Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.8.A.08_zmena_teploty_teles_tep elnou_vymenou Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
hrnek se zahřeje a čaj se ochladí po chvíli má hrnek i čaj stejnou teplotu částice čaje odevzdávají při nárazech na částice porcelánu část své pohybové energie zvětší se vnitřní energie porcelánového hrnku zmenší se vnitřní energie čaje
rychle se pohybující částice hořícího plynu předávají část své pohybové energie částicím koule zvětšuje se vnitřní energie koule probíhá tepelná výměna
tepelná výměna může nastat i mezi dvěma částmi téhož tělesa mají-li tyto části různou teplotu nejprve se ohřeje část lžičky ponořené do čaje částice v ponořené části lžičky se začnou pohybovat rychleji rychlejší částice předávají při vzájemných srážkách část své pohybové energie částicím pohybujícím se pomaleji
dobrými vodiči tepla jsou KOVY částicová stavba kovů umožňuje rychlou výměnu vedením
stavba některých látek umožňuje jen pomalou tepelnou výměnu vedením např. VZDUCH nebo látky, které obsahují vzduch, např. VATA, PEŘÍ, SRST, MOLITAN, POLYSTYREN, SUCHÉ DŘEVO dokonalým izolantem je VAKUUM
zkumavku se studenou vodou zahříváme plamenem zkumavka je chladná, i když se voda uvede do varu ZÁVĚR: VODA JE ŠPATNÝ VODIČ TEPLA
A) destilovaná voda je stejně jako vodovodní voda špatný vodič tepla B) destilovaná voda je dobrý vodič tepla C) destilovaná voda je izolant.
naše ruka má teplotu kolem 36 °C polystyren se v místě dotyku zahřeje na teplotu naší ruky protože je polystyren tepelný izolant, nepřenáší se v něm teplo dál, proto neochlazuje naši ruku Hliník je naopak dobrý tepelný vodič, proto z naší ruky, která je teplejší, stále odvádí teplo
1) Koberec je dobrý vodič a dlaždice dobrý izolant. 2) Koberec je dobrý izolant a dlaždice je dobrý vodič. 3) Koberec neodvádí snadno teplo z našich rukou nebo nohou a dlaždice snadno odvádějí teplo z našich rukou nebo nohou (ochlazují nás).
1) Proč je výhodné, když pánve a hrnce jsou opatřeny dřevěnými nebo plastovými držáky? 2) Hrnec s horkou polévkou máš odnést z plynového vařiče na stůl. Popiš a vysvětli, jak to bezpečně uděláš. 3) Je hovorový výrok „kožich hřeje“ fyzikálně správný? Jak ho opravíš, aby správně vyjadřoval fyzikální skutečnost?
4) Pokud se v koupelně postavíš jednou bosou nohou na dlaždice a druhou na molitanovou rohož, jak bys popsal oba tepelné pocity? Vysvětli. 5) Vysvětli, jakou výhodu mají okna s trojitým sklem. 6) Dvě nádoby, z nichž jedna je z hliníku a druhá ze skla. Obě nádoby současně naplníme horkou vodou a ihned se jich zevně dotkneme rukama. Pociťujeme, že teplota hliníkové nádoby je vyšší než teplota skleněné nádoby. Vysvětli tuto zkušenost.
[ ] [ ] [ ] ed.org/EducationResources/CommunityCollege/Materials/Graphics/MixedMe tals%28mayFranInt.%29.jpe [ ] ed.org/EducationResources/CommunityCollege/Materials/Graphics/MixedMe tals%28mayFranInt.%29.jpe [ ] [ ] [ ] [ ] doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN galerie office
1) Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2) Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové energie mezi látkami o různé teplotě. 3) Rozdělení látek na tepelné vodiče a tepelné izolanty. 4) Vysvětlení rozdílu vedení tepla vodičem a izolantem. 5) Popis výměny vedením uvnitř jednoho tělesa. 6) Žáci by měli odpovědět na otázky z praxe.