Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_583_Trávící soustava_3 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Soustava trávicí - část 2.
Lidský organismus - Trávicí ústrojí
Vypracoval: Daniel Táborský / Třída: VIII ooo.. Zajímavé, ať se vám to líbí..
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast:Požární ochrana Tematická oblast:Zdravotnická příprava Téma:Orgány trávicího systému Ročník:2. Datum.
Karolína Citterbardová ročníková práce 8.třída 2011/2012
Trávicí soustava- funkce+popis
Trávicí soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
TRÁVICÍ SOUSTAVA 1. DUTINA ÚSTNÍ 2. HLTAN 3. JÍCEN 4. ŽALUDEK
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
VY_III/2_INOVACE_109_Trávicí soustava Trávicí a močová soustava Miroslav Kaňok.
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mácová Lucie ANOTACE Materiál seznamuje žáky s trávící soustavou, její funkcí a základním.
Trávicí soustava.
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Trávicí soustava – souhrnné opakování 2. (stavba) VY_52_INOVACE_36 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Trávicí soustava Práce s učebnicí str
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vnitřní ústrojí Uvnitř těla jsou vnitřní ústrojí, která zajišťují všechny životní projevy člověka. Část vnitřních ústrojí je uložena v horní dutině tělní.
Trávicí soustava obratlovců
Přírodopis-8. ročník Trávicí soustava 2
Trávicí soustava Význam: -příjem potravy – trávení – zisk živin pro organismus – vyloučení odpadu z těla Části trávicí soustavy: dutina ústní, jazyk, zuby,
Trávicí soustava – stavba (popis) VY_52_INOVACE_34 Sada 1
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
VY_52_INOVACE_PŘ. 8.14_ Trávicí soustava,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SAVCI Soustava trávicí Má několik hlavních částí: dutina ústní hltan
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
TRÁVÍCÍ SOUSTAVA mgr. Jana Gajdošová
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_576_ Jatečné zpracování zvířat 2 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a.
TRÁVICÍ SOUSTAVA II Hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, slinivka břišní, játra, tlusté střevo.
Střevo - střevo je nejdelší úsek trávící trubice, končí řitním otvorem - tráví a vstřebává potravu - rozdělujeme ho na dvě části: tenké a tlusté.
Trávicí soustava.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_585_Trávící soustava_5 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Funkce = mechanické a chemické rozložení potravy za účelem získání živin nutných pro tvorbu látek organismu vlastních.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_568_ Výroba sýrů a jogurtů 2 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_586_Dýchací ústrojí I Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.8.We.06_Travici_soustava_cloveka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
Trávicí soustava tercie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Trávicí soustava.
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_16_Trávicí soustava 1. část
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Trávicí soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
TRÁVICÍ SOUSTAVA ZŠ Hejnice - M. Hradil.
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
zpracovaný v rámci projektu
Trávicí soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Trávící soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Soustava trávicí TÉMATICKÝ CELEK: Biologie.
Základní škola, Hradec Králové
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
TRÁVICÍ SOUSTAVA II Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_583_Trávící soustava_3 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor:Ing. Vladimír Skopal Průřezové téma:Člověk a svět práce Předmět:Chov hospodářských zvířat Ročník:2 Datum tvorby: Datum a místo ověření: Druh učeb. materiálu: Prezentace Anotace: Výklad nové látky, rozdělení trávící soustavy, seznámení se základními pojmy Klíčová slova:anatomie, fyziologie, trávící soustava, žaludek, střevo Metodický pokyn:Určeno k výkladu do hodiny i k samostudiu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů

Trávící trubice II.

t.s.- 3_2 2) Hltan - dutina v níž se kříží dýchací a trávící cesta (= fce) - má 7 otvorů - 2 nosní vývody - 2 otvory Eustachových trubic - ústní štěrbina - vchod do jícnu - otvor do hrtanu 3) Jícen - tvoří spojnici mezi hltanem a žaludkem - zajišťuje oboustranné posouvání potravy (polykání, reejekci při přežvykování, zvracení)

t.s.- 3_3 - stěna je tvořena 3 vrstvami - směrem ven - sliznice (vysoké podélné řasy - ?) - svalová vrstva - nejsilnější - ? (funkce) - vazivová vrstva (pohrudnice, pobřišnice) 4) Žaludek - je uložen v dutině břišní - jícen do něj vstupuje otvorem zvaným česlo - obsah vystupuje „zadními vrátky“ - vrátník - stěna je tvořena 3 vrstvami - zevnitř - sliznice - svalová vrstva, - pobřišnice

t.s.- 3_4 a) jednokomorový (lichokopytníci, všežravci a masožravci) - jednoduchý (jen žláznatá sliznice) - pes, kočka - složitý (vedle žláznaté i nežláznatá sliznice) - kůň, prase b) vícekomorový žaludek složitý (přežvýkavci) - předžaludky - bachor - čepec - kniha - vlastní (žláznatý) žaludek - slez

t.s.- 3_5 - předžaludky - funkce - zásobárna (bachor) - rozdrobování, míšení a zvlhčování potravy - biologické trávení - viz. trávení ↓ - uložení, objem, morfologie - bachor - čepec - kniha - slez - funkce - uložení, objem, morfologie

t.s.- 3_6 5) Střevo - nejdůležitější část trávící trubice (z hlediska fce - nejvýznamnější z pohledu trávení a vstřebávání) - délka a tvar - dle druhu zvířete - rozdílnosti (masožravci 5 x, kůň 10 x, prase 15 x, skot 20 x, ovce 27 x delší než délka těla) - zavěšeno na okruží - rozdělení na tenké a tlusté

t.s.- 3_7 - tenké střevo - dvanáctník - fce - lačník - kyčelník - tlusté střevo - slepé střevo (kůň o objemu l) - tračník - konečník (ampule) - dutina pánevní 6) Řiť - dva kruhové svěrače

t.s.- 3_8 Kontrolní otázky 1)Nejdelší částí střeva je? 2)Co znamená, že žaludek je složitý? 3)Kolik „otvorů“ ze 7 ústících do hltanu souvisí s t.s.? 4)Na jakém principu působí defekační struna (kálení)? 5)Význam dvanáctníku spočívá v čem? 6)Co je to vrátník a kyčelník? 7)Může být objem čepce u krávy až 100 litrů? 8)Jak dochází u selete k reejekci? 9)Česlo je v prvé nebo druhé polovině trávící trubice?