Délka Základní jednotkou je metr (značka „m“). 1 metr je délka dráhy, kterou urazí světlo ve vakuu za sekundy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Astronomické jednotky délky
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_22.
Měření délky LC.
Fyzikální veličiny a jednotky
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Jednotky délky. Délková měřidla
Mezinárodní soustava jednotek
2. Fyzikální jednotky a veličiny
MĚŘENÍ DÉLKY.
MĚŘENÍ DÉLKY PLOCHY OBJEMU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Měření délky.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Téma: Fyzikální veličiny – délka
Měření délky a hmotnosti
DÉLKA délka se používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka) nebo vzdálenost mezi dvěma body v prostoru. d = 1m Značka: d Jednotka: m (metr)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Převody jednotek délky
Čísla kolem nás.
Fyzika 6. ročník Rozměry těles, délka Anotace
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Linda Jelínková Gabriela Štěrbová
Fyzikální veličiny.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co to je?.
Jednotky objemu 1 Základní jednotky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozměry těles, délka.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Matematika 3. ročník ZŠ „Jednotky délky“
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Převody jednotek Jednotky délky.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV:VY_32_INOVACE_01 Jednotky délky - historie.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-001 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jednotky měr Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
F YZIKA Měření délky. Vypracoval: Lukáš Karlík. P OROVNÁVÁNÍ Dříve lidé měřili pomocí porovnávání na větší a menší. Toto měření bylo však velmi nepřesné.
JEDNOTKY, PŘEVODY JEDNOTEK ZÁKLADNÍ JEDNOTKY SI - jsou mezinárodně uznávaným standardem pro měření veličin, které se používají převážně v kontinentální.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Výukový materiál pro 7.ročník
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_M4_06
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05 Jednotky hmotnosti -
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
MĚŘENÍ DÉLKY.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
Fyzika – Veličiny a jednotky
Soustava SI Petr Čáp KVINTA B.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Interaktivní test na jednotky základních fyzikálních veličin
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Transkript prezentace:

Délka Základní jednotkou je metr (značka „m“). 1 metr je délka dráhy, kterou urazí světlo ve vakuu za sekundy.

Převody jednotek: JednotkaZkratkaHodnota převodu MetrM1 metr = 1 metr Centimetrcm1 metr = 100 centimetrů Palecin1 metr = 39,37 palců Milimetrmm1 metr = milimetrů Stopaft1 metr = 3,281 stop Decimetrdm1 metr = 10 decimetrů kilometrkm1 metr = 0,001 kilometrů Mílemi1 metr = 6,214 × mil Yardyd 1 metr = 1,094 yard AngströmA1 metr = 1,000 × angström Astronomická jednotka AU1 metr = 6,685 × astronomická jednotka Námořní mílen.m.1 metr = 5,400 × námořní míle Parsekpc1 metr = 3,241 × parsek Světelný rokly1 metr = 1,057 × světelný rok

V historii se používaly různé délkové jednotky.Odvozovaly se většinou z rozměrů lidského těla (loket, stopa, píď, pěst, palec). Hodnoty téže veličiny se ale lišily svou velikostí podle místa vzniku. S měřením se setkáváme všude, i v běžném životě, ke změření velikosti všedních i nevšedních předmětů, ve stavebnictví, matematice, rýsování, zeměpise atd..

Z toho důvodu se museli jednotky mezinárodně sjednotit. V současnosti je platný metrický SI systém. Si soustava je mezinárodně domluvená soustava jednotek fyzikálních veličin, která se skládá ze základních jednotek, odvozených jednotek a násobků a dílů jednotek. Mezinárodně garantuje definice jednotek a uchování etalonů Bureau International des Poids et Mesures v Sèvres (Francie), v České republice Český metrologický institut v Brně.

Historie: Měření je činnost, která lidstvo provází již od jeho nejstarších dějin. Potřeba měřit vznikla společně se vznikem směnného obchodu, který je u mnoha druhů zboží možno uskutečnit jen na základě měření. Velmi často udáváme vzdálenost v krocích. A krok není nic jiného, než jednotka, kterou jsme si zvolili za základní a přisoudili jí číselnou hodnotu jedna. Všechny ostatní vzdálenosti pak vyjadřujeme v této jednotce. Například dvůr měří 25 kroků.

První primitivní jednotky se objevují již ve 4. tisíciletí př. n. l. v poměrně rozsáhlé oblasti nejrozvinutějších kultur, sahající od Egypta přes Mezopotámii a Indii až po Čínu. Tyto jednotky se většinou týkaly měření veličin, které byly v běžném životě nejvíce potřeba - délky a hmotnosti. Například ve starém Babylónu byly uloženy v některých chrámech kameny, které měly funkci jakýchsi primitivních etalonů hmotnosti. Zajímavé je, že někde mělo měření mystický charakter a bylo spojováno s různými lidovými tradicemi. Až do dnešní doby mnohde přetrvává tradice, že děti se nemají měřit, aby se jim neuškodilo.

Některé kulturní národy starověku měly již značně vyspělý systém jednotek a na tehdejší dobu i velmi vyspělou měřící techniku, která se používala například při stavbě pyramid, paláců a chrámů. To je dokladem toho, že měření se v pozdější době již netýkalo jen směny zboží, ale začaly se měřit i jiné veličiny, jakými jsou čas, plocha, úhel, průtok. Doložené je měření průtoku ve starém Římě, kde tehdy existovalo 19 vodovodních systémů v celkové délce 400 km, které denně dodávaly 600 až 800 litrů vody na jednoho obyvatele.

Ve Francii došlo k uzákonění jednotné měrové soustavy 23. září Jejími hlavními cíly bylo důsledné zavedení desetinné soustavy a metru jako délkové jednotky. Tím byl položen základ metrické soustavy v takové podobě, jak ji známe dnes. Její přednosti se postupně prokázaly, takže 20. května 1875 podepsali v Paříži zástupci 18 států včetně Rakousko-Uherska tzv. metrickou konvenci - mezinárodní dohodu o používání metrických jednotek. Protože základem jednotek všech používaných veličin měl být metr, dostala takto vytvořená soustava jednotek název metrická soustava nebo také metrický systém.

Zdroje: Vypracovali: Anna Koryťáková, Pavla Spurná, Lucie Matušková, Eliška Hrubá