Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_330_Říše houby Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Říše: Houby Fungi Jiří Dokoupil, Oktáva.
Advertisements

Houby bez plodnic Mgr. Helena Roubalová
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: HOUBY VY_inovace_32_PR6_15
M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
LIŠEJNÍKY.
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Lišejníky v lese.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Třídy: Stopkovýtrusé houby Rzi a sněti Vřeckovýtrusé houby
říše: HOUBY (Fungi) mykologie
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
HOUBY a LIŠEJNÍKY.
HOUBY ŘÍŠE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
HOUBY.
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SYSTÉM HUB I.
Houby (Fungi) I., opakování
LIŠEJNÍKY → LICHENIZOVANÉ HOUBY
Stavba těla hub, rozmnožování
Houby.
Houby.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Naše houby 6. třída.
Škola:. Základní škola Kladruby
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Houby (Fungi) II., opakování
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
HOUBY.
Říše: HOUBY Fungi.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Lišejníky - podvojné organizmy
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.3 Houby Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Prvouka - Houby.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Houby nemají chloroplasty neprobíhá fotosyntéza mají buněčnou stěnu zpevněnou chitinem (látka podobná celulóze, vyskytuje se u hub a členovců) tvoří samostatnou.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
HOUBY Charakteristika známo přes druhů (odhad až 1,5 miliónů)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: HOUBY
HOUBY.
Slizovka.
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Houby a lišejníky.
Člověk a jeho svět 4. ročník
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
AZ KVÍZ Houby, lišejníky, řasy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
HOUBY (výklad) VY_32_INOVACE_06-46 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Houby – opakování 1.
HOUBY.
KVASINKY, HOUBY, PLÍSNĚ.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
. VY_32_INOVACE_04-30 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_330_Říše houby Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorIng. Lenka Dohnalová Průřezové témaČlověk a životní prostředí Tématický celekČlověk a životní prostředí Ročník1. Datum tvorby Datum a místo ověření , biologie 1.C Druh učebního materiáluPrezentace Anotace Učební materiál je určen pro výklad nové látky, která je zaměřená na informace o říši houby. Učební materiál je zpracován v programu PowerPoint, který umožňuje přehlednější a snadnější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova houby, hyfa, podhoubí, plodnice, výtrusy, jedlé houby, jedovaté houby, parazitické houby, dřevokazné houby, lišejníky Metodický pokyn Učební materiál se hodí pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. Při výkladu látky je možné využívat internetové zdroje o houbách a odbornou literaturu, kde lze nalézt potřebné obrázky ke konkrétním zástupcům. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Říše: Houby

Charakteristika jednobuněčné nebo vícebuněčné, eukaryotní organismy heterotrofní výživa  houby rozkládají organické látky pomocí enzymů na látky jednoduché dělení hub podle velikosti  mikroskopické  makroskopické

prastaré organismy rozšířeny na různých stanovištích téměř po celé Zemi  např. lesy, louky, pastviny, zahrady, lidská obydlí  nejčastěji na vlhkých stanovištích

stavba těla hub a) hyfa = houbové vlákno b) podhoubí = mycelium je tvořeno z rozvětvených, vzájemně propletených hyf (vláken) barvy bílé až nažloutlé zajišťuje příjem živin

c) plodnice vyskytují se u vývojově vyšších hub vyrůstají z podhoubí dochází v nich k tvorbě výtrusů (spor) stavba  pochva  třeň  prstenec  klobouk  hymenofor

rozmnožování → výtrusy a) nepohlavně vzniklé – pohyblivé zoospory (vodní houby) – nepohyblivé sporangiospory (suchozemské houby) b) pohlavně vzniklé – askospory (vřeckovýtrusé houby) – bazidiospory (stopkovýtrusé houby) vývoj podhoubí a tvorbu plodnic ovlivňuje vlhkost a teplota v prostředí houby se vyznačují rychlým růstem

rozdělení hub podle výživy a) saprofytické → rozkladači (dekompozitoři) b) parazitické c) symbiotické → soužití houby se sinicemi (lišejník), se zelenými řasami nebo s kůrovci d) mykorhiza → soužití houby s cévnatými rostlinami

význam hub  rozkladači (dekompozitoři)  podílejí se na koloběhu C, N a jiných živin  tvorba humusu  složka potravy člověka i zvířat  využití hub v biologické boji proti škůdcům  využití v biotechnologii např. výroba antibiotik, enzymů, vitaminů, růstových látek  původci chorob rostlin, zvířat i člověka  znehodnocování potravin

I. Oddělení: Chytridiomycety rakovinovec bramborový  na povrchu hlíz brambor vznikají nápadné nádory

II. Oddělení: Zygomycety = houby spájivé kropidlovec černavý plíseň hlavičková  na organických substrátech (potravinách, koňském trusu,…)

III. Oddělení: Vřeckovýtrusé houby kvasinka pivní  zkvašuje slad na pivo, ke kynutí těsta (droždí), výroba lihu, do krmných směsí kvasinka vinná  použití při zkvašování vinného moštu na víno

padlí  moučnaté povlaky na rostlinách  padlí jabloňové, padlí růžové, padlí travní …. kadeřavost broskvoní  kadeřavost listů a deformace plodů broskvoní puchrovitost švestek  deformace plodů švestek

hniloba ovoce (moniliózy) strupovitost jabloní a hrušní plíseň šedá štětičkovec výroba antibiotik (Penicilin) - Penicillium notatum výroba enzymů - Penicillium urticae výroba sýrů (hermelín, niva aj.)

paličkovice nachová  žije paraziticky v semenících žita a jiných druhů z čeledi lipnicovitých (Poaceae)  semeník se mění v tvrdohoubí (tzv. námel)  námel obsahuje prudce jedovaté alkaloidy využívané v lékařství → umělé pěstování

smrž obecný  jedlá houba lanýž černý  jedlá houba

IV. Oddělení: Stopkovýtrusé houby a) houby jedlé  rostoucí v přírodě zástupci z rodu bedla, žampión, hřib, kozák a další  průmyslově pěstované žampióny, hlíva ústřičná, boltcovitka bezová – ucho Jidášovo

b) houby jedovaté  ve střední Evropě je asi 200 druhů hub jedovatých  např. muchomůrka červená muchomůrka zelená muchomůrka tygrovaná závojenka olovová

c) houby parazitické rez travní rez hrušňová rez vejmutovková sněť kukuřičná sněť prašná sněť mazlavá

d) houby dřevokazné  způsobují značné škody na lesních dřevinách  rozkládají dřevní hmotu choroše václavka obecná hlíva ústřičná dřevomorka domácí

V. Oddělení: Lišejníky = lichenizované houby (90 – 95% houba) tzv. „podvojný organismus“  symbioza houby (mykobiont) přijímá vodu a minerální látky  zelené řasy nebo sinice (fykobiont) fotosyntéza

význam  bioindikátory → ukazateli čistoty ovzduší  průkopníci života na holých skalách  odumřelé stélky se podílejí na tvorbě humusu  v arktických oblastech potrava býložravců  výroba antibiotik  výroba barviv

zástupci  terčovka bublinatá  terčovník zední  lišejník zeměpisný

Opakování 1. Vyjmenujte, z kterých částí se skládá tělo houby. 2. Vyjmenujte, z kterých částí se skládá tělo lišejníků. 3. Vysvětlete, co je to heterotrofní výživa. 4. Popište jakými způsoby se vyživují houby.

5. K uvedeným pojmům přiřaďte správné tvrzení I. hyfa II. podhoubí III. askospory IV. bazidiospory V. dekompozitoři VI. tvrdohoubí VII. lichenizované houby VIII. bioindikátor a) lišejníky b) vřeckovýtrusé houby c) houbové vlákno d) ukazatel čistoty ovzduší e) mycelium f) stopkovýtrusé houby g) rozkladači h) paličkovice nachová