Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Chemie Tematická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Advertisements

BIOCHEMIE.
Biologicky významné heterocykly
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
ORGANICKÁ CHEMIE Organické látky jsou hlavně sloučeniny C, O ,H ,N dále také S, P, halogeny Vznikají v živých organismech, mohou se i vyrobit 1828 Friedrich.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Heterocyklické sloučeniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Heterocykly.
Sloučeniny v organismech
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_131.
Aminy Deriváty amoniaku – jeden, dva nebo tři atomy vodíku v molekule amoniaku jsou nahrazeny radikálem. Proto je dělíme na primární, sekundární a terciární.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_13 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Indukční efekt symbol I
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Chemie Tematická oblast:Organická chemie Téma:Deriváty uhlovodíků-heterocyklické sloučeniny Ročník:1.-
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Dusíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 27
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Heterocyklické sloučeniny
Heterocyklické sloučeniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
HETEROCYKLY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_133.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_06 - UHLOVODÍKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Heterocyklické sloučeniny s pětičlenným cyklem. Charakteristika heteroc.sl. Pětičlenné  bezbarvé kapaliny, zapáchají (připomínají chloroform)  obsaženy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_142.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Heterocyklické sloučeniny
Aminy Deriváty amoniaku – jeden, dva nebo tři atomy vodíku v molekule amoniaku jsou nahrazeny radikálem. Proto je dělíme na primární, sekundární a terciární.
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
Pokuste se vlastními slovy definovat karboxylové kyseliny: Karboxylové kyseliny jsou organickými kyselinami (zároveň kyslíkatými deriváty, které ve.
Mgr. Richard Horký.  Organické cyklické sloučeniny  Obsahují místo uhlíku heteroatom (O, S, N)  Dělíme je podle počtu, druhu heteroatomů a počtu cyklů.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Heterocyklické sloučeniny („heterocykly“) jsou organické sloučeniny, které obsahují ve svém uhlíkatém cyklu jeden nebo více.
H ETEROCYKLICKÉ SLOUČENINY RNDr. Marta Najbertová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_18 CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PŘÍRODNÍ.
Aromatické sloučeniny
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
Areny uzavřený řetězec obsahují alespoň jedno benzenové jádro používají se triviální názvy.
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ALKENY Chemie 9. třída.
Základy organické chemie
Heterocyklické sloučeniny
Zástupci heterocyklů I
Organické látky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Areny – aromatické uhlovodíky
Areny.
Heterocykly v celé této prezentaci není znázorněn jediný vzorec, očekávám od studentů, že až se budou látku učit, že si vzorce přitom dohledají doporučená.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Mgr. Dagmar Muzikářová Gymnázium Elgartova
Heterocyklické sloučeniny
Aldehydy a ketony Eva Urválková Lucie Vávrová
Transkript prezentace:

Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Chemie Tematická oblast: Chemie Název vzdělávacího materiálu: Heterocyklické sloučeniny, obecné vlastnosti; pětičlenné heterocykly s jedním heteroatomem – hlavní zástupci, jejich chemické vlastnosti, deriváty a jejich biogenní význam Kód vzdělávacího materiálu: ICT2-1-STCH Ročník: 3. ročník čtyřletého nebo 5. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora: Jakub Stránský

HETEROCYKLICKÉ SLOUČENINY ● látky s cyklickým řetězcem, kde je kromě uhlíkových atomů obsažen jeden nebo více atomů jiných prvků (heteroatomů) - O, S, N ● mnoho heterocyklů je obsaženo v přírodních látkách, podílejí se na struktuře vitamínů, aminokyselin (bílkovin), nukleových kyselin, alkaloidů ● jejich zdrojem je rovněž ropa a černouhelný dehet ●u pětičlenných cyklů se do systému konjugovaných vazeb zapojuje i volný elektronový pár heteroatomu, důsledkem je aromatický charakter a vlastnosti podobné arenům ● u šestičlenných cyklů se elektronový pár heteroatomu do konjugace nezapojuje, což způsobuje jejich zvýšenou zásaditost a polárnost (1) 3D model of the RAS proteins structure heterocykly jsou základem struktury mnohých aminokyselin tvořících bílkoviny a dusíkatých bází nukleových kyselin (2)

Pětičlenné heterocykly s jedním heteroatomem volné elektronové páry na O,S,N jsou zapojeny do konjugovaného systému aromatický charakter benzenu budou převládat elektrofilní reakce v důsledku nejnižší elektronegativity síra nejméně poutá elektronový pár, který tak nejsnáze podporuje aromaticitu elektrofilní substituce probíhá nejsnáze v polohách 2 a 5, kde je díky heteroatomu nejvyšší elektronová hustota, reakcí se stejně jako u arenů přednostně účastní π-elektrony (3) aromatický charakter benzenu

FURAN ● bezbarvá, ve vodě málo rozpustná kapalina, zapáchající jako chloroform ● výroba z pentos polysacharidů otrub a kukuřičné slámy ● nemá velké praktické využití ● furanový cyklus je v celé řadě biologicky významných sloučenin - pětičlenný cyklus furanosové řady sacharidů - kyselina askorbová (vitamin C) vitamin C základní motiv RNA (4)

THIOFEN ● bezbarvá, ve vodě rozpustná kapalina ● výroba z černouhelného dehtu ● vlastnosti podobné benzenu ● součástí struktury biotinu (vit H, B 7 ) PYRROL biotin ● bezbarvá, ve vodě málo rozpustná toxická kapalina ● výroba z černouhelného dehtu nebo reakcí amoniaku s furanem za vyšších teplot a katalýzy Al 2 O 3 ● název pochází od schopnosti zbarvit smrkové dřevo ovlhčené kyselinou chlorovodíkovou ohnivě červeně (řecky pyrros = červený)

VÝZNAMNÉ DERIVÁTY PYRROLU : ● aminokyseliny prolin a hydroxyprolin ● indol -základem řady alkaloidů -krystalická, málo rozpustná látka -příjemná vůně po jasmínu a citrusech (parfémy) -prekurzor léčiv -součástí struktury indiga - modré barvivo z rostlin druhu Indigofera tinctoria (dnes nahrazeno syntetickými sloučeninami) prolin hydroxyprolin indol přírodní indigo (5) (6)

PORFIN ▪ čtyři pyrrolové kruhy spojené methinovými skupinami tvořící cyklický systém konjugovaných dvojných vazeb ▪ porfin je základem struktury chlorofylu a hemu, komplexních sloučenin, přičemž Hem má ve středu vázán kation Fe 2+, chlorofyl Mg 2+ chlorofyl (7) zelené barvivo chlorofyl v chloroplastech rostlinných buněk (7)

Hem Structure of human hemoglobin. The proteins' α and β subunits are in red and blue, and the iron-containing heme groups in green (8). Myoglobin (9) (10)

▪ biochemickým odbouráním hemu z rozpadlých červených krvinek vznikají žlučová barviva bilirubin a urobilin (necyklická forma) ▪ modifikovaný porfin je základem struktury vitaminu B 12 (12) (11) … a něco navíc… při zvýšení hladiny nad 30 μmol/l pozorujeme žluté zabarvení kůže a sliznic, které je způsobeno ukládáním bilirubinu ve tkáních. Za normálních okolností je většina bilirubinu v krevní plasmě navázána na albumin. Když ale jeho koncentrace v krvi přesáhne mg/l, veškerá vazebná místa na albuminu jsou již obsazena a přebytečný bilirubin difunduje do tkání (14) (15)

(12) biosyntéza Hem B

...a pár úkolů na závěr... 1) Co je charakteristické pro molekuly heterocyklických sloučenin? 2) Která ze tří uvedených sloučenin má nesilnější aromatický charakter a proč? 3) Které z významných biogenních látek obsahují v molekule heterocyklus? 4) Jaký je rozdíl mezi Hemem a Hemoglobinem? 5) Proč se u šestičlenných heterocyklů nezapojuje elektronový pár heteroatomu do konjugace? Samostatná domácí práce: Vyhledejte význam vitaminu C a H pro lidský organismus

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) (13) (14) (15) zdroje obrázků: (staženo 16. a ) použitá literatura: 1.Mareček, Honza; Chemie pro čtyřletá gymnázia 3.díl; Nakladatelství Olomouc Červinka, Dědek, Ferles; Organická chemie; Informatorium; Vodrážka Zdeněk; Biochemie; Academia; McMurry; Organická chemie; VUTIUM; 2007