Souhrnná zpráva Konzultační středisko rozvoje a řízení lidských zdrojů v MSP na území hl. m. Prahy Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Základní údaje o projektu Název projektu: Konzultační středisko rozvoje a řízení lidských zdrojů v MSP na území hl. m. Prahy Číslo projektu CZ / /0333
Základní cíl projektu Zlepšit úroveň odborných znalostí a dovedností i úroveň informovanosti zaměstnanců a zaměstnavatelů, především malých a středních podniků a začínajících podnikatelů, vytvořením a aktivitami konzultačního střediska rozvoje a řízení lidských zdrojů při Regionální sekci Klubu personalistů ČR. Tím zároveň přispět k zavádění standardních a transparentních způsobů řízení lidských zdrojů a ke zvyšování konkurenceschopnosti a adaptibility MSP.
Klíčové oblasti aktivit Obecné poradenství, zaměřené zejména do oblasti lidských zdrojů – kromě „klasických témat“ i další (problematika trhu práce, zaměstnávání absolventů škol, osob se ZPS…) Podpora RS KPČR pro P a Sč kraj: tým spolupracovníků-konzultantů, training dovedností v oblasti poradenství, rozvoj spolupráce s orgány veřejné i státní správy (ÚP, ŽÚ v Praze).
Zapojené podniky a organizace Příjemce podpory: KP ČR, o.s. – Regionální sekce pro Prahu a Sč kraj Partneři projektu: PERSONNEL Service, s.r.o. Svaz průmyslu a dopravy ČR
Řídící komise a Realizační tým Řídící komise Ing. Jaroslav Berka Ing. Milan Beneš Mgr. Bohdana Vybíralová Mgr. Ivan Paul Realizační tým Ing. Milan Beneš Mgr. Bohdana Vybíralová Ing. Ing. Jaroslav Berka Jana Beranová
Schéma řízení projektu Řídicí komise Partneři Realizační tým MSP - potřeby Administrativa Specialisté - konzultantiKONZULTACE pro MSP Závěry – hodnocení - náměty různé typy
Ověřované typy konzultací – původní záměr Skupinové konzultace – praktické semináře: - 10 základních bloků 10 SK - na základě ankety – rozšíření další 3 SK - přihlašování Individuální konzultace: - po celou dobu - sjednávání - operativnost (i využití ové komunikace) Konzultační dny předem vypsané na určitý tematický okruh: - 5 předem vypsaných - podmínky účasti (přihláška + problém k řešení)
Vytvoření systému poradenských a informačních služeb Vytvoření týmu expertů –konzultantů (z velkých podniků, specialistů – odborníků) Trénink konzultantů/lektorů v prezentačních a konzultačních dovednostech Obsahová, metodická a didaktická příprava seminářů a konzultací Získání, projekt a vybavení konzultační místnosti pro konzultace individuální nebo v menší skupině Zajištění místnosti pro skupinové konzultace
Vytvoření týmu expertů Ing. Monika Bartoníčková, MBA Miloslav Čech Mgr. Liběna Chmelařová Ing. Stanislav Lidmaňský PhDr. Ludmila Süssová Ing. Jarmila Jiříčková Ing. František Medřický Ing. Lucie Světlíková Bc. Kateřina Švábenická Mgr. Bohdana Vybíralová Vladimír Vokroj Ing. Jaroslav Berka Ing. Vladimír Kubát Ing. Milan Beneš
Trénink lektorských dovedností Výběrové řízení SMARTER Training & Consulting s.r.o. Absolvovalo 11 účastníků (8+3) Facilitační a koučovací dovednosti I: II: Certifikáty
Publicita projektu - cíle Hlavní cíle: Získání členů cílové skupiny - MSP Prezentace projektu, ale i Konzultačního střediska RS KPČR pro MSP Informovanost i v dalších regionech ČR (diseminace – seminář MSRS, Kolegium MSRS, RS-SZ) – možné využití i jinde
Publicita projektu - nástroje Webové stránky KPČR ( a Regionální sekce pro Prahu a Sč. kraj ( Informační letáky Články v časopisech, regionální noviny MČ města Prahy Osobní (individuální) prezentace
Publicita projektu – www stránky
Obsahová, metodická a didaktická příprava – tématické okruhy– 10 základních oblastí 1. PP legislativa - klíčová témata zákoníku práce a jejich praktické uplatňování - problémy a rizika: PhDr. Ludmila Süssová 2. Politika zaměstnanosti a trh práce –Ing. František Medřický 3. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci – Miloslav Čech 4. Pracovní vztahy (kultura, loajalita, kázeň) - Bc. Kateřina Švábenická 5. Vzdělávání a rozvoj – Ing. Monika Bartoníčková 6. Motivace – Mgr. Liběna Chmelařová (Gennertová) 7. Odměňování zaměstnanců - peněžní i nepeněžní formy, mzdové systémy – Ing. Stanislav Lidmaňský 8. Ekonomika podniku a Zaměstnanecké výhody - Ing. Lucie Světlíková a Ing. Jarmila Jiříčková 9. Organizování, plánování a marketing pro MSP – Vladimír Vokroj 10. Personální a mzdová agenda pro MSP – Ing. Jaroslav Berka
Obsahová, metodická a didaktická příprava skupinových konzultací Základní témata + podrobné rozčlenění - RT Úpravy ve spolupráci s vybranými specialisty, „lákavé“ názvy témat, termíny Ke každému tématu 1 skupinová konzultace-praktický seminář - cca po 4 hodinách Obsah: základní teoreticko-praktická část Trénink facilitačních a koučovacích dovedností Vytvoření pozvánek, přihlášek – rozesílání, www,… Anketa mezi zapojenými podniky: rozšíření skup. k.
Cílová skupina – zapojené MSP Celkem zapojených MSP 41 Celkem zapojených MSP 41 Počet zam.Poč.podnikůPrům. počet zam. Počet zam.Poč.podnikůPrům. počet zam. 1 – – – – – –
Zapojené MSP – účastníci konzultací Konzultace počet konz. počet osob individuální 4343 skupinové (+KD) Celkem zapojených fyzických osob 212
Obsahová, metodická a didaktická příprava skupinových konzultací - praktických seminářů Místo konání skupinových konzultací ORCO (MBC) Argentinská 38, Praha 7 (jednací místnost – „auditorium“) (jednací místnost – „auditorium“) Individuální konzultace a konzultace v rámci konzultačních dnů Doba konání konzultací (kromě individuálních) vždy od 14:00 do cca 18:00 hodin
Uskutečněné skupinové konzultace – praktické semináře Ekonomické aspekty podnikání MSP a daně (Světlíková) + Zaměstnanecké výhody a daně (Jiříčková) Politika zaměstnanosti a trh práce – jaké může mít MSP výhody ze spolupráce s úřady (Medřický) Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v MSP – co se změnilo v souvislosti s platností nového ZP (Čech) Pracovní vztahy „zaměstnavatel - zaměstnanci“ v MSP (Švábenická) Organizace a strategie MSP, Marketing – součást řízení MSP (Vokroj) Motivace zaměstnanců – k vyšší výkonnosti, ke kvalitě,….. (Gennertová) Odměňování zaměstnanců I – peněžní i nepeněžní formy…. (Lidmaňský)
Uskutečněné skupinové konzultace – praktické semináře - pokračování Agenda BOZP v malém a středním podniku – co a jak musí MSP vést v této oblasti (Čech) (dodatečně vyžádané téma) Pracovní právo I – klíčová témata nového ZP a jejich praktické uplatňování (Süssová) Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců – jeho realizace, financování.. (Bartoníčková) Efektivnější řízení výkonnosti vašich lidí ve firmě a firmy (Švábenická) Vedení personální a mzdové agendy v MSP I – způsoby, povinnosti (Berka) Dodatečně zařazené: Odměňování zaměstnanců II - druhy dohod, další pracovní poměry a změny pracovního zařazení (Lidmaňský) Vedení personální a mzdové agendy v MSP II – nutná agenda, outsourcing, daně z příjmu, odvody, kontroly (ÚP, FÚ, PSSZ, ZP) (Berka) Pracovní právo II – porušování pracovních povinností a odpovědnost za škodu (Süssová)
Uskutečněné skupinové konzultace – praktické semináře - pokračování - Jednotná grafická úprava pozvánek s programem a dalšími údaji - Způsob zveřejňování - Přihlašování (přihláška: , fax, telefon)
Vyhlášené konzultační dny čdatumokruhnázev-téma , 11:00 Vztahy: Zaměstnavatel- zaměstnanci Komunikace, hodnocení, pracovní náplně, zvyšování a hodnocení pracovního výkonu atd , 14:00 MSP na trhu práce + Včetně: zaměstnávání cizinců, zaměstnávání osob ZPS Bezpečnost a ochrana při práci + nutné předpisy Orientace zejména na malé a střední podniky, z hledisek co musí, mají a nemusí dělat v této oblasti Pracovní právo I Široké spektrum otázek – proto nutno předem specifikovat Bezpečnost a ochrana při práci + nutné předpisy Orientace zejména na malé a střední podniky, z hledisek co musí, mají a nemusí dělat v této oblasti 6?? Odměňování a motivace zaměstnanců Způsoby, výhody a nevýhody jednotlivých způsobů, daňová problematika v souvislosti se zaměstnaneckými výhodami 7?? Vedení personální a mzdové agendy v MSP Povinnosti při vzniku PP, ochrana osobních údajů, povinné evidence, archivace,…. 8?? Pracovní právo II Porušování pracovních povinností X pracovní kázně
Vyhlášené konzultační dny Prac.vztahy2 Trh práce6 Bezpečnost (2x)10 PP legislativa5 - Původní záměr na ověření: 8 KD - Podmínky: definované (přihláška + problematika ke konzultování - Vyhlašování: www, direct-mail, telefon - Zhodnocení + odstoupení od původního počtu anketa SK - ?? Příčiny menšího zájmu
Anketa – témata pro rozšíření počtu SK
Moduly skupinových konzultací - účast
Hodnocení skupinových konzultací – praktických seminářů ze strany účastníků Písemné hodnocení prováděno ve všech případech u skupinových konzultací prostřednictvím hodnotících formulářů Výsledky + náměty – lektorům a ŘK Výsledky (od 1 do 5): většinou velmi dobré „známky“: 1, občas 2, ojediněle 3
Hodnocení skupinových konzultací č.jméno lektora obsah tématu úroveň materiálů odborná úroveň lektora schopnost lektora zaujmout zapojení účastníků celkový průměr 1. Čech Miloslav 1,01,1 1,71,2 2. Chmelařová Liběna, Mgr. 1,31,9 2,01,41,7 3. Jiříčková Jarmila, Ing. 1,2 1,0 1,2 Světlíková Lucie, Ing. 4. Medřický František, Ing. 1,01,41,0 1,61,2 5. Lidmaňský Stanislav, Ing. 1,01,11,01,11,61,2 6. Berka Jaroslav, Ing. 1,31,5 1,82,21,7 7. Bartoníčková Monika, Ing. 1,01,31,01,11,51,2 8. Süssová Ludmila, PhDr. 1,42,11,6 1,4 9. Švábenická Kateřina. Mgr. 1,11,51,11,21,11,2 10. Vokroj Vladimír 1,41,61,21,11,3 Organizační zajištění 1,1
Z konzultací
Průběh individuálních konzultací po celou dobu řešení projektu oblíbená forma často následně po uskutečněné skupinové konzultaci způsoby sjednávání práce s konzultanty – specialisty trvání jednotlivých konzultací vyhodnocování ze strany RT
Individuální konzultace - souhrn
Individuální konzultace - témata
Skupinové konzultace - souhrn
Uskutečněné konzultace - souhrn
Souhrnné zhodnocení - cíle Hlavní cíl: Zlepšit úroveň odborných znalostí a dovedností i úroveň informovanosti zaměstnanců a zaměstnavatelů, především malých a středních podniků a začínajících podnikatelů, vytvořením a aktivitami konzultačního střediska rozvoje a řízení lidských zdrojů při Regionální sekci Klubu personalistů ČR. Tím zároveň přispět k zavádění standardních a transparentních způsobů řízení lidských zdrojů a ke zvyšování konkurenceschopnosti a adaptibility MSP. SPLNĚN
Souhrnné zhodnocení - výsledky Existuje pilotně ověřený systém poskytování konzultací MSP v oblastech LZ, dále aplikovatelný Skupina MSP, která se seznámila s možnostmi využívání cest ke zvyšování svých odborných znalostí i dovedností i řešení praktických problémů formou konzultací s odborníky-specialisty Regionální sekce KPČR jako zdroj informací s vytvořenou základní skupinou lektorů – specialistů v oblasti ŘLZ i dalších oblastí řízení MSP Webové stránky RS KPČR, jako pravidelný a dnes již řadou MSP vyhledávaný zdroj informací o odborných aktivitách
Souhrnné zhodnocení - výstupy Vypracované a pilotně ověřené základní materiály – obsahová, metodická a didaktická příprava skupinových konzultací – praktických seminářů v 10 klíčových oblastech Tým zkušených expertů –konzultantů pro různé typy konzultací Konzultační středisko pro MSP v rámci činnosti Regionální sekce KPČR, o.s. Zájem i v dalších regionech: vytvoření konzultačních středisek
Získané zkušenosti Zapojení zástupců cílové skupiny do přípravy náplně projektu Zatím nedostatečná znalost a zkušenost MSP s využíváním projektů EU a z toho pramenící náročnost na jejich získání pro zapojení do podobných projektů Žádané formy: skupinové konzultace obecně zaměřené, individuální konzultace Konzultační dny – forma, která potřebuje určitý čas a praktické zkušenosti Původně neočekávaná veliká administrativní náročnost (spojená s organizováním) Potřeba jistého finančního zázemí řešitele pro zajištění průběžného financování projektu
Děkujeme Vám za pozornost a těšíme se na Vaše náměty a připomínky v diskusi