Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Hlavní brzdové válce Klíčová slovaBrzdy, brzdový válec, ovládací písty, brzdová kapalina, ventily PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Hlavní brzdové válce 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_279
Hlavní brzdové válce 2 Jsou důležitým článkem v brzdové soustavě hydraulických brzd, pokud je vozidlo vybaveno posilovačem brzd je umístěn přímo na něm. Konstrukce: jednookruhové dnes se již z hlediska bezpečnosti současných automobilů nepoužívají – historická vozidla dvouokruhové – současná moderní vozidla Hlavní brzdové válce spolu s brzdovým pedálem, posilovačem brzd a silou vyvolanou řidičem, vytváří tlak v brzdové kapalině, který je potřebný pro činnost brzd.
Hlavní brzdové válce 3 Jednookruhový brzdový válec: 1 - tlakový spínač brzdových světel 2 - odvzdušňovací šroub 3 – rozvodka 4 - závěrný šroub 5 - těsnění ventilu 6 - zpětný ventil 7 - pružina pístu 8 – manžeta 9 - upevňovací šroub nádrže 10 - zásobní nádrž 11 - pracovní píst 12 - těsnicí manžeta pístu 13 - pojistka pístu 14 - tlačná tyč 15 - prachovka
Hlavní brzdové válce 4 Princip činnosti: hlavní brzdový válec je upevněn na motorové stěně v prostoru motoru pedál nožní brzdy na něj přímo působí stlačováním pedálu se posouvá tlačná tyč s pracovním pístem v hlavním brzdovém válci v pracovním prostoru hlavního brzdového válce mezi čelem pístu, který je utěsněný pryžovou manžetou a zpětným ventilem vzniká posuvem pístu tlak stlačená kapalina je rozváděna přes rozvodku, pomocí ocelových trubek a pryžovými hadicemi k brzdovým válečkům kol (bubnové brzdy), kde rozevřením brzdových čelistí do bubnu se zvyšuje tření a kola brzdí uvolněním brzdového pedálu se tlak vrací zpět do hlavního válce a pomocí zpětného ventilu a pružin, se brzdová kapalina vrací zpět do nádržky, která je součástí hlavního válce
Hlavní brzdové válce 5 Dvouokruhový hlavní brzdový válec
Hlavní brzdové válce 6 Konstrukce dvouokruhového hlavního brzdového válce: je složen ze dvou hlavních válců umístěných za sebou ve společném tělese ve společném tělese je umístěn primární tlačný píst a sekundární plovoucí píst písty jsou provedeny jako dvojité, tzn., že mezi utěsněnou přední a zadní částí pístu je doplňovací prostor, který je vždy vyplněn brzdovou kapalinou zadní stěny obou pístů jsou utěsněny manžetou, v případě primárního pístu utěsňuje tato manžeta doplňovací prostor, u plovoucího pístu od sebe odděluje pracovní prostor a prostor doplňovací na čelech obou pístů jsou těsnicí manžety mezi pístem a manžetou jsou ventilové podložky, které zabraňují vmáčknutí manžety do přepouštěcích otvorů v pístech a tím jejímu poškození
Hlavní brzdové válce 7 Využití Pascalova zákona v činnosti hydraulických brzd
Hlavní brzdové válce 8 Využití Pascalova zákona v činnosti hydraulických brzd
Hlavní brzdové válce 9 Dvouokruhový hlavní brzdový válec Materiál pro výrobu - Al. slitina – eloxovaná hliníková slitina litina spodní obrázek Jednookruhový hlavní brzdový válec
Hlavní brzdové válce 10 Opravná sada – dvouokruhový hlavní brzdový válec BMW
Hlavní brzdové válce 11 Kompletní sortiment brzdového ústrojí brzdového ústrojí fy. BOSCH fy. BOSCH
12 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s hlavními brzdovými válci, které se používaly a používají v automobilech. Hlavní brzdové válce jsou nedílnou součástí konstrukcí brzd osobních M₁ i nákladních N₁ vozidel, a jsou tudíž, velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1.Popište důvod použití hlavního brzdového válce. 2.Popište princip činnosti hlavního brzdového válce? 3.Jaký podíl má Pascalův zákon v hydraulických brzdách – vysvětlete. Děkuji za pozornost
13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů :