped.jpg  Obrázek č.5 - MACKLEM, Rob. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.6 - VAN LEEUWEN, Erik. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.7 - DE BLAS, Jesus. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Russian_team.jpg  Obrázek č.8 - BROKENCHOPSTICK. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

 Obrázek č.9 - NOODLES2K50. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.10 - STINER, Megan. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.11 - CHEUNG, Lance. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.12 - NEZNÁMÝ AUTOR. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.13 - GOYETTE, Barry. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.14 - GORKAAZK. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.15 - MORITZ, Damon. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.16 - ARMSTRONG, Andy. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.17 - MOLLERJOAKIM. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.18 – RILEY, Chad. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: