Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy
strana 2 Cíl práce Úvod týkající se konstrukce brzdové soustavy, procesu brzdění Věnovat se elektronickým systémům brzdové soustavy Popsat návazné systémy jízdní stability Navrhnout metodiku experimentálního testování systému ABS, analyzovat data Kapitola 1
Technický stav Požadavky dle Zákonu č. 56/2001 Sb. s návazností na předpis EHK strana 3
Konstrukce brzdové soustavy Působení brzd Přeměna energií Složení brzdové soustavy strana 4
Funkce brzdění – účel použití Provozní Nouzové Parkovací Průběžné Odlehčovací Samočinné strana 5
Brzdy třecí podle konstrukce Bubnové Kotoučové Lamelové strana 6
Brzdy podle prostředí Mokré (olejová lázeň) Suché strana 7
Brzdy podle druhu přenosu ovládací síly Mechanické Hydraulické Pneumatické (vzduchotlakové) Smíšené Zpomalovací strana 8
Způsoby diagnostiky brzdné dráhy Na zkušební vozovce Na válcové zkušebně strana 9
Elektronické systémy brzdové soustavy Elektrohydraulická a elektromechanická brzda Protiblokovací systém ABS strana 10
Návazné systémy jízdní stability Regulace prokluzu ASR Dynamická stabilizace jízdy vozidla ESP a ESP 2. generace ESP s funkcí DSR Brzdění s podporou ACC strana 11
Spektrum snímačů v systému ACC strana 12
Doplňkové funkce systému ESP Stabilizace přívěsu Sušení brzdových kotoučů Rozjezd ve stoupání strana 13
Elektronické brzdové soustavy nákladních vozidel Elektronický brzdový systém (EBS) Elektronický brzdový systém (TEBS) Elektronický systém monitorování tlaku v pneumatikách strana 14
Systém kontinuálního monitorování tlaku v pneumatikách IVTM strana 15
Regulace ESP u nákladních vozidel 1.Snížení točivého momentu motoru 2.Aktivace retardéru 3.Brzdění provozními brzdami strana 16
Regulace nedotáčivosti/přetáčivosti strana 17
Testování ABS na vozidlovém dynamometru Statické zkoušky Dynamické zkoušky Speciální testy (ABS) strana 18
Schéma celé zkušebny: 4VDM E120D a VDU E207T – 150T strana 19
Zkoušené vozidlo Škoda Octavia 2.0 (85kW) s dvouokruhovým hydraulickým brzdový systém a systémem proti blokování kol TEVES Mk60 a se systémem ESP strana 20
Zkoušené vozidlo - Škoda Octavia 2.0 strana 21
Rozložení hmotnosti vozidla na jednotlivá kola LP 436 kg, PP 413 kg, LZ 272 kg, PZ 289 kg. strana 22
Statická brzdová zkouška strana 23
Dynamická brzdová zkouška strana 24
Zkouška ABS z rychlosti 80 km/h strana 25
Zkouška ABS z rychlosti 160 km/h strana 26
Závěr Celkové uspořádání mé diplomové práce jsem sestavil tak, abych přehledně a co nejlépe splnil požadavky na její vypracování. Elektrické systémy brzdových soustav plní funkce, které zajišťují lepší vedení vozidla při jízdě v přímém směru, při průjezdu zatáčkou, při brzdění, aby se vozidlo nevychýlilo ze směru své jízdy, také napomáhají v momentě, kdy se vozidlo dostane na povrch s nízkým součinitelem tření, i systémy usnadňující rozjezdy do kopce apod. strana 27
Děkuji za pozornost. strana 28