Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Advertisements

Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
CNS (Mícha a mozek). 1. Mícha Je uložena v páteřním kanálu v obratlech Sahá k bedernímu obratli Délka cm (síla malíčku) Navazuje na prodlouženou.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Činnost nervové soustavy základní přehled.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
Nervová soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Nervová soustava vyšších obratlovců
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Centrální nervová soustava (CNS)
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Přírodověda 5.tř. opakování
Strunatci obratlovci.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
NERVOVÁ SOUSTAVA IV Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
HMYZ STAVBA TĚLA.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Centrální Nervová soustava
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Třída: PTÁCI.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Markéta Hanzalová Náprstková N11 Nervová soustava
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
NERVOVÁ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: NERVOVÉ ŘÍZENÍ – STAVBA MOZKU Ročník: 8. Autor: Mgr. Martina Kopecká

NERVOVÉ ŘÍZENÍ Hlavní části nervové soustavy – MOZEK, MÍCHA Ze kterých vystupují mozkové a míšní nervy Základní stavební jednotkou NS je nervová buňka = NEURON Počet neuronů: mld. Stavba neuronu: Jádro Tělo Obr. 1: Dendrity = krátké výběžky Vlákna předávající nervový vzruch Axon = dlouhý výběžek Myelinová pochva Tělo neuronu Jádro neuronu

šedá hmota – tvoří těla neuronů bílá hmota – výběžky neuronů Mícha – na povrchu bílá hmota, šedá hmota uprostřed. V koncovém mozku opačně! Mícha – zpracovává podněty z kůže a svalů. míšní reflex – vrozený. Další úkol převodní, podněty vedeny míchou do mozku. REFLEXNÍ OBLOUK Obr. 18: Scan: Ekologický přírodopis pro 8. ročník, D. Kvasničková, Fortuna 1995, str. 94

1. přední mozek - nejmladší 2. zadní mozek, střední mozek 3. mícha a mozkový kmen - nejstarší Postup od nejstarších struktur NS - vede od nejstarších struktur k vývojově mladším (novějším) strukturám, které jsou nadřazeny strukturám starším. FYLOGENETICKÝ VÝVOJ NERVOVÉ SOUSTAVY Obr. 19:

POPIŠ ČÁSTI MOZKU Obr. 2:

STAVBA MOZKU KONCOVÝ MOZEK MEZIMOZEK STŘEDNÍ MOZEK MOZEČEK VAROLŮV MOST PRODLOUŽENÁ MÍCHA Obr. 3:

ČÁSTI MOZKU ZADNÍ MOZEK PRODLOUŽENÁ MÍCHA – řídí činnost srdce, cév, dýchací pohyby, polykací, sací reflex. MOZEČEK – centrum rovnováhy, koordinace pohybů, citlivý na alkohol. VAROLŮV MOST – kontroluje žlázy vylučující sliny a slzy STŘEDNÍ MOZEK – řídí pohyby v souvislosti se zrakem a sluchem.

PŘEDNÍ MOZEK MEZIMOZEK – centra emocí, agrese, hladu, žízně, strachu. Součástí – podvěsek mozkový – propojení mezi nervovým a látkovým řízením. Převod informací do koncového mozku. KONCOVÝ MOZEK – dvě polokulovité části. Rozdělen na laloky a závity. Na povrchu šedá kůra mozková (10 mld. buněk). Centra pro zpracování podnětů (zrakových, sluchových,...) řeč, myšlení. Mozek chrání lebka a tři mozkové pleny. Tvrdá plena: vystýlá dutinu lební, přirůstá ke kosti, mezi ní a kostí jsou cévy a vazivo, pod tvrdou plenou jsou 2 pleny měkké. Pavoučnice: bezcévná, nekopíruje záhyby. Omozečnice: bohatá cévami, kopíruje přesně všechny záhyby mozku a míchy. Štěrbina mezi omozečnicí a pavoučnicí je vyplněna mozkomíšním mokem (90 ml). Chrání mozek a míchu před otřesy a nárazy.

MOZKOVÁ KŮRA - FUNKCE Obr. 17:

Poruchy motorického systému Obrna porucha hybnosti, která má základ v poškození mozku. Paréza (částečná obrna) - částečná porucha hybnosti. Plegie (úplná obrna) - úplná porucha hybnosti. Dětská mozková obrna Obr. 5:Obr. 4: Obr. 6:

Kontrolní otázky – nervová soustava 1. Jak se nazývá nervová buňka? a) nefron b) neuron c) neutron 2. Která část mozku je největší? a) mozeček b) koncový mozek c) střední mozek 3. Co je to mícha? a) trubice z nervové tkáně b) nic c) něco jako tenké střevo 4. Napětí ve svalech, udržení rovnováhy a vzpřímené držení těla řídí? a) mozeček b) mezimozek c) prodloužená mícha 5. Je mezimozek spojený s hypofýzou? a) ano b) ne c) hypofýza neexistuje 6. Co pokrývá povrch mozku? a) omozečnice b) omíchovnice c) oneuronice

Kontrolní otázky – nervová soustava 1. Jak se nazývá nervová buňka? a) nefron b) neuron c) neutron 2. Která část mozku je největší? a) mozeček b) koncový mozek c) střední mozek 3. Co je to mícha? a) trubice z nervové tkáně b) nic c) něco jako tenké střevo 4. Napětí ve svalech, udržení rovnováhy a vzpřímené držení těla řídí? a) mozeček b) mezimozek c) prodloužená mícha 5. Je mezimozek spojený s hypofýzou? a) ano b) ne c) hypofýza neexistuje 6. Co pokrývá povrch mozku? a) omozečnice b) omíchovnice c) oneuronice

Dokonalost či nedokonalost NS Jestli se něco točí – potřebujeme přestávku Obr. 7:

Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 8:

Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 9:

Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 10:

Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 14:

Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 15:

Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 16:

Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 11:

Pravá hemisféra se zpravidla snaží určit barvu, levá hemisféra čte slovo. Podívejte se na tabulku a nahlas čtěte barvu, nikoliv napsané slovo! PS: pokud Vám to jde bez problémů, tak nejste normální! :-) Obr. 12:

Obr. 13:

neuron&docid=lL-NIFTJTkICFM&w=640&h=403&ei=dVxBToSQEIX_-ga6- YzLCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1029&vpy=578&dur=892&hovh=178&hovw=283&tx=123&ty=90&page=3&tbnh=96&tbnw=152&start=137&ndsp=67&ved=1t:429,r:17,s:137 Obr. 2, obr. 3: Obr. 4, obr. 5: Obr. 6: 2M:&imgrefurl= &iact=hc&vpx=289&vpy=115&dur=1615&hovh=278&hovw=181&tx=114&ty=172&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=149&tbnw=96&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:1,s:0,i:73 2M:&imgrefurl= &iact=hc&vpx=289&vpy=115&dur=1615&hovh=278&hovw=181&tx=114&ty=172&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=149&tbnw=96&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:1,s:0,i:73 Obr. 7: 1&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=906&vpy=649&dur=423&hovh=194&hovw=259&tx=120&ty=105&page=1&tbnh=121&tbnw=161&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:16,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 8: klamy.htm&docid=MqO_P1yZp4V3gM&w=500&h=498&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1654&vpy=105&dur=70&hovh=224&hovw=225&tx=141&ty=133&page=1&tbnh=119&tbnw=119&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:11,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 9: VWn_mDS2M&w=400&h=284&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1359&vpy=483&dur=476&hovh=189&hovw=267&tx=126&ty=100&page=3&tbnh=114&tbnw=161&start=138&ndsp=68&ved=1t:429,r:8,s:138 Obr. 10: zajimavosti.php&docid=fHXBo8UlmHjhiM&w=460&h=338&ei=Z1dBToMwh_X6BqWSsM4J&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=416&vpy=662&dur=413&hovh=121&hovw=165&tx=161&ty=127&page =13&tbnh=121&tbnw=165&start=827&ndsp=68&ved=1t:429,r:24,s:827&biw=1920&bih=958 Obr. 11: dsgvAY0c4M&w=352&h=386&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=557&vpy=99&dur=982&hovh=235&hovw=214&tx=95&ty=124&page=1&tbnh=119&tbnw=109&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:3,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 1: ODKAZY:

=445&h=292&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=0&iact=hc&vpx=1721&vpy=444&dur=903&hovh=83&hovw=127&tx=70&ty=33&page=1&tbnh=83&tbnw=127&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:32,s:0&biw=1920&bih =958 Obr. 13: klamy/paobraz/&docid=IDmwDm7DL8fQMM&w=309&h=274&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=rc&dur=404&page=1&tbnh=113&tbnw=127&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:18,s:0&tx=65&ty=51&biw=1920&bih=958 Obr. 14: 12&h=512&ei=r1dBTqXbLIX1- gasvd3MCQ&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=1381&vpy=317&dur=431&hovh=221&hovw=221&tx=72&ty=127&page=5&tbnh=110&tbnw=110&start=274&ndsp=67&ved=1t:429,r:20,s:2 74&biw=1920&bih=958 Obr. 15: 89&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=414&vpy=248&dur=485&hovh=193&hovw=261&tx=102&ty=117&page=1&tbnh=113&tbnw=151&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:14,s:0&biw=1920 &bih=958 Obr. 16: 70&h=350&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=851&vpy=106&dur=936&hovh=194&hovw=260&tx=119&ty=124&page=1&tbnh=119&tbnw=159&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:5,s:0&biw=1920& bih=958 Obr. 17: in.htm&docid=KKl5P-0PcJ_NBM&w=655&h=484&ei=UjZBToj_PIeO8gP- ufneCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=504&vpy=256&dur=1367&hovh=193&hovw=261&tx=141&ty=116&page=1&tbnh=120&tbnw=160&start=0&ndsp=63&ved=1t:429,r:12,s:0&biw=1920&bi h=958 obr. 19: zdroj google Obr. 12: