Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Rozbor uměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
ROMANTISMUS.
Romantismus Umění 19. století.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Klasicismus a romantismus
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
ROMANTISMUS.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Procvičování českého romantismu
George Gordon Byron Marcela Jurková.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Romantismus.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
ROMANTISMUS.
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROMANTISMUS
Kultura 1. poloviny 19. století
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Romantismus.
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace je určena žákům 8. ročníku. Seznamuje je s romantismem jako literárním směrem, jeho znaky, charakterizuje romantického hrdinu a literární prostředky typické pro romantismus.

Romantismus

vznik – přelom 18. a 19. století literární směr i životní postoj pramení ze zklamání – idea volnosti a rovnosti všech lidí, jak ji přinesla francouzská revoluce, nebyla splněna vzniká jako protiklad racionalismu E. Delacroix – Svoboda vede lid na barikády E. Delacroix - Sardanapalova smrt

Znaky romantismu klade důraz na city, fantazii, vášně obdiv k minulosti (středověk a gotika) porozumění pro lidské nitro, touhu, sen, podvědomí zalíbení v tajemném – motivy jezer a noci protiklad snu a skutečnosti (měsíc a hvězdy na nočním nebi znamením nedosažitelnosti, marné touhy dotknout se ideálu) důraz na přírodu, exotiku, motivy dálky obliba v lidové slovesnosti (pohádky, pověsti) Pohádky bratří Grimmů

Romantický hrdina často splývá s autorem je odcizen světu, a proto osamocený člověk vyděděný ze společnosti (není schopen nebo se nechce přizpůsobit), je v rozporu ke společnosti (loupežník, revolucionář, vrah, …) samotu lze vyrovnat silnou láskou, ta ale často bývá tragická Vilém – ilustrace k Máji

Romantismus v literatuře nejrozšířenější žánr – poezie (lyrická i epická), dále veršovaná povídka, román kontrasty zvukové ladění vět a veršů, jež měly připomínat hudbu obraznost víceznačnost slov, obrazná pojmenování od čtenáře se očekává schopnost vyrozumívat napovězené ( K. H. Mácha nabádá v úvodu Pouti krkonošské čtenáře, aby „pilně“ naslouchali: „Neb jak slova jenom vypustíte, nikdy víc mně neporozumíte.“) G. G. Byron – Childe Haroldova pouť

Romantismus v ostatních uměních Výtvarné umění -napodobování gotického umění -obdiv k nespoutanosti a svobodě -E. Delacroix, T. Gericault, W. Turner, W. Blake, J. Navrátil Hudba -místo pevné kompoziční skladby prvky lidové hudby -C. M. von Weber, F. Schubert, R. Schumann, F. Chopin T. Gericault – Vor medúzy F. ChopinC. M. von Weber

Použité zdroje AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online] [cit ]. Dostupný na WWW: e_sea_of_fog).jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online] [cit ]. Dostupný na WWW: _La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online] [cit ]. Dostupný na WWW: _La_Mort_de_Sardanapale.jpg AUTOR NEUVEDEN. Ymago.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Lupomensky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JONES, I. H,. Wikipedia.en [online] [cit ]. Dostupný na WWW: _Dugdale_edition.jpg CEOIL. Wikipedia.en [online] [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online] [cit ]. Dostupný na WWW: NIHILNOVI. Wikipedia.cz [online] [cit ]. Dostupný na WWW: