Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
TRÁVICÍ SOUSTAVA. FUNKCE TRÁVICÍ SOUSTAVY: 1) Příjem a zpracování potravy 2) Vstřebávání živin do krve a mízy 3) Vyloučení nepotřebných zbytků.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava II. (žaludek a dvanáctník) Název sady:Přírodopis.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Trávicí soustava - chrup 8. ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Anotace Prezentace je určena k seznámení a procvičování učiva „Trávicí soustava“. Žák má možnost názorně vidět systém této soustavy. Funkce jednotlivých.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
TRÁVICÍ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Soustava trávicí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
VY_32_INOVACE_17_Trávicí soustava 2. část
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_SOUSTAVA TRÁVICÍ_P1-2
Trávicí soustava.
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Trávicí systém (soustava, ústrojí)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
TRÁVICÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: ČINNOST TRÁVICÍ SOUSTAVY Ročník: 8. Autor: Mgr. Martina Kopecká

ČINNOST TRÁVICÍ SOUSTAVY ROZMĚLŇOVÁNÍ – ústní dutina TRÁVENÍ – žaludek, dvanáctník VSTŘEBÁVÁNÍ – tenké a tlusté střevo Obr. 8: Obr. 9:Obr. 10:

4. ŽALUDEK Potrava se mísí se ŽALUDEČNÍ ŠŤÁVOU (HCl – ničení choroboplodných zárodků, ENZYM PEPSIN – rozkládá = tráví bílkoviny). Nekvalitní potrava (závadná) – opačná peristaltika – ZVRACENÍ – reflex (centrum prodloužená mícha). Žaludek pouští tráveninu po 4 hod. přes kruhový sval do první části tenkého střeva do dvanáctníku. 5. DVANÁCTNÍK -místo kam ústí enzymy slinivky břišní a žlučovodů. Obr. 1: Obr. 2:

5. TENKÉ STŘEVO TRÁVENÍ ŽIVIN C, T, B a jejich VSTŘEBÁVÁNÍ přes KLKY do krve. Trávení 2 – 5 hod. K trávení tuků napomáhá žluč z jater. C a B tráví enzymy uvolňované ze slinivky břišní (pankreas). PERISTALTIKA pozvolný rytmický pohyb stěn tenkého střeva, který slouží k posunování tráveniny jedním směrem. Obr. 3:

6. TLUSTÉ STŘEVO SLEPÉ STŘEVO APENDIX - při zanícení se odstraňuje KONEČNÍK Hromadění stolice, kruhový svěrač, vyprazdňování jednou za den (zácpa, průjem). Vstřebávání vody, minerálů, vitamínů, léků. Bakterie – rozkládají zbytky → prospěšné. Tračník vzestupný Tračník příčný Tračník sestupný Obr. 4:

JÁTRA nepostradatelný orgán → člověk při selhání umírá Jaterní buňky tvořeny jaterními lalůčky. VÝZNAM: TVORA ŽLUČI - usnadňuje trávení tuků TVORBA CHOLESTEROLU - nutný pro tvorbu hormonů a funkci nervových buněk PŘEMĚNA SACHARIDŮ - glukóza se mění na glykogen PŘEMĚNA BÍLKOVIN → přeměna AMINOKYSELIN - odpadem je močovina, krví odchází do ledvin, kde vzniká MOČ OCHRANA ORGANISMU – zneškodňování nežádoucích látek - alkoholu, léků, mikroorganismů,... Obr. 5:

ÚKOL: POPIŠTE TRÁVICÍ SOUSTAVU a připomeňte si jaké děje v ní probíhají. Obr. 6:

STAVBA TRÁVICÍ SOUSTAVY Konečník Tlusté střevo Tenké střevo Slinivka břišní Žaludek Jícen Hltan Játra Ústní dutina Žlučník Žlučovod Dvanáctník Slepé střevo Apendix Obr. 7:

1. Co to je Peristaltika? a) pohyb potravy = vlnění b) pohyb slepého střeva c) pohyb jazyku 2. Kolik měří tenké střevo? a) 4-6m b) 3-5m c) 1-3m 3. Kolik váží játra? a) 2kg b) 1kg c) 1,5kg 4. Jak se jmenuje největší žláza v těle? a) plíce b) mozek c) játra 5. Co je to pankreas? a) červovitý přívěšek b) slepé střevo c) slinivka břišní Kontrolní otázky - trávicí soustava 6. Kde začíná tlusté střevo? a) v levém podbříšku b) v pravém podbříšku c) nezáleží na které straně, jak u koho 7. Játra vytváří žluč, která se hromadí kde? a) ve žlučníku b) v močové trubici c) v konečníku 8. Čím vychází potravina ven z těla? a) tračníkem b) kyčelníkem c) Konečníkem 9. Jaké máme slinné žlázy? a) příušní, podjazykové, podkrční b) příušní, podjazykové, podčelistní c) příušní, jazykové, podlačníkové

1. Co to je Peristaltika? a) pohyb potravy = vlnění b) pohyb slepého střeva c) pohyb jazyku 2. Kolik měří tenké střevo? a) 4-6m b) 3-5m c) 1-3m 3. Kolik váží játra? a) 2kg b) 1kg c) 1,5kg 4. Jak se jmenuje největší žláza v těle? a) plíce b) Mozek c) Játra 5. Co je to pankreas? a) červovitý přívěšek b) slepé střevo c) slinivka břišní Kontrolní otázky - trávicí soustava 6. Kde začíná tlusté střevo? a) v levém podbříšku b) v pravém podbříšku c) nezáleží na které straně, jak u koho 7. Játra vytváří žluč, která se hromadí kde? a) ve žlučníku b) v močové trubici c) v konečníku 8. Čím vychází potravina ven z těla? a) tračníkem b) kyčelníkem c) Konečníkem 9. Jaké máme slinné žlázy? a) příušní, podjazykové, podkrční b) příušní, podjazykové, podčelistní c) příušní, jazykové, podlačníkové

pYM:&imgrefurl= CQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1254&vpy=610&dur=2247&hovh=174&hovw=290&tx=174&ty=113&page=3&tbnh=92&tbnw=153&start=149&ndsp=74&ved=1t:429,r:34,s:149 Obr.2: online.com/Seiten/archv016.html&docid=zjohprf5iRfQcM&w=467&h=269&ei=h0NBTpXqKc3C8QOBn4C- CQ&zoom=1&iact=hc&vpx=660&vpy=286&dur=1303&hovh=170&hovw=296&tx=114&ty=99&page=1&tbnh=85&tbnw=148&start=0&ndsp=76&ved=1t:429,r:17,s:0 Obr.3: inflammation-gluten- effects/&docid=GFugTMdEVoko2M&w=300&h=251&ei=fSxBTv7pJMih8QPj5JmwCQ&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=734&vpy=304&dur=286&hovh=122&hovw=146&tx=91&ty=106&p age=4&tbnh=122&tbnw=146&start=200&ndsp=71&ved=1t:429,r:16,s:200 Obr.4: reflux/h/digestive-system---large-intestine- diagram.html&docid=4uXucljX0FKFEM&w=400&h=320&ei=ZzlBToe4BsW38gOxwIGxCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=468&vpy=645&dur=5447&hovh=201&hovw=251&tx=173&ty=100&pag e=1&tbnh=110&tbnw=138&start=0&ndsp=80&ved=1t:429,r:18,s:0 Obr.5: dzs- /ln_veda.asp%3Fc%3DA080825_114322_ln_veda_svo&docid=sGLvI1aU1wLf1M&imgurl= H4Bw&zoom=1&iact=rc&dur=324&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=129&tbnw=126&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:2,s:0,i:116&tx=57&ty=31 Obr.6, Obr.7: metabolism.html&docid=- dfHTWUdQYgbDM&w=948&h=1600&ei=3jdBTtWlFMKo8QP2lNGlCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1194&vpy=610&dur=3725&hovh=181&hovw=107&tx=96&ty=156&page=1&tbnh=110&tbn w=65&start=0&ndsp=81&ved=1t:429,r:35,s:0&biw=1920&bih=958 Obr.8: u/thompsonj/Anatomy%2520%26%2520Physiology/2020/2020%2520Exam%2520Reviews/Exam%25203/CH23%2520Oral%2520Cavity%2520I%2520- %2520Walls.htm&docid=w336ygIULfMXUM&imgurl= am% /oral_cavity.bmp&w=488&h=500&ei=ML0iUN- eJ8fUtAaVuIHYBw&zoom=1&iact=rc&dur=599&sig= &page=2&tbnh=152&tbnw=152&start=48&ndsp=60&ved=1t:429,r:4,s:48,i:237&tx=96&ty=95 Obr.1: ODKAZY:

Obr.9: cjp991hM:&imgrefurl= vyziva/zaludek.jpg&w=547&h=628&ei=WrsiUKrqN4XHswbxmoEg&zoom=1&iact=hc&vpx=1342&vpy=356&dur=461&hovh=241&hovw=209&tx=142&ty=111&sig= &page=4&tbnh=153&tbnw=133&ndsp=61&ved=1t:429,r:57,s:176,i:183 Obr.10: url= 4.gif&w=260&h=260&ei=9roiUIjUA8jvsgax_ID4Bg&zoom=1&iact=hc&vpx=1190&vpy=579&dur=1854&hovh=208&hovw=208&tx=143&ty=149&sig= &pa ge=3&tbnh=148&tbnw=148&ndsp=70&ved=1t:429,r:65,s:132,i:310