Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché
Škola: Základní škola Kladno, Vodárenská 2116 IČ: Autor: Mgr. Jaroslav Feřtek Předmět: Český jazyk 6. ročník Anotace: Určeno především pro zopakování základů větné skladby, kterou žáci znají už z nižších ročníků. Prezentace je také prostředkem k navazujícímu učivu – skladební dvojice, rozvíjející větné členy a v neposlední řadě grafické znázornění věty jednoduché. Účelem je pomoci žákům pochopit logiku stavby věty a vzájemné závislosti větných členů při využití grafické názornosti. Na začátku prezentace je krátké cvičení na shodu přísudku a podmětu (ZVČ). Na ně navazuje obecná charakteristika VČ. Poté se na příkladu věty jednoduché demonstrují skladební dvojice s odpovídajícími otázkami. Nakonec přichází grafické znázornění celé věty. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní informace
Metodický pokyn Popis práce s materiálem Materiál je určen pro frontální práci s interaktivní tabulí a následně s tablety Přílohy Didaktická příprava pro hodinu s využitím ICT – Větná skladba, grafický rozbor věty jednoduché Očekávání a cíle Zopakovat a procvičit s žáky učivo o podmětu a přísudku, připomenout skladební dvojice (včetně adekvátních otázek), demonstrovat logiku větné skladby a principy pro grafické znázornění věty jednoduché
Doplň koncovky (-i/-y/-a): V zahradě pobíhali psi a zuřivě štěkali. psi Děvčata trhala jahody a maliny. děvčata Hoši raději hráli fotbal. hoši Maminky jim zatím vařily něco k obědu. maminky Opřená jen tak o zeď tam stála jejich kola. kola
Doplň koncovky (-i/-y/-a): V zahradě pobíhali psi a zuřivě štěkali. psi Děvčata trhala jahody a maliny. děvčata Hoši raději hráli fotbal. hoši Maminky jim zatím vařily něco k obědu. maminky Opřená jen tak o zeď tam stála jejich kola. kola
Pravidlo o shodě přísudku a podmětu: Podmět je: a)rodu mužského životného přísudek s koncovkou –i b)rodu mužského neživotného přísudek s koncovkou –y c)rodu ženského přísudek s koncovkou –y d)rodu středního přísudek s koncovkou –a
Přísudek a podmět – základní větné členy (ZVČ) Přísudek : jádro věty = nositel děje nebo stavu, obvykle je vyjádřen jedním nebo více slovesy, může být vyjádřen i podstatným či přídavným jménem, případně citoslovcem. Podmět: označuje nositele děje nebo stavu = je vždy v 1. pádu (Kdo, co?). Nejčastěji je vyjádřen podstatným jménem nebo osobním zájmenem. Může být též nevyjádřený (odvoditelný z tvaru přísudku, známý z předchozího textu). Podmět a přísudek tvoří základní skladební dvojici (holou větu).
Rozvíjející větné členy (RVČ) Kromě základních větných členů se ve větě obvykle vyskytují také další slova, další větné členy. Říkají něco víc o různých vlastnostech podstatných jmen ve větě (jaká jsou) a o okolnostech děje – kde, kdy, jak, proč se co odehrává. Těmto slovům říkáme rozvíjející větné členy. POZOR! Větnými členy nejsou samostatně předložky (pouze se jménem nebo s číslovkou), spojky a částice.
Skladební dvojice Náš soused staví od pátku na dvoře novou kůlnu. Vytvoř skladební dvojice a přiřaď k větným členům značku nebo otázku. nášsoused stavíod pátkuna dvořenovou kůlnu Kdy ? Jaký ? Př Po Jakou ? Kde ? Koho, co ? soused staví
Skladební dvojice - řešení Náš soused staví od pátku na dvoře novou kůlnu. Vytvoř skladební dvojice a přiřaď k větným členům značku nebo otázku. nášsoused stavíod pátku na dvořenovou kůlnu Odkdy ? Jaký ? Př Po Jakou ? Kde ? Koho, co ? soused staví
Grafické znázornění věty jednoduché Náš soused staví od pátku na dvoře novou kůlnu. náš sousedstaví od pátkuna dvoře novou kůlnu Kdy?Jaký? Př-slov. Kdo? Jakou? Kde? Koho, co? Po
Zkuste sami graficky znázornit větu: V pátek přišly na školní ples i holky z naší třídy. v pátekpřišly školníze třídyna plesnašíholky Jaký? Kdo? Kdy?Jaké? PoPř-slov. Kam?
Řešení úkolu: V pátek přišly na školní ples i holky z naší třídy. v pátek přišly školní ze třídyna ples naší holky Jaký? Kdo? Kdy? Jaké? PoPř-slov. Kam?
Zdroje Archiv autora