Mechanika letu. Charakteristické body na aerodynamické poláře Záporné úhly náběhu cycy cxcx … c y maximální 2 … ekonom.režim pro nejmenší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
představení JÁ a PATRIK
Advertisements

Mechanika tuhého tělesa
Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
ZKOUŠKY BRZDY.
Mechanika tuhého tělesa
5. Práce, energie, výkon.
7. Mechanika tuhého tělesa
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – LÉTACÍ POKUSY
Soustava částic a tuhé těleso
Těžiště, rovnovážná poloha
Kmitavý pohyb 1 Jana Krčálová, 8.A.
ODPOROVÁ SÍLA …a související jevy.
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
Kinematika bodu. úvod do dynamiky, kinematika bodu,
Mechanika tuhého tělesa
BISHOPOVA METODA je dokonalejší úpravou proužkové Pettersonovy metody. Na rozdíl od Pettersona ale zavádí do výpočtu i vodorovné účinky sousedních proužků.
JEDNODUCHÉ STROJE.
Laboratorní cvičení 2 Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební,
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Něco o jednoduchých strojích
Mechanika tuhého tělesa 2
Krokový motor.
aneb Co nám ulehčí práci
Rovnovážná poloha tělesa
F=pasivní síly/aktivní síly
Mechanika kapalin a plynů
Bezpečnost chemických výrob N Petr Zámostný místnost: A-72a tel.: 4222
Mechanická práce, výkon a energie
Síla.
SOUVISLOST KMITAVÉHO POHYBU S ROVNOMĚRNÝM POHYBEM PO KRUŽNICI
Mechanika tuhého tělesa
Proudění vzduchu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_ROVNOVAZNE.
KYVADLO
Mechanika tuhého tělesa
STATIKA TĚLES Název školy
Mechanika tuhého tělesa
OTÁČIVÝ ÚČINEK SÍLY NA TĚLESO OTÁČIVÉ KOLEM PEVNÉ OSY
Rovnováha a rázy.
Dj j2 j1 Otáčivý pohyb - rotace Dj y x POZOR!
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Paul Adrien Maurice Dirac 3. Impulsní charakteristika
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 15. Mechanika tuhého tělesa – základní pojmy, moment síly Název sady:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Mechanika tuhého tělesa Kateřina Družbíková Seminář z fyziky 2008/2009.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceŘízení.
Mechanické kmitání, vlnění
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Přípravný kurz Jan Zeman
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
NÁVRH NELINEÁRNÍHO MODELU LETADLA
VY_32_INOVACE_AUT2_09 Dynamika jízdy.
Regulované soustavy astatické
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
STATIKA část mechaniky, která se zabývá rovnováhou sil působících na dokonale tuhá tělesa.
Tření smykové tření pohyb pokud je Fv menší než kritická hodnota:
Mechanické kmitání, vlnění
Geometrie řízení a uložení kol.
Proudění vzduchu.
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
Stabilita a vzpěrná pevnost prutů
Transkript prezentace:

Mechanika letu

Charakteristické body na aerodynamické poláře Záporné úhly náběhu cycy cxcx … c y maximální 2 … ekonom.režim pro nejmenší opadání 3 … c y /c x maximální 4 … c x minimální 5 … c y = 0 úhel náběhu pro nulový vztlak φ

Rovnováha sil v ustáleném klouzavém letu Y R X X G G.cosφ G.sinφ l H (je v rovnováze s G) Podélná osa (směr nabíhajícího proudu) vxvx vyvy φ Klouzavý poměr : K= l / H = Y / X = v x / v y = c x / c y Φ – úhel klouzání….tg φ = v x / v y V (rychlost)- 2 složky v x – dopředná rychlost-horizontální=rychlost letu v y – rychlost opadání –vertikální….konstrukce rychlostní poláry v

Rychlostní polára V x..dopředná rychlost V y.. Rychlost opadání-klesání 1… v minimální 2… v minimálního opadání-ekonom.režim 3… v optimálního klouzání- φmin 4… v maximální 5… v let střemhlav Měřítko není 1:1 φ

Příklady použití rychlostní poláry 1.Let s větrem v zádech vxvx vyvy vxvx vyvy V protivětru Protivítr zvětšuje úhel φ, tj.zhoršuje se klouzavost a zmenšuje se dopř.rychlost φ 1.Let s protivětrem vxvx vyvy Posun do vyšších rychlostí při optimálním úhlu klouzání (vodní zátěže v křídlech, dvojí obsazení…) 3.Vliv zatížení letadla4.Brzdící a vztlakové klapky vxvx vyvy V větru do zad Vítr v zádech snižuje úhel φ, tj.zlepší se klouzavost i dopř.rychlost Vztlakové klapky Brzdící klapky čistý

Vliv stoupavých a klesavých proudů vxvx vyvy Sestupný proud Stoupavý proud U sestupného proudu musíme zvýšit úhel klouzání, abychom dodrželi ekonomickou rychlost U stoupavého proudu naopak vxvx vyvy Sestupný proud Stoupavý proud Zvýšení optimální přeskokové rychlosti Optimalizace přeskokové rychlosti Průměrné stoupavé proudy a klesání

Stabilita Těleso staticky stabilní nebo nestabilní, popř.neutrální(válec na ploše) Stabilita = schopnost reagovat na vychýlení Stabilita – statická - dynamická (chování letadla za pohybu vlivem dynamických sil, pokud je dynamicky stabilní, tlumí momenty stability statické) Druhy stability letu : a)Statická - podélná (zajišťujeme těžištěm vzhledem k neutrálnímu bodu) - směrová (zajišťujeme těžištěm vzhledem ke směrovce) a)Dynamická - podélná (vodorovnou VOP) - stranová (rozpětím nebo šípem) Letadla mají být staticky stabilní (nestabilní některá vojenská letadla-manévrovací schopnosti výhodnější) Neutrální bod letadla= místo působení aerodynamických sil Těžiště = místo působení tíhových sil letadla Aby bylo letadlo staticky stabilní, musí těžiště ležet PŘED neutrálním bodem !!! T=NB… staticky neutrální T za NB… staticky nestabilní

Momentová rovnováha v těžišti Y VOP a Y G M=Y.a Klopivý na hlavu b M VOP = Y VOP. b Malá síla na velkém rameni Těžiště Neutrální bod Těžiště se vyjadřuje v % SAT SAT=středná aerodynamická tětiva Centráž- poloha těžiště v % Přední a zadní centráž-max kde se těžiště může vyskytovat, nesmí být překročena Vlet do poryvu – zvýšení úhlu náběhu – zvýšení Y – zvýšení M – klopení dopředu Výchylkou VOP zvýšení M VOP …tlumení M – dynamická stabilita

Stranová stabilita zajištěna vzepětím a šípem křídla Vzepětí M poryvu v poryvu Y nárůst vztlaku v v Vlivem náklonu začne bočit, Proti bočení síla –složka rychlosti v bočení F=m.a Y-vrátí letadlo do pův.polohy Šíp Rozdílem rychlostí nabíhajícího proudu vzniká rozdíl vztlakových sil na křídlech Směr a síla poryvu V zatáčení v poryvu bočení Síla proti bočení (složka rychlosti) V menší V většíí

Řiditelnost Základní – ovladatelnost, obratnost, vyvažitelnost, tíživost Zvláštní – ve vývrtce, vzlet, přistání, zatáčka, akrobacie Ovladatelnost- dána rozsahem rychlostí, v níž je letadlo ovladatelné Obratnost – schopnost letadla měnit polohu a dráhu účinkem kormidel Vyvažitelnost- dána rozsahem režimů letů kluzáku, v níž lze dosáhnout nulové síly na řízení Tíživost –posuzuje se podle přírůstku tíhy na řídící páce vyvolané vnějšími silami při ustáleném letu (vztlakové klapky-změna vyvážení) Provozní násobek – max dovolené zatížení letadla za provozu, dán předpisem o letové způsobilosti(určuje zařazení do kategorie –akrobatická, užitková, normální…) n= Y/G …kolikrát je vyšší vztlak vůči tíze letadla) Součinitel bezpečnosti – koeficient 1,5, kolikrát vyšší musí být násobek, na který se letadlo počítá než je násobek provozní. PN=6(akrob)… SB = 1,5…počítá se na 9g V poryvu- přírůstek rychlosti-změna úhlu náběhu-možnost překročení n …omezení rychlosti v letu v turbulenci

Přistání H=15m sestup Přechodový oblouk výdrž Dosednutí a výběh Délka přistání = vzdálenost, kterou letadlo urazí ze stanovené výšky(15m) do úplného zastavení Délku přistání silně ovlivňuje vítr (protivítr) …při zemi mezní vrstva-zmenšení vlivu rychlosti větru)

Vzlet H=15m rozjezd přechodový oblouk rozlet stoupání Vliv větru stejný jako u přistávání

Ustálená zatáčka Y G O= odstř.síla = ω 2.r.m R-výslednice sil Y.sinγγ …úhel v zatáčce Y.cosγ