Zpráva o stavu českého sponzoringu Konference Sponzoring, Praha Ing. Ondřej Obluk MBA
Sponzoring Google: celkem záznamů na „sponsoring“, dalších záznamů na „sponzoring“ knih na Amazon.com na toto klíčové slovo videí na Youtube.com 191 legislativních norem EU Wikipedia: od r.1920, USA, sponzorované pořady v rádiu
Pohled marketérů Výzkum „Sponzoring jako marketingový nástroj“ Respondenti: marketéři top 300 firem Klíčové otázky: Kolik? Do čeho? Proč? Výsledky? Vývoj ?
Sponzoring vs. charita Sponzoring: Sponzorství (sponzoring) je nástroj komunikace na podporu určité události, akce, produktu nebo služby. Sponzor poskytuje finance nebo jiné prostředky a za to dostává protislužbu. Sponzorský příspěvek je tedy “dar s protiplněním”. vs. Charita …Láska k bližnímu
Podíl sponzoringu na mktg mixu 1/3 firem se sponzoringu v podstatě nevěnuje
Podporované oblasti …
…vs. deklarovaná „důležitost z hlediska marketingových záměrů“ Regionální a lokální rozvojové projekty4,75 Podpora sociálně slabých, zdravotně postižených4,25 Sport (fotbal, hokej, atletika, golf)4 Společenské organizace a hnutí3,75 Věda a výzkum3,5 Kultura, umění3,3 Sport – jiné3,1 Zdravotnictví 3 Podpora dětí3 Podpora seniorů2,25
Proč investujeme do sponzoringu? Možnost podpořit opravdu dobrou věc Možnost zviditelnění prostřednictvím PR kampaně Velká odezva v médiích Věcná souvislost se značkou/produktem Možnost navázat dalšími akcemi (promo, spotř. soutěž) Osobní sympatie osob rozhodujících o sponzoringu Zásadní motivy Méně důležité
Jak měříme výsledky? 48% nijak 24% ojediněle 28% ano, součást každého projektu NO COMMENT… Možná souvisí s tím, že: Pouze 77% respondentů se domnívá, že se sponzoring spíše či zcela nevyplatí 40% si myslí, že je sponzoring především morální odpovědností firmy a na efektu nezáleží Jen 9% firem má zaměstnance – specialistu na sponzoring; naopak v 15% firem je to někdo mimo mktg oddělení, nejčastěji asistentka ředitele… Pouze 12% firem spolupracuje s externí profesionální agenturou
Zdroje informací
Elita sponzoringu Podle účastníků výzkumu boduje: Škoda Auto18% ČEZ18% Vodafone10% Česká pojišťovna9% Komerční banka6% Česká spořitelna6% dlouhodobá ucelená strategie !
Efektivní sponzoring Co a proč sponzoruji? Dlouhodobě konzistentní strategie Spolupráce s profesionály Aktivace sponzoringu = obrovský potenciál Měření výsledků EFEKTIVNÍ SPONZORING & SYNERGIE S OSTATNÍMI MKTG AKTIVITAMI
Děkuji za pozornost !