Zaniklé tramvajové provozy ČR Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 1
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 2 Jaromír Nohavica: Těšínská Kdybych se narodil před sto lety v jinačí době u Larischů na zahradě trhal bych květy má lásko tobě tramvaj by jezdila přes řeku nahoru slunce by zvedalo hraniční závoru a z oken voněl by sváteční oběd …
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 3
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Několik slov o Těšíně Polsky CIESZYN, německy TESCHEN Bývalá metropole Těšínského knížectví První písemná zmínka roku 1155 od roku 1220 již městem Od roku 1327 Těšínské knížectví součástí Zemí koruny České Na počátku 20.století měl obyvatel z toho dle obcovací řeči: 5 % Čechů 42% Poláků 53% Němců Významné zastoupení Židů Po rozpadu monarchie je Těšínsko na rozhraní ČSR a Polska, spor přerostl v ozbrojenou konfrontaci. Definitivní hranici tvoří od řeka Olše a vznikla města Český Těšín a Cieszyn Význam Košicko-bohumínské dráhy V roce 1938 ČT připojen k Polsku, v letech k Německu Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 4
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 5 Na levém břehu řeky Olše byla postavena v letech 1869 – 1871 KBD a její nádraží V roce 1888 stavba tratě Kojetín – Frýdek –Bielsko Potřeba spojení historického centra s nádražím 1909 žádost o koncesi 1910 zadání stavby tratě, vozovny a elektrárny firmě AEG Wien zahájení provozu
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 6 Rozchod 1000 mm Stavební délka 1793m, zakončení úvratěmi Dvě výhybny – km 0,72 u mostu a km 1,34 na náměstí km 0,87 odbočka manipulační tratě k vozovně a k elektrárně, délka 630 metrů Žlábkové kolejnice Maximální stoupání 77 ‰ v ulici Głęboka Napájecí napětí 500 V
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Vozovna jednolodní se 3 kolejemi, každá pro 2 vozy, montážní kanál a malá dílna Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 7
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 8 Vozový park V roce 1910 dodány 4 motorové vozy od firmy Ringhoffer Praha, elektrická výzbroj AEG Wien, vlečné vozy nebyly nikdy používány Délka mm, šířka mm, výška mm, rozvor mm, váha kg
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Skříň dřevěná, do poloviny vnější oplechování a pak peřejky. Plošiny kryté na čelech. Sedadla příčné 2+1, celkem 18 míst k sezení a 12 míst ke stání. Nýtovaný podvozek s dvojím vypružením. 2 trakční motory 2x22 kW, 2 kontroléry. Brzdy – elektrodynamická, tlakovzdušná, ruční. Kompresor namontován přímo na jedné ložiskové komoře – pohon jen při jízdě. Vzduchový také sypač písku a houkačka. Váha vzduchové výzbroje kg. Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 9 Změna nátěru po skončení 1. světové války
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 10 Provoz zajišťovaly 3 vozy v intervalu 10 – 12 minut. V roce 1911 bylo k dispozici 21 zaměstnanců z toho 6 řidičů a 6 průvodčích.
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 11 Ukončení provozu V roce 1920 rozdělení města Na mostě zřízeny 2 celnice –česká a polská Kontrola cestujících a personálu i vozidel Spory o podílování nákladů a výnosů ukončen provoz Vozy staženy na polské území a v letech 1922 – 1923 předány do Lodže Trať zlikvidována v roce 1923
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 12
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Těšín Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 13 Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů z publikace Tramvaje v Těšíně autorů Blumenscheina, Kysely a Stenchlé – vydalo SURSUM Brno, roku 2000