VY_32_INOVACE_ Pa-PR_Celed Bobovite Mgr. Dita Papežová ZŠ Valašské Klobouky Čeleď Bobovité
Anotace: určeno pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ, seznámení s charakteristikou a zástupci čeledi bobovitých, aktivita žáků při řešení zadaných úkolů Autor: Mgr. Dita Papežová Datum zhotovení: březen 2013 Jazyk: čeština Očekávaný výstup: charakterizuje čeleď bobovitých, určí jednotlivé zástupce, chápe význam pro člověka SVP: žádné Klíčová slova: hrách, jetel Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: výklad, aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina: 7. ročník Celková velikost: 2,31 MB
Bobovité – vědecká klasifikace Říše: rostliny Oddělení: krytosemenné Třída: vyšší dvouděložné Řád: bobotvaré Čeleď: bobovité
Charakteristika -byliny, keře, stromy -plod = lusk -květ souměrný, koruna z pavézy, křídel a člunku -květenství hrozen nebo hlávka - listy : složené s úponky (k opoře)
Následující úkol řešte s pomocí učebnice nebo internetu. Co jsou to hlízkové bakterie a jaký mají pro bobovité rostliny význam? Co je to symbióza?
Odpověď: Hlízkové bakterieHlízkové bakterie žijí na kořenech bobovitých rostlin, kde váží vzdušný dusík a ten je dále pro rostlinu zdrojem bílkovin SymbiózaSymbióza je vzájemně prospěšné soužití dvou organismů a je to právě příklad hlízkových bakterií
Význam: luštěniny – hrách, fazol, čočka, sója olejniny – podzemnice olejná (savany) pícniny – jetel luční, j. plazivý, vikev, tolice vojtěška, bob setý, vlčí bob, … dřeviny – trnovník akát (medonosný) další byliny – hrachor, štírovník, čičorka, jehlice,…
Květ hrachoru: 1 pavéza, 2 křídla, 3 člunek
Průřez hlízkou sóje: kulovité útvary jsou bakterie Bradyrhizobium japoncum
S pomocí atlasu poznávejte vybrané zástupce. Jetel luční
Bob obecný
Cizrna beraní
Čičorka pestrá
Fazol obecný
Trnovník akát
Sója luštinatá
Následující úkol řešte samostatně písemně do sešitů. S vypracovaným řešením se dostavte k vyučujícímu, časový limit pro známku je 5 minut.
Řešení
Metodický list: Prezentace seznamuje žáky s čeledí bobovitých rostlin. Žáci řeší úkoly dle zadání, pracují samostatně nebo s internetem a učebnicí. Učitel popisuje obrázky a doplňuje zajímavé informace.
Použité zdroje : Citace obrazových materiálů: Kliparty MS office RASBAK. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HOWARD, Loisa. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ARTMECHANIC. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BOTBLN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ln0906a.jpg ln0906a.jpg STROBILOMYCES. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANSKE, Magnus. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BAUER, Scott. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: