Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Vlastnosti půdy Autor: Mgr. Miloslav Šůstek
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
je půdní obal Země nacházející se na povrchu litosféry
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA Téma: PEDOSFÉRA Ročník: 9. Autor: Mgr. Martina Kopecká

PEDOSFÉRA Půdní obal Země Půdu tvoří živá a neživá složka ŽIVÁ SLOŽKA: - KOŘENY ŽIVÝCH ROSTLIN - MIKROORGANISMY (bakterie) - DROBNÍ ŽIVOČICHOVÉ (žížala, krtek, ….) NEŽIVÁ SLOŽKA: - PEVNÁ ČÁST (prach, písek a kamínky) - PŮDNÍ VODA - PŮDNÍ VZDUCH - HUMUS (odumřelé části rostlin a zbytky těl živočichů)

PŮDOTVORNÍ ČINITELÉ → činitelé, kteří se podílejí na vzniku půd: matečná hornina podnebí reliéf lidská činnost čas voda organismy

3. ORGANISMY: rozkladem zbytků organismů vzniká HUMUS → na jeho množství je závislá ÚRODNOST PŮDY. 1. MATEČNÁ HORNINA: určuje vlastnosti půd (sopečný popel – jedny z nejkvalitnějších půd, velký obsah živin) 2. PODNEBÍ - VODA: poměr vsaku a výparu. Převažuje - li výpar, půda se zasoluje. Při vsaku se vyluhuje.

PŮDNÍ PROFIL = PŘÍČNÝ ŘEZ PŮDOU Má několik částí = PŮDNÍ HORIZONTY → označují se různými symboly př. A, E, Bt, Bm, Bhs, C……

PŮDNÍ HORIZONTY ▬ A C A C E Bhs _ _ ▬ ▬ ▬ A Bt C A - humusový horizont C - matečná hornina A - humusový horizont Bt - horizont obohacený jílem C - matečná hornina A - humusový horizont E - horizont ochuzený o Fe a humus Bhs - horizont obohacený o Fe a humus C - matečná hornina Obr. 11

ROZDĚLENÍ PŮD ROZDĚLENÍ PODLE PŮDNÍCH HORIZONTŮ: A) PŮDNÍ TYPY 1. ČERNOZEMĚ Typické půdy stepí, mají mocný humusový horizont ( cm) → jsou NEJÚRODNĚJŠÍ 2. HNĚDOZEMĚ Vznikají na sprašových hlínách s obsahem CaCO ₃, odpovídají rozsahu listnatých lesů, půdy pahorkatin. Obr. 1 Obr. 2

3. PODZOLY Vznikají na kyselých horninách (ŽULY, RULY, PÍSKOVCE), typické pro jehličnaté lesy, půdy vrchovin. DALŠÍ: GLEJOVÉ PŮDY = zamokřené půdy KAMBIZEM = hnědé lesní půdy FLUVIZEMĚ = NIVNÍ PŮDY - typické pro louky REDZINY = půdy krasových oblastí Obr. 3

PODZOLČERNOZEM HNĚDOZEM Obr. 4Obr. 5 Obr. 6

B) PŮDNÍ DRUHY → rozdělení podle velikosti částic v půdě 1. PŮDY PÍSČITÉ = PŮDY LEHKÉ - dobře propouštějí vodu, snadno vysychají 2. PŮDY HLINITÉ = PŮDY STŘEDNĚ TĚŽKÉ - NEJÚRODNĚJŠÍ 3. PŮDY JÍLOVITÉ = PŮDY TĚŽKÉ - špatně propouštějí vodu Obr. 7 půda písčitá půda hlinitá půda jílovitá

KYSELOST PŮDY - půdy kyselé = acidní s pH 4,5-6,5 - půdy neutrální s pH 6,5-7,3 - půdy zásadité = alkalické s pH 7,3-8 Zajímavosti: - Zahradním rostlinám většinou vyhovuje neutrální pH. - Ovocné stromy žádají pH 6,8 až 8,0. - Kyselá půda vyhovuje borůvkám, azalkám, ale i jahodníku a červenému rybízu. - Kyselost půdy snižujeme především vápněním. Obr. 8 Pokus: Obsah vápna v půdě můžete jednoduše zjistit tak, když na misce usušíte malé množství zeminy. Na suchý vzorek nalijte 8-mi % ocet. Pokud zemina zašumí, znamená to, že má dostatek vápna. Pokud nezašumí je potřeba vápnit.

PŮDNÍ EROZE = odnos půdy díky špatné péči o půdu (např. chybná zemědělská orba) Obr. 9Obr. 10

Obr. 1: Obr. 2: Obr. 4: Obr. 6: Obr. 5: Obr. 3: j2eM:&imgrefurl= r8AO8p4mSAw&zoom=1&iact=hc&vpx=782&vpy=90&dur=1228&hovh=189&hovw=267&tx=133&ty=138&page=1&tbnh=125&tbnw=176&start=0&ndsp=65&ved=1t:429,r:4,s:0 Obr. 9: Obr. 10: zprisnujici-ochranu-pudy-pred- erozi&docid=guqiIwoGKqQBaM&w=1824&h=2485&ei=lMg9TuLGFYqs8QOyqsycAw&zoom=1&iact=hc&vpx=848&vpy=584&dur=964&hovh=262&hovw=192&tx=104&ty=172&page=1&tbnh= 114&tbnw=84&start=0&ndsp=69&ved=1t:429,r:17,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 11: Scan: učebnice Ekologický přírodopis pro 9. r očník základní školy, str. 46, obr. 74 Obr : ODKAZY: