Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Halogenidy.
Halogeny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Alkalické kovy Mgr. Helena Roubalová
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
I.A skupina.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Významné halogenidy Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Názvosloví halogenidů
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
VY_52_INOVACE_02/1/28_Chemie
Systematická mineralogie Halogenidy
HALOGENIDY.
Jak vznikají soli.
Mineralogický systém Halogenidy (halovce)
Chemické vlastnosti nerostů závisí na chemickém složení a krystalové struktuře slouží k určování a technické praxi Odolnost vůči vodě ve vodě rozpustné.
CHLÓR.
14. skupina 15. skupina 16. skupina 17. skupina 18. skupina a vodík
Chemické vlastnosti nerostů
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Halogeny Jsou prvky 7.A skupiny – mají 7 valenčních elektronů a podobné vlastnosti Tvoří dvouatomové molekuly F2, Cl2, Br2, I2 Ve sloučeninách tvoří halogenidové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Halogenidy a jejich chemické vlastnosti
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.CH17 Vytvořeno:17. 3.
HALOGENIDY. Halogenidy jsou dvouprvkové sloučeniny halogenů s jinými kovy, kde halogen má oxidační číslo -I Jejich název je dvouslovný: - podstatné jméno.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Halogenidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová NaCl CaF 2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Autor: Stejskalová Hana
Další vlastnosti nerostů
Soli a jejich chemické vlastnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Zásady.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Halogenidy.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název vzdělávacího materiálu Soli bezkyslíkatých kyselin
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Halogeny Autor: Ing. Světlana Hřibalová Název.
Přehled chemických vzorců
Halogeny VII. A fluor chlor brom jod.
HALOGENIDY MINERÁLY.
Transkript prezentace:

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA Téma: VLASTNOSTI NEROSTŮ – CHEMICKÉ Ročník: 9. Autor: Mgr. Martina Kopecká

Chemické vlastnosti nerostů ROZPUSTNOST : ve vodě (sůl kamenná = chlorid sodný = halit) v kyselinách (apatit, kalcit v HCl..) Zajímavé: Sodík - je prvek, který ve vodě exploduje, a chlór – je jedovatý plyn, jenž za 1. světové války zabíjel vojáky. Nasypte do jídla jejich sloučeninu v poměru 1:1 → chlorid sodný a jídlo vám nevybuchne, ani se jím neotrávíte. Jen je slané. Když v přírodě sodík a chlór krystalizují společně, vytvářejí přírodní chlorid sodný – minerál HALIT.

Obr. 2:Obr. 1: Obr. 3:Obr. 4: Halit (sůl kamenná) NaCl – chemické vlastnosti: Chemické složení: Na 39,34 %, Cl 60,66 %, příměsi I, Br. Rozpustný ve vodě – vzniklý roztok zvaný solanka, je elektricky vodivý Hygroskopický = pohlcuje vzdušnou vlhkost Plamen barví intenzivně žlutě Krystaly NaCl rozpustné ve vodě Krystaly NaCl vzniklé odpařením vody z roztoku Při nahřátí plamenem se sůl dá roztavit a uvolňuje přitom chlor. Krystaly NaCl

Kalcit CaCO 3 – Chemické vlastnosti: Při žíhání plamenem puká a uvolňuje se z něho CO 2. Vzniklý CaO barví plamen cihlově červeně. Při styku s kyselinou se uvolňuje CO 2 a šumí, obzvláště bouřlivě probíhá jeho reakce s HCl. Obr. 6:Obr. 5: Uhličitan vápenatý = kalcitCihlově červený plamen Obr. 7: Silně šumí, po kápnutí HCl

Obr.3: Obr. 2: Obr. 1: Obr. 4: Obr.5: w=1920&bih=979#imgrc=cBlJOOUYNB_pJM%3A%3B2WfAUsKsEIzKFM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252F7%252F77 %252FUhli%25C4%258Ditan_v%25C3%25A1penat%25C3%25BD.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fcommons.wikimedia.org%252Fwiki%252FFile%253AUhli%2525C4%2525 8Ditan_v%2525C3%2525A1penat%2525C3%2525BD.JPG%3B640%3B369 Obr. 6: Obr. 7: Vlastní foto ODKAZY: