Seminář k příležitosti 15-letého výročí založení SVSE Alena Vitásková předsedkyně Energetického regulačního úřadu Praha, 31. července 2014
Obsah 1. Energetická legislativa EZ 2. Energetická legislativa POZE 3. IV. regulační období v elektroenergetice a plynárenství 4. Regulace teplárenství 2
Energetická legislativa K novele energetického zákona má ERÚ čtyři zásadní výhrady: Klíčová je změna zásad regulace v § 19a „ERÚ musí na prvním místě zajistit finanční stabilitu těch, které reguluje“ = regulátor je rukojmím finančních zájmů Dále rozpor mezi ochranou spotřebitele a povinností chránit finanční zájmy regulovaných subjektů = novela jde proti zájmům spotřebitelů Změna vyhlášek z cenových rozhodnutí na opatření obecné povahy § 19c a tím jejich možnost zneplatnění u soudu = nejistota pro celý trh V případě nepřijetí regulace se mohou jednotlivé subjekty dohodnout na tzv. veřejnoprávní smlouvě § 19f = korupční a vydírací potenciál
Energetická legislativa II. Dalším problémem je implementace nařízení REMIT o kontrole energetických trhů Hlavní iniciativa EU týkající se jednotného energetického trhu ERÚ navrhoval samostatný zákon o REMIT, nakonec je transpozice zcela nedostatečně roztříštěna v celé novele energetického zákona ERÚ se chtěl stát lídrem v implementaci REMIT, ale dle stávajícího návrhu zákona ztratíme vliv na kontrolu energetického trhu, budou ho kontrolovat evropské orgány Rada ERÚ Rada má dle návrhu novely nejasné kompetence a nemá za své rozhodování téměř žádnou odpovědnost. Pokud má mít výkonné pravomoci, musejí radní nést plnou odpovědnost za svá rozhodnutí 4
Energetická legislativa III V novele zákona POZE Úřad podporuje Zelená měřidla – zajištění stanovených měřidel, sloužících k výplatě veřejné podpory, proti neoprávněné manipulaci. „Ať se stát ke svým penězům chová stejně jako se k nim chovají jiní.“ Omezení podporovaného množství elektřiny – stanovení limitu pro množství elektřiny, na které výrobce může uplatnit podporu. „Podporujme takové množství elektřiny, které sloužilo k nastavení výkupní ceny. Podpora není nástrojem ke generování nadměrných zisků.“ 5
IV. regulační období v plynárenství a elektroenergetice ERÚ postupuje tak, aby byly zachovány rovné podmínky pro všechny účastníky energetického trhu V plynárenství nemá ERÚ jinou možnost než prodloužit III. regulační období : Vzhledem k diskriminačnímu faktoru přecenění a kvůli neproinvestování více než 3 mld. Kč vybraných v rámci regulace chtěl ERÚ III. regulační období zkrátit, ale LRV to nepovolila Poté ERÚ připravil vyhlášku pro IV. regulační období, ale kvůli připravované zásadní změně § 19a nemůže být v tuto chvíli vydána, znamenalo by to nestabilitu Proto jsem rozhodla o prodloužení III. regulačního období Hlavním zájmem ERÚ je odstranit diskriminaci a donutit NET4GAS, s.r.o. a RWE GasNet s.r.o. k proinvestování prostředků, které již v rámci regulace obdrželyod zákazníků ČR 6
IV. regulační období v plynárenství a elektroenergetice V elektroenergetice bude IV. RO od roku 2016 – stejně jako v plynárenství: Připravuje se nový tarifní model, který bude reagovat na změny v infrastruktuře, podporovat samozásobování pomocí obnovitelných zdrojů a bude spravedlivější ke všem účastníkům trhu ERÚ založil Oponentní radu velkých spotřebitelů, aby chránil zájmy těch, kteří za elektřinu platí Samotná vyhláška se začne připravovat od ledna 2015, Současné znění novely energetického zákona dostává tento proces do časové tísně vzhledem k dlouhým lhůtám pro vypořádání připomínek 7
Regulace teplárenství ERÚ připravuje nový model regulace teplárenství hlavní důraz je kladen na: 1. Přijatelná cena pro zákazníka 2. Trvale udržitelný rozvoj teplárenství Zjednodušení celého systému Odstranění cenových excesů Nastavení cenových hladin/stropů Zajištění investic do teplárenství, nikoliv odliv finančních prostředků z tohoto sektoru Zajištění plynulé dodávky tepelné energie 8
Děkuji za pozornost Ing. Alena Vitásková předsedkyně Energetického regulačního úřadu