VY_32_INOVACE_Slo_I_08 Ozon ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Michala Slováčková
Ozon
Ozon O 3 = tříatomová forma kyslíku (tzv. trikyslík) v atmosféře tvoří ozonovou vrstvu, tzv. (25-35km nad zemí), která chrání planetu před rakovinotvorným UV zářením od Slunce v atmosféře tvoří ozonovou vrstvu, tzv. OZONOSFÉRU (25-35km nad zemí), která chrání planetu před rakovinotvorným UV zářením od Slunce Vrstvy atmosféry Vrstvy atmosféry
OZONOVÁ DÍRA = úbytek ozonu, který je způsoben účinkem FREONŮ = látky, které obsahují atomy fluoru a chloru – F, Cl (chladící médium v lednicích a mrazácích, hnací plyn ve sprejích aj.) freony rozštěpí O 3 na pouhý O 2, který už nemá ochrannou funkci ( 1 molekula freonu rozštěpí až molekul O 3 )!!! freony rozštěpí O 3 na pouhý O 2, který už nemá ochrannou funkci ( 1 molekula freonu rozštěpí až molekul O 3 )!!!
ledničky a mrazáky nevyhazovat na skládky, ale dávat do sběrného dvora!!!!!! ledničky a mrazáky nevyhazovat na skládky, ale dávat do sběrného dvora!!!!!! používání freonů kvůli jejich škodlivosti hodně klesá používání freonů kvůli jejich škodlivosti hodně klesá výrobky, které neobsahují freony mají označení „FREON - FREE“ výrobky, které neobsahují freony mají označení „FREON - FREE“
Ozon – vzniká při výbojích blesků (cítíme ho po letní bouřce, vzduch jakoby voní - je to jedovatý namodralý plyn - je to jedovatý namodralý plyn - používá se jako desinfekce pitné vody ve vodárnách, sterilizace krevních konzerv aj. - používá se jako desinfekce pitné vody ve vodárnách, sterilizace krevních konzerv aj.
KONEC
Zdroje: Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 1.díl pro 8.ročník základní školy. Praha: Fortuna, s. ISBN Datum vytvoření: Předmět: chemie Ročník: osmý Anotace: po ověření prezentace budou žáci umět charakterizovat ozon, budou schopni diskutovat o ekologických problémech souvisejících s ozonem.