Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 2 Společenský styk, sociální jednání Interakce (vzájemnému působení partnerů) Komunikace (vzájemnému sdělování) Interakce a komunikace jsou chápány jako druhy sociálního jednání Komunikace je jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 3 A - Komunikační akt – jednotka komunikace Komunikační akt v lidské společnosti (transakční schéma) Proakce Reakce Autostimulace komunikátor komunikant Zakodování Interpretace dekodování Dekodování Interpretace zakodování komunikátor komunikant
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 4 Komunikační akt Lasswell W - W - W - W - W KdoCo říká Jakým kanálem Komu Efekt
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 5 B Komunikační proces „ Komunikace je jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů. Vzájemné působení mezi komunikujícími partnery se nazývá komunikační proces.“ (Kunczik) Vzniká hromaděním komunikačních aktů
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 6 Komunikační kanály smysly (zrak, chuť, kožní smysly, čich, sluch) technická aparatura Smyslové kanály: auditivní neboli vokální kanál vizuální kanál hmatový neboli taktilní kanál čichový neboli olefaktorní kanál teplotní neboli termální kanál chuťový neboli gustatorální kanál
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 7 Druhy šumů fyzické (technické) fyziologické psychologické
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 8 Uveďte příklady informačních šumů…………………………………………. nadměrné množství informací volba nevhodného media selhání zpětné vazby, nenaslouchání nevhodný slovník neadekvátní a nekomplexní informace rozdíly mezi lidmi ( pohlaví, kultury, věk, vzdělání), rozdíly v postavení konflikty mezi účastníky, neshody ( inkongruence) emocionální a psychologické bloky ( zlost, xenofobie, neúcta, antipatie, sobectví, lakota, přetvářka, patolízalství apod.) individuální sklony ( tendence nevidět, skákání do řeči, nesoustředěnost ) verbální nedostatky jedince, stylistické dovednosti, sémantické problémy v interpretaci myšlenek fyziologické vlivy ( únava, bolest hlavy), fyzické nepohodlí.,vyrušování, hluk, vizuální rozptylování manipulace, poučování, vyhrožování, poskytování rad, zesměšňování kulturní problémy apod.
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 9 Jazyk – písmo - řeč Slovo Sémantika Sémiotika Druhy jazyků (….. znáte ze školy? Přirozené, umělé :// Babel story :// :// Sněhurka ://
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 10 Každé sdělení má v sobě: Denotaci - množina všech věcí, vzhledem k nimž může být slovo správně použito Konotaci (vlastnosti věcí, v jejich důsledku tyto věci patří do této množiny Sémantický diferenciál -Osgood
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 11 přímý blízký - komunikace tváří v tvář přímý vzdálený - komunikace telefonem (zůstává určitá intimita), skype ?? přímý vzdálený - komunikace na pracovišti oběžníkem, komunikace s tlumočníkem nepřímý vzdálený - úřední dopis, mail Podle zprostředkování Podle vzdálenosti blízký vzdálený přímýPřímý blízkýPřímý vzdálený nepřímýNepřímý blízkýNepřímý vzdálený
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 12 A I I I I 3 informace se zhušťují informace se deformují dochází k redundance informací snižuje se rychlost přenosu (aktuálnost) informace …….. Charakteristiky správnosti: validita (platnost, aktuálnost, problém se nezměnil), spolehlivost (stejná informace při opakovaném styku), ekvivalenci (různé zdroje dávají stejnou informaci).
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 13 Efekt komunikace je odrazem toho, nakolik bylo záměru komunikátora dosaženo Druhy efektů: Efekt informační Efekt v oblasti chování Efekt v oblasti motivace Kombinované efekty : AIDA krátkodobé a dlouhodobé žádoucí, jiné nežádoucí speciální
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 14 1) Lidští prostředníci 2) Technická zařízení v roli prostředníka 3) Dokumenty
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 15 "Medium is the message" - Mc Luhan Kniha: příklad změny media v čase Fáze 1 Od …………….. do ….. Konzistence klasické knihy Fáze 2 První pokusy o e – books Fáze 3 Kindle - dynamické knihy
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 16 Komunikátor: píše stručněji „vooks“. komentáře soukromí spisovatelé elektronický text není trvalý Jak se měří kvalita?
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 17 Kanál:………………………….příklady Komunikant: Schopnost interpretovat a zapamatovat si informace Čtení versus čtení: hypertext, rychlost čtení, scanování, vizualizace Sémantické šumy Důsledky (komunikační efekt) Masovost čtení s porozuměním Vytváří se intelektuální elita Institut pro budoucnost knihy. Digitalizace knižní produkce - Google Book Search
Vyšší odborná škola informačních služeb str. 18 verbální a nonverbální Intrapersonální Interpersonální skupinová masová