STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vlastnosti paliv I. VY_32_INOVACE_18_363 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada18 AnotaceSeznámení s fosilními palivy Klíčová slovaFosilní paliva, ropa, zemní plyn, uhlí, brikety PředmětVytápění Autor, spoluautorLudvík Hrtánek JazykČeština Druh učebního materiáluVýklad pomocí prezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. – 3. ročník, žáci 15 – 18 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vlastnosti paliv I. Fosilní paliva a brikety
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Fosilní paliva - uhlí (hnědé uhlí/ černé uhlí, antracit – druh černého uhlí, koks), rašelina, agát - ropa (konvenční ropa, lehká – sladká/těžká – kyselá, nekonvenční ropa), ropné produkty (nafta, benzín, petrolej, LPG – propan, butan) - zemní plyn (stlačený CNG, zkapalněný LNG, methan) - živice (dehtové písky, kerogen – ropné břidlice) - briketa, saze, oxid uhelnatý - generátorový plyn (vodní plyn, koksárenský plyn, svítiplyn)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Uhlí -hořlavá hornina vzniklá v průběhu desítek až milionů let složitými procesy z odumřelých rostlin -je to složitá směs látek, jejichž podstatnou složkou je vázaný uhlík a některé další vázané prvky (vodík, kyslík, dusík, síra a jiné) -popel, který zůstane po spálení uhlí dokazuje, že jeho složkou jsou i nespalitelné minerální látky Kvalita uhlí závisí především na obsahu uhlíku : černé uhlí ( 75% - 95% uhlíku) hnědé uhlí ( 60% - 75% uhlíku)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Karbonizace (zuhelnatění) = tepelný rozklad uhlí při teplotě kolem 900°C za nepřístupu vzduchu. Průmyslově se provádí v koksárnách a plynárnách, jejichž hlavními produkty jsou: - plyn (koksárenský nebo svítiplyn), který obsahuje hlavně vodík a jedovatý oxid uhelnatý - černouhelný dehet, který obsahuje několik set různých látek (získává se z něj např. benzen a naftalen) - koks, který obsahuje téměř čistý uhlík (používá se při výrobě železa a jako palivo) - k vedlejším produktům patří amoniaková voda, která se používá při výrobě dusíkatých hnojiv
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Ropa -(dříve nazývaná "naftou", ve starších dobách "zemním olejem" a dnes "černým zlatem") je směs sloučenin uhlíku a vodíku - uhlovodíků (obsahuje však i sloučeniny dusíku, kyslíku a síry) -složení ropy je různé podle naleziště (metan (70-90%), dále plynné uhlovodíky (ethan, propan, butan) a jiné látky (např. oxid uhličitý a sulfan)) -ropa je hnědá až černá olejovitá kapalina, která má charakteristický zápach -ve vodě je nerozpustná a má menší hustotu (na vodě "plave"- čehož se využívá i při těžbě) -hoří čadivým plamenem -dopravuje se ropovody
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje -vytěžená ropa se nejdříve zbavuje hrubých příměsí (písku) a vody, potom se zpracovává metodou frakční destilace, která probíhá v průmyslových destilačních kolonách (rafinériích) -během frakční destilace se na základě rozdílné teploty varu oddělují v destilační koloně směsi uhlovodíků s blízkou teplotou varu - frakce
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Frakční destilací ropy se získávají: a)plynné produkty - používají se jako chem. suroviny a paliva, např. směs propan- butan b)benzín - je použitelný jak jako palivo do zážehových motorů, tak jako rozpouštědlo barev a laků c)petrolej - je palivem do proudových a tryskových letadel, je rozpouštědlem, vyrábí se z něj benzin a další látky, používá se také ještě ke svícení d)plynový olej - je ve směsi s petrolejem surovinou zvaná nafta, která se používá pro Dieselovy motory (v traktorech a automobilech), uplatní se i jako topná nafta v průmyslu a v domácnostech e)mazut - používá se k topení, např. v teplárnách a na lodích, nebo se dále destiluje f)asfalt - je izolačním materiálem a materiálem k úpravě vozovek g)těžké oleje, mazadla, syntetický kaučuk, dehet, umělá vlákna, kosmetické výrobky, barviva, výbušniny, umělá hnojiva atd.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Zemní plyn -zemní plyn řadíme mezi ušlechtilá fosilní paliva -skládá se ze směsi plynných uhlovodíků zejména metanu a nehořlavých složek, dusíku a oxidu uhličitého vlastnosti zemního plynu: - má vysokou výhřevnost (tranzitní – výhřevnost 35,87 MJ/m3, spalné teplo 39,77 MJ/m3) - jedná se o poměrně čistou surovinu, která se před spotřebou nemusí výrazně upravovat - snadno a s minimálními ztrátami se transportuje. - je ekologickým palivem, protože jeho spalováním vzniká poměrně malé množství škodlivin ve srovnání s černým či hnědým uhlím - prakticky neobsahuje sloučeniny síry, proto spaliny z topenišť na zemní plyn jsou téměř bez SO2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použití: Palivo - jehož výhodou je, že při jeho hoření nevzniká popel ani saze a v porovnání s hořením uhlí nevytváří tolik škodlivých plynných produktů. Chemická surovina - k výrobě vodíku, sazí (pro gumárenský průmysl), acetylenu a syntézního plynu (směs oxidu uhelnatého a vodíku)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Brikety mechanicky zhutněný drobný hořlavý materiál, ten může mít formu válečku o různém průměru, může se ale jednat i o oválný tvar, kulovité těleso, kvádr či kostku tvar brikety je pro samotný proces spalování fakticky nepodstatný - slouží jako tuhé palivo a spalují se obvykle v kamnech či v kotelnách - brikety z biomasy se stávají populárním ekologickým palivem
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Druhy briket Dřevěné Slaměné Uhelné Kovové - litinové, železné, měděné, mosazné, hliníkové atd. Papírové, z drcených kartonů Polyuretanové Z energetických rostlin
Opakování: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1)Uveďte alespoň 3 druhy fosilních paliv. 2) Jaký je rozdíl mezi černým a hnědým uhlím? 3) Uveďte alespoň 2 příklady produktů, získávaných z ropy. 4) Které dvě země mají největší zásoby zemního plynu? 5) Uveďte alespoň 2druhy briket a účel jejich využití.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zdroje: TAJBR, Stanislav. Vytápění. Mostecká 9 Praha 1:Sobotáles, 1998, ISBN