PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Humanistický proud v psychologii
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Humanistická psychoterapie Carl R
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eric Berne Marek Zámečík C4A.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální psychologie se zaměřením na sport
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Skupinová dynamika.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Humanistická psychologie
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Humanistická a existenciální psychologie
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Základní směry v psychologii
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 2

Opáčko Jak můžeme využít znalost teorií v praxi? Které představitele psychodynamických teorií znáte? Jak je možné využít znalost psychodynamických teorií v SP?

Co se vám vybaví pod humanistickou a existenciální filozofií? Znáte nějaké představitele?

Humanistické a existenciální teorie Ve filozofii odlišný význam, v SP vnímány oba směry jako humanistické Soustředění na člověka jako autonomní osobnost a jeho vnitřní svět Často řeší otázky smyslu života a jeho transcendentálním přesahům

Přístup zaměřený na klienta Formuloval americký psycholog Carl R.Rogers Vychází z předpokladu, že v každém člověku je přítomna „sebe-aktualizační tendence“ využitelná pro řešení těžkostí. V podpůrné atmosféře, se tento mechanismus aktivuje a je rozhodující ke změně klienta a jeho života

Podmínky podpůrného prostředí Autentičnost – pomáhající prožívá a reflektuje postoje, které v něm klient vyvolává. Prožitek a sdělení musí být v souladu Akceptace – bezpodmínečné pozitivní přijetí bez hodnocení, snaha vidět situaci očima klienta Porozumění – napojení pomáhajícího na klienta, které mu umožní chápat klientovu psychiku,

Oceňovaní a akceptovaní lidé si sebe více váží, mění své sebepojetí, což je klíčové pro změnu celé osobnosti Soustředění na aktuální prožitky klienta, minulost není rozhodující Důraz na osobní rozvoj klienta

„Dobrý život“ jako proces (podle Drápely 1997) Otevřenost prožívání, přijímání toho co život přináší Vzrůst existenciální kvality života, člověk se nesnaží život ovládat, ale účastnit se na něm Vzrůstá důvěra v organismus, člověk je více veden vlastním organismem než okolím Plné společenské fungování, angažování v situacích tady a teď

Rogersovo pojetí mělo velký vliv ve 2.pol. 20.st., později kritizován za přílišný optimismus, soustředění na osobu klienta a opomíjení sociálního okolí klienta

Jak lze přístup zaměřený na klienta využít v SP?

Využití v SP Optimismus vůči možnostem klienta Rozvoj dovedností pracovníka (např. empatie, techniky aktivního naslouchání)

Transakční analýza E.Berne – inspirován psychoanalýzou, ale lidi vnímá jako více autonomní a schopné řídit vlastní život Transakční analýza sestává ze 4 částí: Strukturální analýza Transakční analýza Analýza her Analýza scénáře

Strukturální analýza Tři úrovně nazírání světa Rodič – příkazy, zákazy Dítě – sebestřednost, těkavost, kreativita, spontánnost Dospělý – racionální řízení vztahu mezi rodičovským a dětským nazíráním a okolním světem

Transakční analýza Analýza interakcí mezi různými úrovněmi osobností jednotlivců Interakce komplementární, nekomplementární ; zjevné a skryté Problémy nastávají, pokud interakce nejsou komplementární

Komplemetární transakce –problémy nevznikají Rovnoběžná – stejná úroveň na obou stranách RODIČ DOSPĚLÝ DÍTĚ Šikmá – na jiné úrovni, ale doplňující se RODIČ DOSPĚLÝ DÍTĚ

Nekomplementární transakce –problémy vznikají RODIČ DOSPĚLÝ DÍTĚ Příklad: Dospělý se obrací na Dospělého: „Nevíš, kde mám hodinky?“ Rodič reaguje na dítě: „Tam, kde sis je nechal“

Skryté transakce – problémy vznikají RODIČ DOSPĚLÝ DÍTĚ Příklad: Dospělý se ptá Dospělého (formální otázka), ale zároveň Rodič Dítěte (intonace): „Jak to, že jsi tu ještě neuklidil?“

Analýza her Jak účastníci interakce naplňují svoje potřeby a z jaké životní pozice vycházejí

Životní pozice v transakční analýze Já jsem OK – Ty jsi OK (sebe i druhé vnímáme pozitivně) Já jsem OK – Ty nejsi OK (sebehodnocení +, hodnocení druhých -, tendence obviňovat, kritizovat) Já nejsem OK – Ty jsi OK (sebehodnocení -, hodnocení druhých +, pocity méněcennosti, nekompetentnosti) Já nejsem OK – Ty nejsi OK (kritika vůči sobě i druhým)

Analýza scénáře Analýza transakcí proběhlých v minulosti Minulost ovlivňuje aktuální životní pozici i transakce Scénáře vznikají působením okolí v dětství Cvičení: Příklady formujících vět

K čemu lze v SP využít znalost transakční teorie?

Využití v SP Citlivost vůči analýze komunikace Schopnost identifikace ne/funkčních komunikačních vzorců

Existenciální teorie Reagují na individualizaci života jednotlivce a změnu procesu vytváření jeho identity – existenciální otázky v životě klientů Klíčová témata Svoboda a odpovědnost člověka Utrpení jako součást života Hledání identity a smyslu života Vyvažování protikladných stránek života (disciplína x spontaneita, sobectví x solidarita apod.)

Existenciální myšlení v pomáhajících profesích Rollo May (1909 – 1994) Ronald D. Laing (1927 – 1989) Fritz Perls (1893 – 1970) Victor E. Frankl (1905 – 1997)

Rollo May Americký existenciální psycholog Zabýval se definicí stádií psychického vývoje Love and Will (1969) – postavil se proti „sexuální revoluci“ a myšlence „volné lásky“ – separace lásky a sexuality povede k apatii Formuloval 5 druhů lásky Sex – snížení pudové tenze Eros – kreativní ukájení touhy Philia – bratrská láska Agapé – pečující láska, služba k bližnímu Autentická láska – integrace předchozích

Ronald D. Laing Skotský psychiatr Vycházel z psychoanalýzy Zabýval se existenciálními předpoklady vzniku psychických onemocnění Antipsychiatrie – psychická onemocnění jako reakce na sociální prostředí a patologii společnosti

Fritz Perls Americký psycholog německo-židovského původu Zakladatel (spolu se ženou Laurou) „gestalt terapie“ – založena na analýze stavu tady a teď, bez spekulací o příčinách Člověk je úzce spojen s prostředím a jeho psychický stav nelze pochopit bez znalosti prostředí Terapeutické techniky blízké psychodramatu a hře – vliv vztahu k umění (předválečná avantgarda, dadaismus..)

Viktor E.Frankl Rakouský neurolog a psychiatr židovského původu (rodina z Pohořelic u Brna) Zakladatel existenciální analýzy a logoterapie Za 2.svět.války prošel koncentračními tábory, většina rodiny vč. rodičů a manželky zahynula Již v průběhu internace promýšlel základy logoterapie – „přežije ten, kdo má pro co žít“

Logoterapie Hledání smyslu Absence smyslu vede k frustraci a existenciálnímu vakuu Smysl může člověk najít Ve vykonání činu V prožitku (nejhodnotnější je láska) V utrpení (vnímaném jako součást života)

Existenciální sociální práce Orientace na zdravé a funkční Zdůraznění hodnota klienta Pracovník je partnerem (ne expertem) Pracovník podporuje klienta v sebereflexi Napomáhá odhalování různých interpretací a hledání smyslu