ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Chemie ROČNÍK: osmý TÉMA: Úvod do chemie AUTOR: Mgr. Pavla Krásná DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_51_PK
Anotace Pilotáž Výukový materiál je určen pro žáky osmého ročníku. Je zpracován jako prezentace v PowerPointu. Obsahuje výklad učiva úvod do chemie a úkoly k procvičení. Postupná animace při výkladu učiva slouží k lepšímu zapojení žáků do vyučovací hodiny. Úkoly k procvičení mohou sloužit jako samostatná práce nebo jako domácí úkol. Jsou doplněny výsledky. Materiál byl pilotován v jedné třídě osmého ročníku. Žáci ocenili prezentaci, která vedla k názornějšímu vysvětlení učiva. Byli seznámeni s úvodem do nového předmětu – chemie. Úkoly k procvičení byly použity jako samostatná práce na konci vyučovací hodiny. Jednoduché otázky se zaměřením na mezipředmětové vztahy(D, Č, F) žákům nedělaly problémy.
Úvod do chemie O NaCl
Chemie:je přírodní věda, která zkoumá vlastnosti látek a jejich přeměny na jiné látky. Rozdělení chemie na obory: např.- anorganická - organická - fyzikální - biochemie - jaderná
Předchůdkyně chemie - alchymie Alchymisté se snažili - vyrobit zlato z obyčejných kovů - získat elixír mládí pro nesmrtelnost
Význam chemie: - výroba : potravin - konzervačních látek - pohonných hmot - plastů
- hnojiv - skla - papíru - kovů - pracích prášků
Chemie - zjišťuje přítomnost škodlivých látek v ŽP. - v chemických laboratořích se provádí rozbory krve a moči
Zneužití chemie výroba omamných látek výroba chemických zbraní výroba chemických látek ke zlepšení výkonů sportovců - doping
K procvičení: 1. K čemu začali lidé od pravěku používat oheň? 2. Jmenuj aspoň 2 filmy, kde se hovoří o alchymistech a hledání elixíru mládí. - zdroj tepla, úprava jídla, vypalování hliněných nádob, k získávání kovů z rud Harry Potter, Císařův pekař, Pekařův císař
3. Jaký je rozdíl mezi látkou a tělesem? 4. K látkám přiřaď tělesa: a)vlna b)zlato c)sklo d)dřevo e)plast A)lavice B)dětská vanička C)svetr D)prsten E)váza Těleso je věc, která má nějaký tvar, velikost a funkci. Tělesa jsou vyrobena z látek. Látky nemají tvar ani velikost. aC, bD, cE, dA, eB
Zdroje: Mgr. ŠIBOR, J. Ph.D., Mgr. PLUCKOVÁ, I. Ph.D., Mgr. Mach, J. Chemie pro 8. ročník - Úvod do obecné a anorganické chemie, 1. vyd. Brno: Nová škola, s. r. o., ISBN s. 4, 5