Co je energie? Pro mnohé různé míry abstrakce můžeme odpovědět jako a)Zachovací veličina, jejíž existence plyne z požadavku invariance fyzikálních zákonů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Advertisements

Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 3.Přednáška BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Opakování Termodynamiky Fyzikální praktikum 2.  Termodynamika – nauka o zákonitostech přeměny různých forem energie v makroskopických systémech složených.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Elektrotechnická měření Dimenzování sítí nn - PAVOUK 2.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Seminář o stavebním spoření
Účinnost různých systémů ukládání elektrické energie
Základy automatického řízení 1
Termika – Fotovoltaika
Výroba elektrické energie - obecná část
Proudové chrániče.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Základy rovnovážné termodynamiky
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výpočet tepelného schématu RC oběhu s přihříváním páry.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Ropa.
Snížení nákladů na vytápění budov
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
„Svět se skládá z atomů“
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
VYTÁPĚNÍ MÍSTNÍ, ÚSTŘEDNÍ, DÁLKOVÉ, CZT vypracovala: Ing
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Molekulová fyzika 3. prezentace.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
1. skupina PS: Vodík Izotop H D T Výskyt: 89 % vesmír;
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Kvadratické nerovnice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
(a s Coriolisovou silou)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
VY_32_INOVACE_20 22 ÚČINNOST autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Kalorimetrie měření tepla
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Jak postupovat při měření?
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
Měrná tepelná kapacita látky
Ondřej Kudláček Princip tokamaku
Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Molekulová fyzika Vlhkost.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Co je energie? Pro mnohé různé míry abstrakce můžeme odpovědět jako a)Zachovací veličina, jejíž existence plyne z požadavku invariance fyzikálních zákonů při posunu v čase b)Veličina zachovaná spolu s hmotností, tj. známé

Co je energie? c)Veličina spojitě související s časem, nebo „čas jsou peníze“ a za energie platíme d)Michail Lomonosov, James Prescott Joule, atd.

Co je energie? Pro nás je podstatné: I.Zachovává se II.Jde o abstraktní pojem III.Abstraktní pojem si zprostředkujeme pomocí jiných pojmů různé míry abstrakce Rozlišujeme druhy či formy energie – Tepelná, fotonů, kinetická, potenciální energie atomů v krystalové mřížce, atd.

Co znamená „zachovací“ a různé formy? Chcete se dostat z Pece pod Sněžkou na Sněžku – Potřebujete energii a podle současných poznatků to nelze ošidit – Máte-li málo síly, použijete převodovku nebo kladkostroj – Budete muset vícekrát otočit kladkou nebo táhnout delší kus lana – Práce potřebná na změnu vaší potenciální energie prostě nějak vykonat musíme

Co znamená „zachovací“ a různé formy? Můžeme využít vlastní (lidské) energie – Chemická energie z potravy koná práci ve svalech Použít chemickou energii reakce benzínu s kyslíkem – Výroba tepelné energie a tu poté v motoru přeměněnou v mechanickou práci Nafouknutý héliový balón

Výkon a energie Výkon versus energie a vztah mezi nimi Okamžitý výkon = Průměrný výkon přes krátký čas

Účinnost Pravděpodobně se vám nepodaří využít veškerou energii tak, jak budete chtít, pak hovoříme o účinnosti Účinnost více dějů za sebou – Když n-krát přeměníme nějakou energii, aby následně n-krát byla ta naše, kterou chceme.

Účinnost Energie je zachovací, vstupní energie se nezmizí, jen se přemění i v něco, co nechceme Reálné a teoretické účinnosti přenosů a přeměn jsou velmi různé

Účinnosti přenosů a přeměn energií

Příklady účinností

Příklady velikosti energie

Izolace potrubí

Izolace potrubí

Energie vs. výkon

Energie vs. výkon IV.Častý případ, kdy vstupní energie je ELEKTRICKÁ ENERGIE – Rovnoměrné zatížení (tzn. práci s konst. výkonem) Zpravidla z hlediska elektrických ztrát nejvýhodnější – Příklad, kdy musím dodat nějakou energii

Energie vs. výkon – Platí: – Případ α

Energie vs. výkon – Případ β

Energie vs. výkon – Tyto ztráty mohou být malé – Jednoduše udělám odhad pro rovnoměrné a nerovnoměrné zatížení Transformátorů, rozvodů, motorů … Jsou to hlavní el. Ztráty – El. Spotřebiče (pokud mohu) zatěžuji rovnoměrně

Entalpie V.Úniky médii daných parametrů – Co je to Entalpie? – Pokud nám uniká někde nějaké médium, pak uniklá ztracená energie bude rovna – Při únicích médií je kinetická energie unikajícího média zpravidla zanedbatelná  Při trvalých únicích paliva – V případech kdy bude významná kinetická energie unikajícího média si jistě všimnete a budete jí řešit (ale ne kvůli energii)

Entalpie – Pro tuto „energii v médiu, co není kinetická“ máme pojem entalpie – Kinetickou energií zanedbáme − havárie neřešíme kvůli úsporám energie

Entalpie – Pro lajky: Vnitřní energie − můžu s ní topit nebo ohřívat − např. využití kondenzace syté páry a pak ochladit kondenzát − médium se „někam tlačí“, může pohánět píst nebo turbínu, v podstatě konat mechanickou práci

Energie Ještě pár slov o energii: – Energii nejde definovat jednoznačně – Např. pro potenciální energii musíme říci odkud měříme h aby platil vztah – Nepoužíváme záporná čísla, probereme v místě, jak se můžeme ocitnout nejhlouběji (dno studny, podlaha apod.) – Podobně pro teploty musíme smluvně zvolit, kdy je např. entalpie vody nulová

Měrná en talpie – Z čistě praktických důvodů zavádíme tzv. měrnou entalpii – Měrná entalpie nám vlastně říká: „Jak je entalpie koncentrovaná“

Měrná en talpie – Z praktických důvodů volíme například – Takže pro bude záporné Ve výpočtech to není problém Jde ve výsledku o změny V případě teploty může jít o představu „jakou nejmenší teplotu má médium, které mám neomezeně k dispozici“

Jak zjistit měrnou entalpii h? Bereme hladinupro a)Kapalné médium, které jsme netavili (například voda) b)Vodní pára daných parametrů – Z tabulek nebo tzv. termografických diagramů – Technický inženýr je schopen jí zjistit – Počítá se nedobře, obsahuje teplo k vypaření apod.

Důležité porovnání  Měrná entalpie páry je vždy mnohem větší než měrná entalpie kapalné vody  Únik páry je vždy větší energetická ztráta, než únik stejného množství vody

Příklady na vodu a páru a)Uniká 0,2kg vody/min. při tlaku p=10 5 Pa a teplotě T=90°C – Ztracená energie b)Uniká 0,2kg vody/min. při tlaku p=300MPa a teplotě T=90°C – Ztracená energie

Příklady na vodu a páru c)Uniká 0,2kg syté páry/min. při tlaku 0,3MPa – Entalpie zjistit z h-s diagramu – Ztracená energie

Voda vs. pára Z energetického hlediska má cenu sledovat jen vodu (jako páru či horkou vodu) Je možné, že bude unikat vzduch nebo jiné chemikálie, ale to se z havarijního hlediska opraví hned, úniky stlačeného vzduchu znamenají ale větší spotřebu energie kompresory

Úspory peněz Energie x čas x peníze Více tepla → méně elektřiny Kompresory – Chceme tlak, ne teplotu Rekuperace a odpadní teplo Chlazení Vždy odebírám i dodávám teplo

Točivá redukce

Využití odpadního tepla Využití odpadního tepla je v principu jednoduché – Lze ho přeměnit zpět na elektrickou energii

Úspora „dražší“ energie Využití „horší“ energie k úspoře „dražší“ – Snížíme příkon motoru, když ohřejeme médium na a tím snížíme její viskozitu

Děkuji vám za pozornost