Kateřina Kavková XB,2014. C 6 H 5 CH(CH 3 ) 2 kumen je triviální název pro izopropylbenzen organická sloučenina patřící mezi aromatické uhlovodíky bezbarvá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Advertisements

Další uhlovodíky VY_32_INOVACE_G2 - 13
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
RZ Jsou sloučeniny vzniklé:Jsou sloučeniny vzniklé: Záměnou vodíku v uhlovodíku –OH skupinou –OH (hydroxylovou)
Alkeny.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Alkoholy a Fenoly.
CZ.1.07/1.1.10/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ARENY.
Alkoholy a fenoly.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Alkany.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Areny cyklické uhlovodíky s benzenovým jádrem = 6 atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, spojených konjugovanou vazbou (ani jednoduchá, ani dvojná!)
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Proč je ropa tak důležitá?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
ORGANICKÁ CHEMIE.
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
ROPA.
Alkyny.
Významné areny 1.
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Karbonylové sloučeniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_142.
Alkany.
Základní pojmy organické chemie
Fosilní paliva – Ropa.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
ALKOHOLYFENOLY. DEFINICE Karboxylové sločeniny jsou deriváty uhlovodíků, které obsahují karboxylovou skupinu - COOH.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Chemické a fyzikální vlastnosti vody
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
Areny uzavřený řetězec obsahují alespoň jedno benzenové jádro používají se triviální názvy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Areny cyklické uhlovodíky s benzenovým jádrem = 6 atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, spojených konjugovanou vazbou (ani jednoduchá, ani dvojná!)
Areny cyklické uhlovodíky s benzenovým jádrem = 6 atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, spojených konjugovanou vazbou (ani jednoduchá, ani dvojná!)
Organická chemie Chemie 9. r..
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Areny – aromatické uhlovodíky
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Areny.
Karbonylové sloučeniny
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.9.We.6_Uhlovodíky_s_benzenovym_kruhem_areny.
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Alkeny Alkadieny Alkyny. Alkeny Alkadieny Alkyny.
Areny – aromatické uhlovodíky
Transkript prezentace:

Kateřina Kavková XB,2014

C 6 H 5 CH(CH 3 ) 2 kumen je triviální název pro izopropylbenzen organická sloučenina patřící mezi aromatické uhlovodíky bezbarvá kapalina s výrazným zápachem je složkou surové ropy i rafinovaných paliv Kateřina Kavková XB,2014

Molární hmotnost: 120,19 g/mol Teplota tání: −96 °C Teplota varu: 152 °C Hustota: 0,862 g/cm³ nerozpustný ve vodě hořlavý dráždí dýchací orgány toxický pro vodní organismy zdraví škodlivý Kateřina Kavková XB,2014

získává se kysele katalyzovanou reakcí benzenu s propylenem Kateřina Kavková XB,2014

organické syntézy, organické rozpouštědlo surovina k výrobě fenolu, přísada do benzínu Přísadou pro: cement, tmel, letecké palivo, herbicidy a asfalt Kateřina Kavková XB,2014

Ročně unikne do přírody až liber kumenu Zdroje: – Výrobní a zpracovatelské závody – Ropné skvrny – Přeprava a distribuce motorových paliv – cigaretový kouř Kateřina Kavková XB,2014

analyza/analyzovanalatkavinfrastrukture/5/ analyza/analyzovanalatkavinfrastrukture/5/ Kateřina Kavková XB,2014