Název školy: SŠEP Studénka. o. p. s. Autor: Ing. Libor Jedlička Název: VY_32_INOVACE_01_1.1_1.1.1 Téma: Podstata marketingu a internetu Datum ověření: DUM ověřen dne ve třídě 1. A Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují v materiálu s podstatou marketingu a základním rozdělením marketingu a s rozdíly Internetového marketingu. V pracovní části navrhnou svůj fiktivní výrobek a odpoví na otázky k tématu. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Soubor činností zaměřených na trh Soubor činností zaměřených na trh Základem je směna hodnot Základem je směna hodnot Realizace – alespoň dvě strany s neuspokojenými potřebami, ochota naplnit potřeby, navzájem o sobě vědí, mají něco směnitelného, obě strany získají nějakou hodnotu Realizace – alespoň dvě strany s neuspokojenými potřebami, ochota naplnit potřeby, navzájem o sobě vědí, mají něco směnitelného, obě strany získají nějakou hodnotu Propojení s Internetem – E-marketing – odlišný od klasického marketingu Propojení s Internetem – E-marketing – odlišný od klasického marketingu Podstata marketingu
Marketingové koncepce Výrobní – zvýšení příjmu obyvatelstva, snížení ceny, zboží pro bohaté kdokoliv Výrobní – zvýšení příjmu obyvatelstva, snížení ceny, zboží pro bohaté kdokoliv Výrobková – zákazní kupuje nejvyšší kvalitu Výrobková – zákazní kupuje nejvyšší kvalitu Prodejní – hromadná výroba, vše prodat, nevyrábět na zakázku Prodejní – hromadná výroba, vše prodat, nevyrábět na zakázku Marketingová – víc než jen prodej, zpětná vazba mezi trhem a výrobcem Marketingová – víc než jen prodej, zpětná vazba mezi trhem a výrobcem Sociální – shoda zákazníka a prodejce bez vyčerpání zdrojů a ohrožení lidstva Sociální – shoda zákazníka a prodejce bez vyčerpání zdrojů a ohrožení lidstva Gerilový – internetový marketing – kreativním přístup pro rychlé výsledky a efekt. komunikace díky inf. tech. Gerilový – internetový marketing – kreativním přístup pro rychlé výsledky a efekt. komunikace díky inf. tech.
Význam marketingu Prodej zboží Prodej zboží Snížení ceny Snížení ceny Zvýšení kvality Zvýšení kvality Snižování rizik Snižování rizik Technický pokrok Technický pokrok Vyšší zaměstnanost Vyšší zaměstnanost Povědomí o Corporate Identity Povědomí o Corporate Identity Široká nabídka (zboží/služby) Široká nabídka (zboží/služby) Marketingový výzkum Marketingový výzkum Marketingový mix (Product, Price, Promotion, Placement) (Customer value, Cost to the Customer, Convenience, Comumication) – 4P x 4 C Marketingový mix (Product, Price, Promotion, Placement) (Customer value, Cost to the Customer, Convenience, Comumication) – 4P x 4 C
Internet je globální počítačová síť, která má několik miliónů účastníků a která poskytuje různé služby, zejména přístup k hypertextovým odkazům, elektronickou poštu, audiovizuální přenos, přenos datových souborů a programů atd. Internet je volně organizovaná mezinárodní spolupráce propojených autonomních sítí, která umožňuje komunikaci připojených počítačů díky dobrovolnému přijetí a dodržování standardních protokolů a procedur. Internet nikdo nevlastní ani neřídí Gary Armstrong & Philip Kotler Definice Internetu
Gerilový marketing Zná své zákazníky Zná své zákazníky Pro prodej není rozhodující cena Pro prodej není rozhodující cena Produkty jsou odlišné od konkurence Produkty jsou odlišné od konkurence Nepoužívají se unfair triky prodeje Nepoužívají se unfair triky prodeje Jasný plán komunikace se zákazníky Jasný plán komunikace se zákazníky Dlouholetý zákazník ví co vše firma nabízí Dlouholetý zákazník ví co vše firma nabízí
Pracovní část Vyhledání výrobku na Internetu Název Název Image Image Vlastnosti Vlastnosti Varianty Varianty Související služby Související služby Obal a balení Obal a balení Životní cyklus Životní cyklus Inovace, nebo vývoj Inovace, nebo vývoj Cena Cena Podpora prodeje Podpora prodeje Distribuce Distribuce Nalezení substitutu Nalezení substitutu
Návrh nového zboží a dodavatele pro Výběr kategorie, nebo návrh nové Výběr kategorie, nebo návrh nové Volba cenového rozpětí zboží Volba cenového rozpětí zboží Výběr zboží Výběr zboží Vyhledání dodavatele Vyhledání dodavatele Zjištění ceny a dopravy Zjištění ceny a dopravy Zjištění souvisejících nákladů Zjištění souvisejících nákladů Zajištění popisu a fotodokumentace zboží Zajištění popisu a fotodokumentace zboží Určení koncové ceny zboží Určení koncové ceny zboží Návrh zviditelnění nového zboží Návrh zviditelnění nového zboží
Otázky k tématu Musí všechny firmy splňovat některou z marketingo- vých koncepcí? Musí všechny firmy splňovat některou z marketingo- vých koncepcí? Vyjmenujte několik výrobků a k nim jakou potřebu nebo přání zákazníka splňuje. Najděte jejich substituty. Vyjmenujte několik výrobků a k nim jakou potřebu nebo přání zákazníka splňuje. Najděte jejich substituty. Co si představujete pod pojmy: Co si představujete pod pojmy: - marketing je inovace - marketing znamená přátelskou atmosféru a úsměv - marketing je zaměření na určitou cílovou skupinu - marketing je komunikace
Použité zdroje: 1. SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005, 340s. ISBN JEDLIČKA, Libor. E-marketing. Přednáška Městská knihovna Studénka. [Online] , www: 2. JEDLIČKA, Libor. E-marketing. Přednáška Městská knihovna Studénka. [Online] , www: 3. KOTLER, Philip, ARMSTRONG, Gary. Marketing – 6. vydání. Grada, 2003, 864s, ISBN Spolupráce: Internetový obchod EleganceShop.cz Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost