Anotace Časové vedlejší věty Časové spojky Příklady použití Překlad Cvičení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dagmar Andrysová Datum: Název: VY_22_INOVACE_1_2_23.
Advertisements

Pracovní list Autor:Jiří Vondráček Cílová skupina: žáci 9.roč. Klíčové kompetence: výklad a pochopení gram. jevu Očekávané výstupy: Vyhledat specifické.
Linking Words and phrases
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_59.
ANOTACE V prezentaci si žáci procvičují a upevňují používání sloves v přítomném čase prostém ve větách oznamovacích, slovní zásobu tematického okruhu volný.
MINULÝ ČAS PROSTÝ – ZÁPOR, OTÁZKA
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_10.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Modální slovesa VY_22_INOVACE_07 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Časové věty Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Anotace Minulý průběhový čas (past continuous ) a minulý prostý (past simple). Vysvětlení použití těchto časů společně. Příklady otázek a odpovědí.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podmínkové věty První kondicionál – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
V angličtině vlastně neexistuje něco jako 'budoucí čas', je jen několik způsobů vyjádření budoucnosti. Dnes se podíváme na budoucí čas tvořený pomocí slovesa.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
My day – daily routine NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ Jazyk anglický TEMA:
Anotace Vazba “BE SUPPOSED TO” Vysvětlení použití této vazby na příkladech Věty na procvičení.
VY_32_INOVACE_Sei_II_05 Daily life Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_Aj.9.ročník.08_first_conditional Název: First conditional Vzdělávací.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ Vyjadřuje děje, které jsou pořád nebo se.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková What did you do yesterday?
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Bc. Lucie Ševčíková Datum: VY_22_INOVACE_2.2.2 AJ8,9g_22 Téma: vedlejší věty.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Word order Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Past simple, Past continuous Název sady: Project 3 Číslo.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_36 Jméno autora: Mgr. Linda Libenská Název.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková What are you doing now?
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Budoucí časy Future tenses. Přítomný čas průběhový – pro vyjádření děje, který je naplánovaný Tomorrow I´m going to Grandma. Next week I´m planning to.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková While I was having a shower someone rang....
VY_32_INOVACE_Sei_I_13 Present simple - I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Going to Název sady: Project 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_Inovace_ Future simple Project 3
VY_32_Inovace_ So x Neither Project 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
I am going to go shopping. What are you going to do tomorrow?
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_Inovace_ Will x Going to Project 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
VY_32_Inovace_ Present perfect Project 3
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_15Spojky.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý a průběhový.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Anotace Časové vedlejší věty Časové spojky Příklady použití Překlad Cvičení

Po těchto časových spojkách nemůžeme použít budoucí čas.

Časové vedlejší věty jsou uvedeny spojkami:  when - když, až  while - zatímco  before - předtím než  after - poté co  as soon as, just as - jakmile, hned jak  until - dokud ne (sloveso je v kladném tvaru) in time causepresent simple in main clause future with will Vedlejší časové věty určují v čase děj, který nastal ve větě hlavní. Takové souvětí samozřejmě může být jak v budoucím, tak v přítomném i minulém čase.

We‘ll have dinner when I get back. When I leave school, I‘ll go to university. přítomnýbudoucí když, až

When I sat down, somebody knocked on the door. When je nejčastější a nejuniverzálnější časovou spojkou. Lze ji použít ve větě v prostém, průběhovém i dokonavém čase. When I was having a shower, the dog ate my dinner. Když jsem se posadil, někdo zaklepal na dveře.

When I go shopping, I‘ll buy some food. X If I go shopping, I‘ll buy some food. Jistota, že půjdemePokud půjdu =( je to možné) Compare when and if We use when for things which are sure to happen. We use if (not when) for things that will possibly happen.

Ne každá věta, která na první pohled vypadá jako časová (např. začíná na spojku WHEN) je skutečně časová. Spojkou WHEN také začíná vedlejší věta předmětná, tam však žádné takové pravidlo neplatí: I don't know when he will come home. Nevím, kdy se vrátí. - nevím CO? - předmětná věta, je zde budoucí čas.

I‘ll text you, as soon as we arrive. As soon as I finish my homework, I‘ll go out. We‘ll go for a walk as soon as it stops the raining. - jakmile, hned jak

Tyto dvě spojky zdůrazňují, že oba děje proběhly ihned po sobě, popř. proběhly zároveň. Obě se pojí spíše s prostými časy. jakmile, hned jak Just as we entered the room, everybody started to laugh.

Tato spojka se používá většinou před větami v průběhovém čase. While I was skiing, I fell and broke my leg. Když (zatímco) jsem lyžoval, upadl jsem a zlomil si nohu. zatímco I bought a newspaper while I was waiting for the train. Koupil jsem si noviny, když (zatímco) jsem čekal na vlak.

I‘ll play a computer game while I wait for my mum. While I‘m on the train, I‘ll read a book.

I want to see Julia before she goes out. předtím, než poté, co POZOR: Čeština zde používá slůvka navíc (předtím než, poté co), v angličtině je však pouze AFTER a BEFORE. Let‘s go home before it gets dark.

I‘ll listen to some music before I do my homework. We‘ll check the weather before we go camping.

After I have a shower I‘ll watch TV. I‘ll come straight back home after I do the shopping. After we check in I‘ll have a game of golf.

Wait here until I come back. I won't leave until you tell me the truth. Neodejdu, dokud mi neřekneš pravdu. sloveso vedlejší časové věty je kladné dokud ne Spojka UNTIL je záporná a pojí se vždy s větou, kde je sloveso kladné (na rozdíl od češtiny). Většinou je v této větě prostý čas.

She was walking along the street until she realized that she didn't have her wallet. sloveso je kladné Šla po ulici, dokud si neuvědomila, že nemá svoji peněženku.

Zkracování vedlejších vět gerundiem Za určitých okolností je možné zkrátit vedlejší časovou větu gerundiem. Nejčastěji je to u spojek AFTER a BEFORE. Je však nezbytné, aby vedlejší věta měla stejný podmět, jako hlavní věta. Pokud nemá, nelze takovou větu zkrátit. Before he started to read the newspaper, he turned on the radio. Before starting to read the newspaper, he turned on the radio. Než si začal číst noviny, zapnul rádio. After he read the newspaper, he got up. After reading the newspaper, he got up Poté, co si přečetl noviny, vstal..

1.Ukáži ti ty fotografie, až přijdeme domů. 2.Zeptej se jí, jakmile ji potkáš. 3.Budu tady čekat, dokud nepřijdeš z práce. 4.Měl bys zkontrolovat adresu, než pošleš ten balíček. 5.Půjdu s tebou do kina, až se budu cítit lépe. 6.Až se vrátím, zavolám ti. 7.Jakmile dokončím svůj domácí úkol, půjdu ven. 8.Předtím, než se setmí, půjdu si zaběhat. 9.Neodejdu, dokud mi neřekneš pravdu. 1.I‘ll show you the photographs when we get home. 2.Ask her as soon as you meet her. 3.I‘ll wait here until you come from work. 4.You should check the address before you send the parcel. 5.I‘ll go to the cinema with you when I feel better. 6.After I come back, I‘ll call you. 7.As soon as I finish my homework, I‘ll go out. 8.Before it gets dark, I‘ll go jogging. 9.I won't leave until you tell me the truth. KEY TRANSLATE.

Odpovídejte celou větou podle nápovědy v závorce. 1.When will you tell him? (see him ) 2.When will you go to the mountains? (the weather improve) 3.When will you show me your photos? (they be ready) 4.When will you make tea? (the film start) 5.How long are you going to wait here? (the bus come) 6.When will they have a big party? (their parents be away) 7.When will you have something to eat? (leave for a trip) 8.When will you call me? (arrive in Prague) 9.When does he want to find a job? (finish the exams) 1.I‘ll tell him when I see him. 2.I‘ll go to the mountains after the weather improves. 3.I‘ll show you my photos as soon as they are ready. 4.I‘ll make tea when the film starts. 5.I am going to wait here until the bus comes. 6.They will have a big party when their parents are away. 7.I‘ll have something to eat before I leave for the trip. 8.I‘ll call you as soon as I arrive in Prague. 9.He wants to find a job after he finishes the exams. KEY

Použité zdroje MURPHY, Raymond. English Grammar in Use. Singapore: Cambridge University Press, 2004, ISBN HUTCHINSON, Tom. Project. Oxford: Oxford University Press, 2009, ISBN VÍT, Marek. Vedlejší časové věty [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázky : Galerie Microsoft Office – klipart