Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ISLAM_10 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Advertisements

V současném světě – 2 názory na svět
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabové a Islám Raný středověk.
Islám Postup vložení tohoto snímku do prezentace
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Občanská výchova 7. ročník
Islám Arabové.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Islám Arabové.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
Světová náboženství – islám
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
Náboženství - islám Název školy
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Islámské umění.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_SPORTOVNI_DIVACI_DO_N EPOHODY_PREZENTACE_08 Název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_SYSTEM_PRAVA_08 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Judaismus (židovství)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_ISLAM_10 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník4. Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborObčanská nauka Tematický okruhČlověk a svět TémaIslám Jméno autoraMgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne Metodický popis (anotace)Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamuje žáky s dalším náboženstvím tzv. západní tradice - islámem. Jednotlivé snímky stručně popisují historii, posvátné texty, nejvýznamnější osobnosti a svátky tohoto náboženství. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

8. hodina Islám Plán hodiny: 1.Úvodní část 2.Opakování 7. hodiny 3.Islám 4.Shrnutí, fixace poznatků 5.Křížovka – opakování 5. – 8. hodiny

Islám Úvod nejmladší monoteistické náboženství, která má asi 1 miliardu věřících  po křesťanství druhé nejrozšířenější náboženství vznik na Arabském poloostrově, oblast Rudého moře název islám = „podrobení se“  úplné odevzdání se do vůle Boží (arabsky Bůh = Alláh) věřící, kteří uctívají toto náboženství se nazývají muslimové stejně jako křesťanství vychází z tradic judaismu (Bible – Starý zákon je východiskem pro judaismus, křesťanství i islám)

Obr. č. 1 - Mapa oblasti Rudého moře

Historie islámu muslimové vycházejí ze Starého zákona  Bůh (jediný a všemohoucí stvořil, nebe, zemi, Adama…) a předal své proroctví jako prvnímu Abrahámovi (12. st. př. n. l.) islám jako víra vznikla a začala se šířit až v 7. st. n. l. v arabském městě Mekka prostřednictvím proroka Muhammeda dle legendy se mu ve 40 letech v jeskyni na hoře zjevil anděl Gabriel a vyzvala ho k zapamatování a opakování Božích poselství, které pak šířil dál

Historické události reakce obyvatel Mekky na šíření Muhammedova poselství byla velmi rychle nepřátelská, jelikož hlásal monoteistické náboženství, což bylo proti tehdejšímu rozšířenému pohanství (uctívání mnoha bohů)  Muhammed byl se svými stoupenci vyhnán z Mekky na sever do Medíny (16.6. – počátek muslimského kalendáře), v tomto městě pak pokračoval ve svých kázáních, vybudoval vojsko, vrátil se zpět a dobil Mekku, dále pak pokračoval ve svých válečných taženích, dobýval území a šířil svou víru (Byzancie, Egypt, stř. Asie, sev. Indie, sev. Afrika, Pyrenejský pol.)  šíření náboženství

po smrti Muhammeda nepřátelský boj o moc (kdo ho nahradí), důsledkem bylo rozdělení muslimů na 2 skupiny: 1.Sunnité –prosadili, že nástupcem Muhammeda se stal Abú Bakr, jeho blízký stoupenec, ale ne potomek, hlavní proud islámu (90% muslimů), odmítají jakoukoliv odchylku od pravidel v Koránu a v sunně (viz. později) 2.Šiité – přívrženci hlavně v Iráku a Iránu, protestovali proti zvolení Abú Bakra, chtěli včele Muhammedova potomka (Alí – manžel Muhammedovi dcery Fátimy), jejich synové Hasan a Husejn se tak pokusili o zvrat, ale byli zavražděni (proto i v dnešní době problémy mezi těmito dvěma skupinami, od té doby taky Hasan, Husejn rozšířená jména v Iráku, Iránu)

Bůh v islámu naprostá oddanost Bohu, který je jediný víra v proroky a prorocká poselství, prostřednictvím kterých Bůh sděluje lidstvu svou vůli víra v předurčení – o všem rozhoduje Bůh nezávisle na člověku (rozhoduje o spáse či zavržení člověka) víra v posmrtný život (smrt = Bůh odejme člověku život, ale duše přechází na jinou úroveň)

Posvátné texty islámu Korán (Svaté písmo islámu) –tvoří základ práva a života muslimů –považují tyto texty za slovo Boží, které obdržel Muhammed od Boha v průběhu svého života –psán v arabštině ve verších skládá se z 114 kapitol (nazývají se súry) –obsahem jsou verše o Muhammedovi, jeho skutcích, islámských povinnostech kromě Koránu určuje život muslima i sunna – soubor zvyklostí muslima, které jsou prověřeny generacemi nebo vycházejí z Muhammedových výroků; často také upřesňují provádění příkazů Koránu

Obr. č. 2 - listy Koránu

Pět pilířů islámu = dle Koránu 5 nejdůležitějších náboženských povinností muslima 1.víra v jednoho Boha, muslimské krédo – „Vyznávám, že není božstva kromě Boha a Muhammed je posel Boží“ (tato věta se používá k každodenním životě) 2.modlit se předepsaným způsobem – modlitby určeny přísnými pravidly (5x denně v přesně stanoveném čase, místě, s urč. pohyby, po očistě, v čistých šatech) 3.dávat potřebným almužnu, almužna – prostředek, jak se muslimové starají jeden o druhého (1% z příjmů) 4.půst od jídla, pití a dalších požitků těla v období ramadánu (9. měsíc islámského kalendáře), platí přes den (v době od východu do západu slunce) 5.pouť do Mekky – posvátné město, každý muslim by měl alespoň 1x za život absolvovat pouť do Mekky, koná se v posledním měsíci isl. kalendáře, muslimové spoří na tuto pouť celý život

Obr. č. 3 - Pouť do Mekky - na obr. mešita s tzv. Ka´bou uprostřed, Ka´ba = islámská svatyně, tradice tvrdí, že tuto stavbu postavil Adam a potom ji přebudoval Abraham a Muhammed tento akt zopakoval

za šestý sloup někdy označován džihád –obecně znamená „bojování na stezce Boží“  činnost k dosažení dokonalého mravního řádu ve společnosti i životě každého jedince  příkaz pro muslima, bojovat proti všemu, co by mohlo narušovat slovo Boží –v současné době chápán tento pojem jako tzv. „svatá válka“ (heslo moderních radikálních islamistických skupin)

Významné osobnosti islámu Muhammed uctíván jako dokonalý muslim, první vzor, jak žít muslimským životem  570 n. l., brzy osiřel, ve 40 letech se mu zjevil v jeskyni na hoře nad Mekkou anděl Gabriel, který ho povolal k prorocké činnosti  začal kázat monoteistické náboženství, ale opozice byla pohané  odchod do Medíny a poté zpět dobytí Mekky uctívána i jeho rodina, protože prožila život v jeho blízkosti (  velmi oblíbená často používaná jména), Fátima (dcera), Alí (zeď), jejich synové Hasan a Husejn (zavražděni při pokusu o zvrat při boji o nástupnictví po smrti Muhammeda)

Svátky islámský kalendář má 12 měsíců, jde o lunární kalendář (1 měsíc = 29 dní) např. 9. měsíc = ramadán -půst, oslava seslání Koránu -očista těla i duše – od východu do západu slunce držení půstu (jídlo, kouření, sex) 12. měsíc = pouť do Mekky 3. měsíc = oslava narození Muhammeda

Posvátný prostor mešita hlavním místem islámské bohoslužby je mešita – z arabštiny „místo klanění“ mešita obsahuje mihráb (výklenek pro modlení), ukazuje směr,ve kterém se muslimové musí modlit - směrem k Mekce, je to nejpečlivěji vyrobená část mešity muslimové se modlí nejen v mešitách, pro denní modlitby postačí vybrat tiché, čisté místo bez hluku (v mešitě se stačí modlit 1x týdně v pátek), do mešity nemají přístup ženy nejposvátnějším místem je město Mekka („svatyně islámu“), zakázán vstup pro nemuslimy a i muslimové se zde musí chovat speciálním způsobem (např. zákaz boje, lovu a všech ostatních forem krveprolévání)

Obr. č. 4 - mešita Selimiye v Turecku z 16. st

Současnost arabsko – izraelský konflikt (1948 vznik Izraele  odchod statisíců palestinských Arabů, kteří přišli o svůj domov a majetek = arabsko – izraelská válka) problém radikálních islamistických skupin islámští fundamentalisté – doslovní zastánci islámu odmítající jakékoliv modernizace (boj proti západní společnosti) –fundamentalismus – boj příslušníků nábož. skupin za zájmy své kultury formou násilné expanze a útlaku jiných kultur a vyznání terorismus

Zdroje KEENE, Michael. Světová náboženství. Praha: Knižní klub, 2004, ISBN Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Použité obrázky Obř. č. 1: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 2: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 3: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: = Obř. č. 4: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Děkuji za pozornost a přeji hezký den