Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
KALORIMETR.
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Měrná tepelná kapacita látky
Termika příklady.
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Měření tepla Miroslava Maňásková.
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Šíření tepla prouděním a zářením
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet přijatého a předaného tepla
Výpočet tepla při vypařování
Chladnutí vody v různých nádobách
Příklad tepelně izolované soustavy:
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Spočítej Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ str. 84, příklad 550 str. 84, příklad 550 Bazén o objemu 45m 3 se má naplnit vodou o teplotě.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 09.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Spočítej Bazén o objemu 45m3 se má naplnit vodou o teplotě
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
TEPLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Změny skupenství látek
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Interaktivní test ze znalostí vnitřní energie a tepla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Měrná tepelná kapacita látky
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 15. hodina.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Třída 3.B 15. hodina.
Transkript prezentace:

Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky

3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich teplota se zvýší různě. měrná tepelná kapacita látky … c jednotka: Hodnoty měrné tepelné kapacity najdeme v tabulkách. kJ kg·°C

voda o hmotnosti 1 kg se zahřeje o 1 °C, přijme-li teplo J = 4,2 kJ měrná tepelná kapacita vody je velká (4,18 kJ/kg ·°C) → používá se k vytápění nebo chlazení

Q = c ∙ m ∙ ∆ t ∆t... změna teploty  těleso přijme teplo (zahřeje se): Q = c ∙ m ∙ (t – t 0 )  těleso odevzdá teplo (ochladí se): Q = c ∙ m ∙ (t 0 – t) }→ POZOR! rovnice neplatí, nastane-li při zahřívání nebo ochlazování změna skupenství látky

Příklad: Jaké teplo přijmou 4 litry vody, ohřejí-li se z 18°C na 38°C? m = 4 kg … hmotnost 4 litrů vody Δt = 38°C – 18°C = 20°C C = 4,18 kJ/kg·°C Q = ? kJ Q = c. m. Δt Q = 4, Q = 334,4 kJ Voda přijme teplo 334,4 kJ.

Otázky a úkoly: 1. 1.Co vyjadřuje měrná tepelná kapacita látky? 2. 2.Jaká je jednotka měrné tepelné kapacity látky? 3. 3.Najdi v tabulkách měrnou tepelnou kapacitu látky a uspořádej vzestupně pro následující látky: voda, hliník, ocel, olej, zlato, led, dusík 4. 4.V jakých jednotkách vypočítáme teplo přijaté nebo odevzdané tělesem? 5. 5.Jaké teplo přijal olej o hmotnosti 100 g, jestliže jsme ho před smažením ohřáli z 20°C na 140°C? 6. 6.Vymysli pro spolužáky podobnou úlohu. Vypočítej.