MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené algebraické výrazy
Advertisements

Rovnost, rozšiřování a krácení.
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Rozšiřování a krácení zlomků
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Milan Hanuš PŘEHLED UČIVA Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Užití goniometrických funkcí
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
VY_42_INOVACE_87_ZÁKLADNÍ TVAR ZLOMKU Jméno autora VMIng. Miroslava Lačná Datum vytvoření VMčerven 2011 Ročník použití VM7. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
DRUHá a třetí odmocnina
Vlastnosti násobení a dělení
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Co mají společného zlomky
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Základní škola Čelákovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Vy_32_Inovace_04_Rozšiřování lomených výrazů
MATEMATIKA Poměr, úměra.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Lomené algebraické výrazy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III _Operace_s_realnymi_cisly Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: I. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Se zlomky jste se seznámili již na základní škole. Protože se velmi často používají v praxi, připomeneme si, jak se s nimi počítá. Př.: Z obrázků je vidět, že zlomky představují stejné časti obdélníku, to znamená, že platí:

Je zřejmé, že zlomkyvzniknou ze zlomku tak, že čitatele i jmenovatele daného zlomku vynásobíme dvěma, třemi a čtyřmi. Platí tedy: Hodnota zlomku se nezmění, vynásobíme-li jeho čitatele i jmenovatele stejným nenulovým číslem. Této úpravě říkáme rozšiřování zlomků. Př.: Rozšiřte zlomky podle zadání:

Př.: Podobně platí i pro dělení: Hodnota zlomku se nezmění, vydělíme-li jeho čitatele i jmenovatele stejným nenulovým číslem. Této úpravě říkáme krácení zlomků. Zkraťte dané zlomky na Zlomek je v základním tvaru, jestliže jeho čitatel a jmenovatel jsou čísla nesoudělná (kromě jedničky nemají společné dělitele). základní tvar.

Př.: Uveďte příklad:

Př.: Doplňte vhodná čísla za proměnnou a, aby platila rovnost: Př.: Vyjádřete zlomkem, jakou částí celku jsou následující hodnoty:

! Chceme-li zjistit, který z daných zlomků je větší, upravíme tyto zlomky vhodným rozšířením nebo krácením tak, aby měly společného jmenovatele. Větší zlomek je potom ten, který má po úpravě většího čitatele. Př.: Řešení: Zlomky převedeme na společného jmenovatele (60) a čitatele porovnáme. Druhý automat má největší výkon, protože na opracování součástky potřebuje nejkratší čas, nejmenší výkon má třetí automat.

Př.: Porovnejte zlomky a smíšená čísla a seřaďte je vzestupně:

Př.: Řešení: Nejdál to má do školy Zuzana a nejblíž Petr.

Anotace: Tato prezentace slouží k procvičení a upevnění základních znalostí a dovedností pří počítání se zlomky. Žáci využívají krácení a rozšiřování zlomků, porovnávají zlomky podle velikosti, převádí zlomky na základní tvar. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, 1. vydání 2002, Prometheus, ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová RNDr. Peter Krupka, Ph.D.: Matematika pro střední školy – 1. díl, 1. vydání 2012, DIDAKTIS, ISBN