Participace + intencionalita = podnětné vzdělávání Když se ze spotřebitelů stanou spolutvůrci Mgr. Silvie Čermáková Muzeum Vysočiny Jihlava
Jak to začalo Muzeum dosud v rámci edukace nabízelo: Standardní frontální přednášky Přednášky a programy s pracovními listy a využitím expozic Externí programy
O projektu: Doba konání: měsíc září 2014 Místo konání: město Jihlava ulice, kavárna, muzeum Pořadatel: Muzeum Vysočiny Jihlava
Co v tom bude? Mp3 průvodce Pocitová mapa historického centra jako performační prvek Bannery v ulicích evokující sušící se prádlo … a vícežánrové Soboty na dlažbě Procházky a vyprávění Úplně živý průvodce
divadlo četba vzpomínky vyprávění zpěv hudba procházky Sobota na dlažbě A hlavně: příjemná setkání! Káva, čaj
Kdo asi bude náš návštěvník? Náš způsob propagace? Proč to stojí za to? Středoškolák nebo vysokoškolák Plakáty, letáky, pozvánky Produktivního středního věku let Žije v Jihlavě Není stálým či pravidelným návštěvníkem muzea Regionální rozhlasové stanice Facebook Regionální tisk Co umí projekt sám? Bannery v ulicích Tištěný průvodce MP3 průvodce Úplně živý průvodce Pocitová prformační mapa Příjemně strávená sobotní odpoledne Fakta i pověsti o jihlavské historii, jak vám je ještě nikdo nevyprávěl Objevíte místa, kterých jste si zatím nevšímali Obnovená tradice oblíbených historických vycházek
…my to tedy zkusíme!
Co už bylo
STUDENTI O tom byl celý příspěvek… MĚSTO Propagace Obyvatele se vztahem k místu, kde žijí Oživení prostoru – ulic MUZEUM Nový typ akce – KOMUNITNÍ+RODINNÁ Způsob, jak přenést regionální historii do ulic a pře práh muzejních vrat. Vstřícnou image – snížení prahu + muzeum jako příležitost k setkávání = nová kvalita v komunikaci s návštěvníkem Nové příznivce – nové lidi, kteří vědí, kde muzeum je. Nominace do ankety Zlatá jeřabina za kulturní počin 2014 – místo 25, ale za první ročník a počet účastníků je dobré, že to stálo za nominaci. A poslední jsme nebyli ÚČASTNÍK-DIVÁK Zatím se zúčastnila každý rok asi stovka lidí. vtipné minidivadlo kávu, čaj s sebou, půjčovnu pláštěnek a deštníků vždy nějakou pozornost vztahující se k tématu, komentovanou procházku, historické informace, všimne si dosud přehlíženého, souvislostí, proměny reálných míst sblížení, sdílení, vztah Co z toho máme?
Instalace, která zkusí vrátit původní „prádlo“ do ulic = spolutvůrci KOLEMJDOUCÍ a GALERIE Spolupráce s DAMU = spolutvůrci HERCI Spolutvůrci STUDENTI UČITELÉ MĚSTO MUZEUM ÚČASTNÍCI Kdo a jak participuje? Inovace 2016:
Co chystáme? Interaktivní performanční instalace Inovace stávajících divadelních představení V plánu je bližší kontakt se regionálními umělci a literaturou Každý ročník by měl přinést něco nového
další spolupráce se SUPŠ Helenín: testují např. nového interaktivního průvodce expozicemi další rozvinutí interaktivního průvodcovského programu v ulicích – ŠPANĚLSKÝ MAHLER PROJEKTOVÉ DNY s Gymnáziem Jihlava - šoa další uchopení spolupráce s OGV – PŘÍMĚSTSKÝ TÁBOR Léto bez koruny – spolupráce s nízkoprahovým centrem (jiný typ volnočasové edukace) Rozvíjíme potenciál aneb co máme v rukávu Další specifické typy spolupráce: Klíčové kompetence? Podpora a rozvíjení klíčových kompetencí: k učení, komunikativní, sociální a personální
Mgr. Silvie Čermáková Muzeum Vysočiny Jihlava Děkuji za pozornost