1
Má svoji odbornou společnost v rámci ČLS JEP Má svoji subkatedru v rámci IPVZ Nemá svůj obor, jednotný systém vzdělávání RL Kvalifikace RL a dalších revizních zaměstnanců, úroveň znalostí a jejich rozvoj je v gesci jednotlivých zdravotních pojišťoven 2
Obecně v principu pravidel pro vzdělávání lékařů v ČR Nevhodnost vyžadovat specializační vzdělávání po všech RL Neochota MZ ČR pomoci vzdělávání RL a neznalost kompetencí RL „Rezervy“ na straně IPVZ Možná cesta? Zakotvit certifikovaný kurz pro RL do zákona Stanovit vzdělávací program, akreditovaná pracoviště, garanty - školitele zapojit ZP pod hlavičkou IPVZ ve spolupráci s OS Zakončení zkouškou, získání certifikátu jako zákonná podmínka pro výkon RL 3
Nepochybné kompetence: Schvalování úhrady zdravotní služby dle delegace zákona/vyhlášky/smlouvy Kontrola odůvodněnosti poskytnutí zdravotní služby Kontrola správnosti vyúčtování hrazených zdravotních služeb dle podmínek smlouvy a právních předpisů „Sporné“ kompetence (nemá RL v kompetenci): Prostá kontrola VTP, ordinačních hodin, podmínek bonifikace (AKORD, apod.), počtu lůžek Rozhodnutí o uplatnění revizních nálezů, o uplatnění regulačních srážek Posuzování postupu lege artis Rozhodování o nasmlouvání zdravotní služby (rozsahu P2) Zajišťování péče (hledám, nemám, potřebuji) Řešení stížností proti postupu při poskytování zdravotních služeb 4
Zdravotní politika státu - proklientský přístup ZP (informace z call center) Síť PZS, nastavení smluvních podmínek Chybějící odůvodněná diferenciace úhrad konkrétních služeb dle „kvality“ Pokřivený SZV, nesrozumitelný systém úhrad Ne vždy jasná a kontrolovatelná pravidla pro čerpání hrazené zdravotní služby Chybějící zdravotní osvěta, povinností PZS i pojištěnců Nevzdělanost zdravotníků (PZS) v pravidlech pro poskytování zdravotních služeb a jejich úhrady 5
Nízká prestiž RL na půdě plátců i v odborné veřejnosti Nereálná očekávání zaměstnavatelů Pracovní náplně Nedostatek RL – přetíženost, ale i snižování nároků na vzdělání, praxi, schopnosti, … Malá ochota RL se kontinuálně vzdělávat (věk), učit se nové věci 6
Neochota PZS respektovat pravidla (obecný fenomén) Základní neznalost pravidel pro poskytování a úhrady Neznalost kompetencí RL (ZP) Snaha o individuální prolamování pravidel či o změnu rozhodnutí RL Komunikační (ne)dovednosti RL, odborné znalosti RL Hodnocení práce RL ze strany vedení ZP při komunikaci s PZS nebo jejich zástupci 7
Nový systém vzdělávání, včetně komunikačních a prezentačních dovedností Začít u sebe – větší pokora, trpělivost, ochota se vzdělávat, umět komunikovat a naslouchat Usilovat o společenskou a odbornou prestiž, vzájemná podpora, angažovanost Osvícenost a podpora na straně zaměstnavatelů 8
Zdar naší konferenci 9