Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Název úlohy: 2.4 II. Newtonův zákon
Zákon zachování hybnosti - příklady
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_720.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
VY_32_INOVACE_10-15 Mechanika I. Třetí pohybový zákon.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
ZÁKON VZÁJEMNÉHO PŮSOBENÍ
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Skládání sil.
TŘETÍ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
C) Dynamika Dynamika je část mechaniky, která se zabývá vztahem síly a pohybu 2. Newtonův pohybový zákon zrychlení tělesa je přímo úměrné síle, která jej.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_32.
Název úlohy: 2.5 Smykové tření
Dynamika hmotného bodu
Newtonovy pohybové zákony
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY
Mechanická práce a energie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dynamika.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_NEWTONOVY.
Vzájemné působení těles
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Dynamika Síla a její účinky na těleso Newtonovy pohybové zákony
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zákon vzájemného působení dvou těles
Mechanika tuhého tělesa
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál
Název úlohy: 2.8 Archimedův zákon
4.Dynamika.
Mechanika kapalin a plynů
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zákon vzájemného působení dvou těles
Síla.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Skládání sil opačného směru
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Mechanika tuhého tělesa
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
DYNAMIKA Newtonovy zákony: První Newtonův zákon: (zákon setrvačnosti)
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
1. Newtonův pohybový zákon - Zákon setrvačnosti Newtonovy pohybové zákony 2. Newtonův pohybový zákon - Zákon síly 3. Newtonův pohybový zákon - Zákon akce.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zákon akce a reakce. Zákon akce a reakce ? Umíš odpovědět Najdeš příklady vzájemného působení těles Co cítíš při stlačení míče Dovedeš vysvětlit pohyb.
Zákon akce a reakce. Zákon akce a reakce ? Umíš odpovědět Najdeš příklady vzájemného působení těles Co cítíš při stlačení míče Dovedeš vysvětlit pohyb.
Rovnoměrný pohyb po kružnici
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Fyzika 1 Mgr. Antonín Procházka.
Hybnost, zákon zachování hybnosti
VY_32_INOVACE_
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Ukázky:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Třetí pohybový zákon Dvě tělesa na sebe vzájemně působí stejně velkými silami opačného směru. Tyto síly vznikají a zanikají současně. F 1 = – F 2 Jedna z těchto sil – akce druhá – reakce Zákon akce a reakce Akce a reakce – síly působící na různá tělesa – účinky se neruší Síla uděluje tělesu zrychlení (2. Newtonův zákon) Zrychlení závisí nejen na síle, ale také na hmotnosti tělesa.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zrychlení těles, která na sebe působí akcí a reakcí obvykle nejsou stejně velká.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Síly akci a reakci si nesmíme zaměnit za tzv. síly v rovnováze!!! Jsou to dvě síly, stejné velikosti, opačného směru, ale působí současně na jedno jediné těleso. Tyto síly se svými pohybovými účinky ruší. Uveďme dva příklady takových sil: Těleso plovouc í v kapalině F vz – vztlakov á hydrostatick á s í la F G – t í hov á s í la P á d tělesa s pad á kem F o – odporov á s í la vzduchu F G – t í hov á s í la

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zákon zachování hybnosti Izolovaná soustava těles – 2 tělesa působí na sebe akcí a reakcí, ale nepůsobí na ně žádná jiná tělesa Celková hybnost soustavy – vektorovým součtem hybností obou těles F 1 – síla působící na první těleso F 2 - síla působící na druhé těleso - počáteční hybnost prvního tělesa - počáteční hybnost druhého tělesa za dobu se hybnosti změní na p 1 a p 2

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Změny hybnosti těles: Podle 2. pohybového zákona platí:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zákon zachování hybnosti: Celková hybnost izolované soustavy těles se vzájemným silovým působením těles nemění.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Př.Vozík o hmotnosti 4 kg jede po vodorovných kolejích rychlostí 0,5 m.s -1 a narazí na vozík o hmotnosti 2 kg, který jede týmž směrem rychlostí 0,2 m.s -1. Při nárazu se oba vozíky spojí a dále pohybují společně. Určete jejich rychlost po srážce. Tření a odpor vzduchu neuvažujte Celková hybnost: V tomto případě: p = p 1 + p 2 = m 1 v 1 + m 2 v 2 Po srážce: m = m 1 +m 2, pohybují se rychlostí v, p´= (m 1 + m 2 )v, p = p´ v = 0,4 m.s -1

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ V izolované soustavě platí zákon zachování hmotnosti: Celková hmotnost izolované soustavy je konstantní

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Laboratorní práce: Měření sil akce a reakce Cíl laboratorní práce: Pozorovat chování sil akce a reakce, stanovit vlastnosti těchto sil a na základě měření formulovat 3. Newtonův zákon Pomůcky: Počítač, LabQuest mini, 2 siloměry Vernier (rozsah 50 N)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Aparatura:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Postup práce: 1.Oba siloměry připojíme k LabQuest mini a počítači. 2.Spustíme program LoggerPro. 3.Na siloměrech zvolíme rozsah 50 N a v nabídce Experiment – Sběr dat nastavíme čas měření na 20 s. 4.Oba siloměry vynulujeme (Experiment – Nulovat ). 5.Na jednom siloměru nastavíme opačnou hodnotu: Experiment – Nastavení senzorů – Zobrazit všechna rozhraní. Vybereme jeden siloměr a v nabídce zvolíme Opačný směr.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Spustíme vlastní měření (Sběr dat) a periodicky zatěžujeme siloměry. 7.Pozorujeme vznikající graf závislosti velikosti orientace obou sil na čase. 8.Po ukončení měření zvolíme Data – Nový dopočítávaný sloupec čímž vytvoříme nový sloupec tabulky, ve kterém získáme výsledky algebraického součtu sil. 9.Do stávajícího grafu necháme zakreslit tuto závislost součtu na čase. Výsledky měření:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Výsledky měření: Silové působení dvou siloměrů proti sobě

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Literatura: 1.RNDr. Milan Bwednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Široká, CSc., ing. Petr Bujok – Fyzika pro gymnázia, Mechanika 2. Fv_z%C3%A1kon

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/