ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_720.
O drsnosti a materiálech
Mechanika tekutin Kapalin Plynů Tekutost
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _641 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Třecí síly v denní i technické praxi
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _644 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
O síle působící proti pohybu
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _621 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _622 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Smykové tření, valivý odpor
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Měření fyzikální veličiny
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _613 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Mechanika kapalin a plynů
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _616 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _610 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _648 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _655 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _614 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _609 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _646 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _629 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_715.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_703.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _654 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_16 Název materiáluZákon zachování.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 17. Vlastnosti tekutin, tlak, tlaková síla Název sady: Fyzika pro 1.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Tření-síla, která brzdí pohyb
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
18. Pascalův zákon, hydraulika
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Transkript prezentace:

ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího materiálu:Měření třecí síly Kód vzdělávacího materiálu:ICT2-15-ErF Ročník:1. ročník čtyřletého gymnázia nebo 3. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora:Mgr. Jiří Erlebach Název šablony:

Měření třecí síly Předběžně vyslovte úsudek o rozdílné „hrubosti“ a „hladkosti“ předložených povrchů Měřením síly potřebné pro pohyb hranolku určete součinitele smykového tření jednotlivých povrchů a proveďte případně přehodnocení původních předpokladů o hrubosti či hladkosti …a další otázky a odpovědi v následné prezentaci…

Smykové tření jedna z nejvýznamnějších odporových sil (působí proti pohybu) příčinou jsou drobné „nerovnosti“ smýkaných povrchů, které do sebe „zapadají“ a tím znesnadňují pohyb (tuto vlastnost číselně charakterizuje bezrozměrná veličina součinitel smykového tření f t ) výsledná velikost síly smykového tření F závisí také na tlakové (normálové – kolmé k povrchu) síle, která nerovnosti do sebe „zamačkává“ – v případě vodorovného (jen a pouze!) povrchu se jedná o sílu tíhovou F g Experimentální úloha + vypracování v MS Excelvypracování v MS Excel zvažte předložený dřevěný hranolek (stačí s přesností na celé gramy) a hmotnost si poznamenejte (M) připravte si desky s různými povrchy (hladké dřevo, hrubé dřevo, molitan, koberec, skelný papír…) a položte je co nejpřesněji vodorovně zvolte jednu plochu hranolku jako stykovou a smýkejte hranolek (stále po téže ploše) pomocí siloměru postupně po jednotlivých deskách plynulou nevelkou rychlostí několikrát tam a zpět po několikerém opakování si zaznamenejte průměrnou sílu potřebnou na překonání tření (F) pro tutéž desku opakujte měření tak, že na hranolek postupně přidáte závaží o hmotnostech 100 g, 200 g, 300 g a 400 g (tj. pro každou desku proveďte vždy 5 měření s různými hmotnostmi) po proměření všech desek zapište zjištěné hodnoty do společné tabulky s ostatními žáky ve třídě (skupině), údaje společně zpracujte jednoduchými statistickými metodami ve vhodné tabulkové aplikaci a určete přibližné součinitele smykového tření jednotlivých povrchů

Výsledky

Závěrečné opakovací úkoly 1.Je molitan opravdu „hrubší“ (jak ukazují výsledky) než skelný papír? Podrobněji tuto popisnou vlastnost rozviňte. 2.Jak konkrétně lze co nejvíce zlepšit „smýkavost“ lyží? Jakou vlastnost pro lyže vyžadujeme pro sjezdové a jakou pro běžecké lyžování (odlište i klasickou/bruslařskou techniku)? 3.Rozkreslete důležité síly působící na těleso smýkající se ze svahu dolů (např. na lyžaře) a určete, při jakém minimálním sklonu svahu se při daném součiniteli smykového tření bude ještě těleso ze svahu pohybovat. Dle možností následně prakticky ověřte, např. na školním lyžařském výcviku apod. Sami si zvolte další náměty doplňující informace k danému tématu fa190eb94da98feb8fa863db3aa6_0.jpg content/uploads/2008/11/lyzar2.gif

Použité informační zdroje (1)BEDNAŘÍK, M., ŠIROKÁ, M. Fyzika pro gymnázia – Mechanika. Praha: Prometheus, (2)BUREŠ, J. conVERTER [online]. Dostupné na URL: (3)HTML, Fyzika [online]. Dostupné na URL: (4)MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, (5)Sbírka řešených úloh z fyziky [online]. Dostupné na URL: (6)SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, (7)Wikipedia. Internetová encyklopedie [online]. Dostupné na URL: