Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec. 17.listopadu 1197 VY_32_INOVACE_CESTOVNÍ_RUCH.06-20
Učební text slouží k prezentaci oblasti řízení a organizací v České republice. Seznámí žáky se stupni řízení cestovního ruchu v našem státu.
* Ministerstvo pro místní rozvoj ( - Pověřeno výkonem státní správy v oblasti cestovního ruchu Hlavní činnosti: * návrhy příslušných právních norem * Tvorba a realizace programů na rozvoj cestovního ruchu (včetně projektů dle operačních programů z EU) * Koordinace ostatních orgánů cestovního ruchu
* Získávání a rozdělování finančních prostředků pro rozvoj cestovního ruchu * Sledování a analýza statistických údajů o cestovním ruchu Př.: Zaměření Státního programu podpory cestovního ruchu: ruch/Cestovni-ruch/Programy-Dotace/Narodni-program- podpory-cestovniho-ruchu-(
* Podřízená organizace Ministerstvu pro místní rozvoj * Odpovědná za propagaci České republiky jako turistické destinace ve světě Hlavní aktivity: Účast na propagačních akcích CR (veletrhy – veletrh CR v Londýně, Poznani, Lipsku, Amsterdamu, Vídni, výstavy, filmové festivaly zaměřené na CR)
* Poskytování informací o ČR u nás i v ČR – v zahraničí prostřednictvím zastoupení např. v Německu (Deutsche Zentrale für Tourismus), Mizozemí, Itálii, Francii, Japonsku, USA * Organizuje pobyty pro novináře (cíl přiblížit atraktivity cestovního ruchu České republiky co největšímu počtu zahraničních návštěvníků * Podpora ucelených projektů v ČR (Cesta po hradech apod.) * Vydává propagační materiály o ČR
* ČCCR vyhlásila 5 témat pro propagační prezentace: * 1) Kouzlo hradů a zámků * 2) Zdravá a aktivní dovolená * 3) Zlatá Praha * 4) Lázně – místo oddychu a potěšení * 5) Církevní památky a poutní místa
1) Regionální orgány státní správy - Na úrovni krajských úřadů a jednotlivých městských a obecních úřadů (Odbory cestovního ruchu – úkolem je propagace daného regionu) 2) Orgány samosprávy CR - Na nejvyšší úrovni - Poslanecká sněmovna – Podvýbor pro propagaci ČR v zahraničí a Podvýbor pro obchod a cestovní ruch 3) Komise cestovního ruchu - Na úrovni krajů měst a obcí
4) Regionální, občanská sdružení v cestovním ruchu - utvořena spojením několika měst, obcí, podnikatelských subjektů – účel: podpora CR v dané oblasti Sdružení působí: a) ve vymezeném územním regionu ČR (Region Vysočina) b) Ve vymezené profesní oblasti (Klub českých turistů, Sdružení lázeňských míst) c) Ve vymezeném nadnárodním regionu (Euroregion Šumava)
* 5) Informační centra - Subjekty cestovního ruchu – prvotní informace pro návštěvníky – propagace dané lokality Dělení infocenter: Kategorie A – celorepublikové infocentrum Kategorie B – oblastní infocentrum Kategorie C – místní celoroční infocentrum Kategorie D – sezonní infocentrum
6) Profesní sdružení cestovního ruchu - Působí v oblasti služeb a) Ubytovací a stravovací (Národní federace hotelů a restaurací) b) Informačních (Asociace turistických informačních center) c) Dopravních (Společenství autodopravců Čech a Moravy) d) Cestovních kanceláří (Asociace cestovních kanceláří ČR)
* DROBNÁ, Daniela, Ing., MORÁVKOVÁ, Eva, Ing., Cestovní ruch pro střední školy a pro veřejnost, Fortuna Praha 2004, ISBN