Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Individuální psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
(Základy psychologie)
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
OSOBNOST.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Humanistické a existenciální teorie v SP
obecně, prožívání a chování
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Psychologie osobnosti
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Základy psychologie – úvod
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do psychologie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Biblioterapie jako pomocná ruka
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Temperament, charakter, motivace
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Psychologie

Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?

pojem spojením slov psyché = duše a logos = věda psychologie = věda o duši psychologie využívá a je využívána ostatními společ. i přírod. vědami

pohled do historie slavný řecký filozof Platón chápal duši jako čistě duchovní princip. tedy nikoliv jako součást lidského těla dokonalý člověk ve starověku má v souladu duši i těla (=kalokaghatia), obě jsou stejně důležité ve středověku je lidské těla chápáno negativně, zatímco duše pozitivně

změny vnímání a citů člověka při nemoci nebo nějaké nehodě, přivedly už ve středověku některé lékaře a filozofy k myšlence, že nejsou projevem nehmotné duše, ale činností mozku

psychologie chce porozumět chování, prožívání a jednání lidí, předvídat je a pomoci je formulovat

předvědecké období psychologie (do 19. století) 1. etapa duše – antika, středověk v antice duše chápána jako: princip, síla oživující tělo : jádro nebo podstata lidské bytosti (tzv. bytostné určení)

Platon – duše je uvězněna v těle Aristoteles – tím, čím jsme, se teprve musíme stát (založeno na naší rozumnosti) sv. Augustýn, Tomáš Akvinský

2. etapa vědomí – René Déscartes – duše mizí z centra dění, nahradit něčím předpokládaným (vědomím) John Locke – zabýval se tím, co se děje v mysli (=introspekce) - snaží se najít prvky vědomí a z nich se skládá duševní – vědomý život

2 druhy prvků – sensation (počitky a vjemy) - reflection („Nic není v mysli, co nebylo dříve ve smyslech“)

1. laboratoř psychologie v Lipsku r – zakladatel W. Wundt (navazoval na Locka)

20. století 1. Hlubinná psychologie - zahrnuje psychoanalýzu (Sigmund Freud) - analytickou psychologii (Carl Gustav Jung) - individuální psych. (Alfred Adler)

- za běžnými projevy našeho prožívání, usilování a jednání hledá hlubší vrstvu působících činitelů, která tyto projevy ovlivňuje nebo ovládá - činitelé např. dřívější zážitky

2. Behaviorismus - důraz na chování - tvrdí, že chování je sledem naučených věcí - přeceňuje význam učení - jak lidé reagují na podněty - představitelé: I. P. Pavlov, Edward L. Thorndike

Pokusy se zvířaty (např. tzv. slinící psy – podmíněný reflex) Dnes užíváno při fobiích, obsesích, poruchách příjmu potravy

3. Kognitivní psychologie = poznávací - navazuje na gestaltismus - snaží se odhalit, co se děje v těle od průniku k reakci - vytváření tzv. vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa

- člověk se aktivně účastní na zpracování a myšlení - představitelé: G. A. Kelly

4. Humanistická psychologie - autentické (sobě vlastní) sebevyjádření člověka, jeho pravá identita, jeho seberealizace - člověk je mírou všeho - představitelé: C. Rogers

psychologické disciplíny 1. Teoretické a) obecná psych. – to, co je lidem společné (poznávací procesy, city, emoce, dynamika, zaměřenost,…) b) psych. osobnosti – zvláštní pro každého člověka, čím se lidé liší (podobnosti a odlišnosti mezi lidmi)

c) vývojová psych. – pojetí psych. vývoje, činitelé ovlivňující vývoj (např. dětská psych.) d) sociální psych. – formy a začleňování lidí do společnosti (hl. sociální skupiny) e) patopsych. – psych. poruchy a potíže

2. Praktické - vycházejí ze závěrů teoretických - slouží k řešení určitých problémů - např. klinická (lékařství, psychiatrie); pedagogická; psych. práce; psych. sportu; psych. reklamy; forenzní psych.

3. Speciální

zadání: O=obecná psych.; V = vývojová psych.; P = psych. osobnosti; S = sociální psych. Jaký je vztah mezi myšlením a řečí? Je výkon závislý na atmosféře v pracovní skupině? Jak dlouho si zapamatujeme text, kterému se máme naučit nazpaměť? Jak se projevuje temperament a charakter člověka? Jaké jsou projevy dítěte v tzv. období vzdoru? Můžeme pozorovat rozdíly v chování u příslušníků různých národů? Jak vznikají smyslové klamy? Co dokáže pětileté dítě? Je inteligence podmínkou hudebního nadání? Jak charakterizujeme vrstevnickou skupinu?

správné řešení O, S, O, P, V, S, O,V, P, S

závěr psychologie studuje člověka a vše, co je s ním spojené a pomáhá praxi všude tam, kde potřebujeme poznávat lidi; působit na lidi; uspořádat věci a podmínky, ve kterých lidé žijí a pracují lépe poznat sama sebe a využít toho k lepšímu způsobu učení a práce, k lepšímu porozumění s druhými lidmi, ke spokojenějšímu životu

scénky přesvědčit rodiče, aby dali dítě do speciální školy kosmetická firma nabízí ženě sadu kosmetiky pozvat zcela neznámou dívku na schůzku přesvědč svého nadřízeného o svých schopnostech při přijímacím řízení