Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hristo Trajkovski – VerbaVoice GmbH Komunikační podpora pro neslyšící a nedoslýchavé lidi Přepis na mobilu – Přepis mluvené řeči – Živé.
Advertisements

Komunikační dovednosti
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Zákon o sociálních službách
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Komunikační dovednosti
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Strategický leadership
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Písemná komunikace Mgr. Anna Vitásková. Písemná komunikace neprobíhá ve stejném čase – nejdříve dokument někdo napíše, později si ho někdo přečte komunikační.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace a její využití v řízení
KOMUNIKACE A JEJÍ VYUŽITÍ V ŘÍZENÍ
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Psychologie II Sociální psychologie
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Masmédia.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Teorie vzdělávání dospělých
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Základní pojmy v automatizační technice
MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU. AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat komunikace v mezinárodním prostředí: jazykové bariéry kulturní bariéry/rozdíly.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Informace a společnost - úvod Hana Slámová VOŠIS 2014.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Teorie vzdělávání dospělých
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Psychické procesy - vnímání
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Sociální psychologie.
Komunikace v kontextu rozhovoru. Dotazování a aktivní naslouchání
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 2  Společenský styk, sociální jednání  Interakce (vzájemnému působení partnerů)  Komunikace (vzájemnému sdělování)  Interakce a komunikace jsou chápány jako druhy sociálního jednání  Komunikace je jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 3  A - Komunikační akt – jednotka komunikace  Komunikační akt v lidské společnosti (transakční schéma)  Proakce  Reakce  Autostimulace komunikátor komunikant Zakodování Interpretace dekodování Dekodování Interpretace zakodování komunikátor komunikant

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 4  Komunikační akt Lasswell  W - W - W - W - W KdoCo říká Jakým kanálem Komu Efekt

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 5 B Komunikační proces „ Komunikace je jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů. Vzájemné působení mezi komunikujícími partnery se nazývá komunikační proces.“ (Kunczik) Vzniká hromaděním komunikačních aktů

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 6 Komunikační kanály  smysly (zrak, chuť, kožní smysly, čich, sluch)  technická aparatura  Smyslové kanály:  auditivní neboli vokální kanál  vizuální kanál  hmatový neboli taktilní kanál  čichový neboli olefaktorní kanál  teplotní neboli termální kanál  chuťový neboli gustatorální kanál

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 7  Druhy šumů  fyzické (technické)  fyziologické  psychologické

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 8  Uveďte příklady informačních šumů………………………………………….  nadměrné množství informací  volba nevhodného media  selhání zpětné vazby, nenaslouchání  nevhodný slovník  neadekvátní a nekomplexní informace  rozdíly mezi lidmi ( pohlaví, kultury, věk, vzdělání), rozdíly v postavení  konflikty mezi účastníky, neshody ( inkongruence)  emocionální a psychologické bloky ( zlost, xenofobie, neúcta, antipatie, sobectví, lakota, přetvářka, patolízalství apod.)  individuální sklony ( tendence nevidět, skákání do řeči, nesoustředěnost )  verbální nedostatky jedince, stylistické dovednosti, sémantické problémy v interpretaci myšlenek  fyziologické vlivy ( únava, bolest hlavy), fyzické nepohodlí.,vyrušování, hluk, vizuální rozptylování  manipulace, poučování, vyhrožování, poskytování rad, zesměšňování  kulturní problémy apod.

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 9  Jazyk – písmo - řeč  Slovo  Sémantika  Sémiotika  Druhy jazyků (….. znáte ze školy?  Přirozené, umělé  :// Babel story ://  :// Sněhurka ://

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 10  Každé sdělení má v sobě:  Denotaci - množina všech věcí, vzhledem k nimž může být slovo správně použito  Konotaci (vlastnosti věcí, v jejich důsledku tyto věci patří do této množiny  Sémantický diferenciál -Osgood

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 11  přímý blízký - komunikace tváří v tvář přímý vzdálený - komunikace telefonem (zůstává určitá intimita), skype ?? přímý vzdálený - komunikace na pracovišti oběžníkem, komunikace s tlumočníkem nepřímý vzdálený - úřední dopis, mail Podle zprostředkování Podle vzdálenosti blízký vzdálený přímýPřímý blízkýPřímý vzdálený nepřímýNepřímý blízkýNepřímý vzdálený

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 12  A I I I I 3  informace se zhušťují  informace se deformují  dochází k redundance informací  snižuje se rychlost přenosu (aktuálnost) informace ……..  Charakteristiky správnosti:  validita (platnost, aktuálnost, problém se nezměnil),  spolehlivost (stejná informace při opakovaném styku),  ekvivalenci (různé zdroje dávají stejnou informaci).

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 13  Efekt komunikace je odrazem toho, nakolik bylo záměru komunikátora dosaženo  Druhy efektů:  Efekt informační  Efekt v oblasti chování  Efekt v oblasti motivace  Kombinované efekty : AIDA  krátkodobé a dlouhodobé  žádoucí, jiné nežádoucí  speciální

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 14  1) Lidští prostředníci  2) Technická zařízení v roli prostředníka  3) Dokumenty

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 15  "Medium is the message" - Mc Luhan  Kniha: příklad změny media v čase  Fáze 1  Od …………….. do …..  Konzistence klasické knihy  Fáze 2 První pokusy o e – books  Fáze 3 Kindle - dynamické knihy

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 16  Komunikátor:  píše stručněji  „vooks“.  komentáře  soukromí spisovatelé  elektronický text není trvalý  Jak se měří kvalita?

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 17  Kanál:………………………….příklady  Komunikant:  Schopnost interpretovat a zapamatovat si informace  Čtení versus čtení: hypertext, rychlost čtení, scanování, vizualizace  Sémantické šumy  Důsledky (komunikační efekt)  Masovost čtení s porozuměním  Vytváří se intelektuální elita  Institut pro budoucnost knihy.  Digitalizace knižní produkce - Google Book Search

Vyšší odborná škola informačních služeb str. 18  verbální a nonverbální  Intrapersonální  Interpersonální  skupinová  masová