Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Druhy smyslového vnímání
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PAMĚŤ.
Nervová soustava- receptory
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
Čidla receptory.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS12960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Teorie vzdělávání dospělých
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Paměť, pozornost, zapomínání
VY_32_INOVACE_PSYPS12260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Cvičení se zaměřením na paměť
1. Nervová soustava: úvod.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Teorie vzdělávání dospělých
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Psychologie učení.
čichový, chuťový a hmatový
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pozornost a paměť, představivost
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub

Vnímání Percepce, zachycuje to, co v daný okamžik působí na smysly. Je subjektivním odrazem objektivní reality v našem vědomí prostřednictvím receptorů. Umožňuje základní orientaci v prostředí, respektive v aktuální situaci.

Základní fukce „ Základním úkolem vnímání je poskytnout informace o tom, co jsou objekty zač, kde jsou a v případě pohybujících předmětů také zmapovat dráhu jejich pohybu. To lze pomocí zraku, sluchu nebo hmatu. “

Hlavní smysly vnímání Zrak Sluch Čich Chuť Hmat Smysl

Teorie vnímání Gestaltismus Teorie geneticky spojeného vnímání s činností Ekologická teorie vnímání

Zkreslené vnímání Iluze Halucinace

Paměť Psychický proces, který odráží minulé prožívání a chování ve vědomí člověka Utváří individuální zkušenost psychický vývoj

Teorie paměti Dodnes není podstata paměti vysvětlena komplexně Každá teorie objasňuje pouze určité jevy paměti Dvě teorie: fyziologická a chemická

Fyziologická paměť Jedná se o fyziologické změny v nervových buňkách Vytváření dočasných spojů Změny pro svůj vznik potřebují určitý čas na dozrání Zapomínání – vzniká v důsledku atrofie, postupného rozpadu (vyhasínání) utvořených mozkových stop Vybavování – oživování uvedených mozkových stop a dočasných spojů

Chemická teorie Paměť vysvětluje pomocí specifických chemických změn v mozkových buňkách pod vlivem působení vnějších podnětů Za nositele individuální paměti je pokládána kyselina ribonukleová (RNK)

Fáze paměti Zapamatování - vytvoření stop a dočesných spojů v mozkové kůře působením vnitřních a vnějších podnětů Pamatování - čas, který uplyne od zapamatování do vybavení Vybavování - oživování uvedených mozkových stop a dočasných spojů Pro proces pamatování je příznačný proces zapomínání

Zapomínání Při tomto procesu se mění: Kvalita - přesnost vybaveného je menší než zapamatovaného Kvantita – množství vybaveného je menší než zapamatovaného Struktura – přeskupují se jednotlivé složky Změna jistoty – snižuje se jistota v přesnosti vybaveného Pohotovost – zmenšuje se pohotovost vybavení zapamatovaného

Zapomínání má pro člověka kladný i záporný význam Kladný - zapomínají se nepříjemné, tragické, otřesné zážitky – narušovaly by harmonii duševního života Záporný - zapomínají se vědomosti, dovednosti, návyky, způsoby chování

Druhy paměti Senzorická paměť: souhrn paměti vizuální, sluchové a hmatové informace uchovány jen krátkou dobu (světelný vjem jsme schopni uchovat asi jen desetinu sekundy) Sluchová paměť – trvalejší záznamový systém – asi tři sekundy

Krátkodobá paměť Uchovává informace, které jsou potřeba po krátkou dobu k vykonání určité činnosti ?Je krátkodobá paměť vstupní branou k paměti dlouhodobé? → stálá pře odborníků

Dlouhodobá paměť uchovává informace na dlouhou dobu informace z této paměti nikdy nemizí, stávají se pouze hůře dostupnými je snaha dělit tuto paměť z několika hledisek např.: - epizodická: zaplněna událostmi, díky ní víme, co jsme dělali včera večer

- sémantická: uchovává vědomosti o okolním světě – význam slov, fakta

Ve zbylém rozdělení chaos i ze strany odborníků Stejné věci nazývají různými jmény, i když se jedná o stejnou skutečnost Např.: dlouhodobá paměť přímá a nepřímá – explicitní/implicitní X deklarativní/nedeklarativní

Hodnocení lidé jako zdroj informací svědectví (výpověď) – jakákoliv informace a dezinformace kritické otázky u argumentů: Podporují premisy závěry? Jsou premisy věrohodné? Byly opomenuty nějaké relevantní informace?

Odbornost autorita a odborník Odborník nemusí být neomylný Odbornost přichází ve stupních

Vyhodnocení nároků na odbornost Záleží nám na daném problému natolik abychom se pokusili zhodnotit ty, kdo tvrdí že jsou na daný problém odborníky? Jde o oblast, ve které existují odborníci? Je zdrojem odborník na příslušné téma? Byl zdroj citován přesně? Jde o problém na který mají odborníci většinou shodný názor? Je zdrojem tvrzení, které je neobvyklé nebo překvapující? Existuje nějaký důvod si myslet, že by v daném případě mohl být zdroj neobjektivní nebo mylný?

Obecné hodnocení svědectví Odvolání k popularitě Bandwagon efekt Odvolání k tradici Sedm otázek revize

Ochranná opatření Aktivně posuzujte tvrzení a argumenty Kontrolujte údajné zdroje Kontrolujte u více nezávislých zdrojů Zjistěte, zda je v zájmu odborníka vás klamat Zjistěte, zda existuje zvláštní důvod, proč by se odborník měl mýlit při této příležitosti Rozvíjejte své vlastní znalosti Podívejte se na problematiku z různých perspektiv

Zdroje Baddeley, Alan (1999) : Vaše paměť Swoyer, Chris (2002): Critical Reasoning: A User’s Manual